Vlada republike SrbijeVlada Republike Srbije

Jezici

Inovativni modeli podrške učenicima sa poteškoćama u učenju

Objavljeno 24.12.2020.

LIP 2 Raška - Inovativni modeli podrške učenicima sa poteškoćama u učenju„Super je što imamo još jednu nastavnicu, koja će da nam pomogne da naučimo da čitamo i pišemo i da posle učimo druge, kao ona što uči nas. Biljana zna romski jezik, pa mi je zbog toga lakše da naučim gradivo u školi.“

„Kada sam pre mesec počela da radim sa devojčicom koja pohađa četvrti razred, primetila sam da je tiha, povučena, bez drugara i drugarica i bez bilo kakve komunikacije sa okruženjem“, započinje razgovor Gordana Stojanović, profesorka razredne nastave razgovor o svojoj desetogodišnjoj učenici T.P. Kaže da je kao pružalac dodatne obrazovne podrške učenicima sa poteškoćama u učenju uz mnogo truda i upornosti uspela da odgovori na njene potrebe i da joj vrati osmeh na lice, da je motiviše da se druži sa drugarima i da sa njom razvije pre svega prijateljski odnos.

Opština Raška je u partnerstvu sa lokalnim udruženjem osoba sa invaliditetom „Srna“, Centrom za socijalni rad Raška, Ekumenskom humanitarnom organizacijom iz Novog Sada, a u saradnji sa dve osnovne škole iz Raške i dve osnovne škole iz okoline Baljevca i Jošaničke Banje, odlučila da primeni širi pristup inkluzivnog obrazovanja i testira uključivanje učenika sa teškoćama u društveni život zajednice na svim nivoima.

LIP 2 Raška - Inovativni modeli podrške učenicima sa poteškoćama u učenjuPartnerske škole pristale su da primene inovativni pristup podrške kroz stvaranje ciljanih modela podrške koji podržavaju svakog učenika/cu (obdarenog, prosečnih ili smanjenih sposobnosti) da se razvija u granicama svojih sposobnosti. Ova inicijativa će obuhvatiti ukupno 40 dece osnovnoškolskog uzrasta, a fokusiraće se na individualnu podršku deci sa smetnjama u razvoju i fizičkim invaliditetom (smetnje u intelektualnom funkcionisanju, komunikacijske smetnje – autizam i ADHD, telesni invaliditet, motoričke smetnje, čulne smetnje, višestruke smetnje); deci sa specifičnim teškoćama u učenju (teškoće u čitanju, pisanju ili računanju, teškoće u učenju zbog problema u ponašanju ili emocionalnom razvoju; deci koja odrastaju u socio-ekonomski nestimulativim sredinama (deca iz siromašnih porodica, deca iz porodica koje ne govore jezikom sredine na kojem se odvija obrazovni proces).

Gorica Marković, pružalac dodatne podrške za niže razrede, kaže da korisnici dodatne podrške prihvataju obaveze zrelije i odgovornije. „Učimo u dogovoru, domaći radimo kroz dogovor i učestvujemo u zajedničkim željama da što bolje i više naučimo. Deca redovno dolaze u školu. Trude se da im ništa ne nedostaje od pribora za rad. Sa drugarima ostvaruju savršenu komunikaciju. Pokazuju zainteresovanost da napreduju i svoje zamisli i očekivanja iznose nastavnicima prema svom nahođenju“, objašnjava naša sagovornica i ističe da joj je izuzetno drago je zbog toga. „Primećujem da izgrađuju sebe, ali se isto tako nadam, a i svim srcem želim, da smo na dobrom putu da oni sutra postanu dobri i ostvareni ljudi“, kaže Marković.

„Potreba za testiranjem, a nadamo se i uspostavljanjem inovativnog modela podrške učenicima sa poteškoćama u učenju, javila se kao posledica delovanja višeslojnih intersektorskih problema koji po karakteru i uzroku nisu samo obrazovne, već i socijalne prirode“, kaže nam Srđan Vasiljević, koordinator projekta, savetnik na poslovima socijalne zaštite u Opštinskoj upravi opštine Raška.

Srđan dodaje da je incijativa došla kao zajednička odluka lokalne zajednice, lokalne samouprave i škola da se smanji stopa odustajanja od školovanja koja je u porastu poslednjih godina, kao i da se na psiho-socijalne i socio-ekonomske faktore, mora odgovoriti na više nivoa, kroz saradnju različitih lokalnih aktera.

LIP 2 Raška - Inovativni modeli podrške učenicima sa poteškoćama u učenjuOvo rešenje deci nudi podršku koja odgovara na njihove stvarne potrebe kroz individualnu podršku u procesu obrazovanja i vaspitanja, kao i na potrebu njihovih roditelja za podrškom u obezbeđivanju podsticajnog ambijenta za dete tokom školovanja. Podrška kroz inkluzivno obrazovanje uspeva da se suprotstavi ranije prepoznatim problemima, kao što su nespremnost nastavnika za indivudalizovan oblik rada, neposedovanje sredstava za rad i sl.

Zato je partnerstvo različitih aktera veoma važno. Od škola se očekuje da postave ciljeve, prate njihovo ostvarenje, da imaju dobru saradnju sa roditeljima, podržavaju one koji su realizatori mera, da obezbede adekvatna sredstva za rad. Tu je važna uloga lokalne samouprave, kao partnera ovom procesu, koja obezbeđuje usluge socijalne zaštite, kao što su lični pratilac deteta, porodični savetnik, i druge vidove podrške.

„Zahvaljujući ovoj inicijativi, ja više nemam ni jedan zahtev za dodatnom podrškom svom detetu prema školi i opštini. Ova podrška znači ne samo detetu, već i nastavnicima, službi škole i nama roditeljima. Imam osećaj da se moje dete nalazi u centru podrške“, kaže Danijela, majka M.P. koji pohađa sedmi razred, O.Š. ,,Sutjeska“.

Stavovi roditelja ukazuju da Opština Raška jeste odgovorila na jedan od većih rizika socijalnog isključivanja iz sistema obrazovanja. Pružanjem proaktivne podrške roditeljima i starateljima, sistem menja pasivni odnos porodice prema školskim obavezama, uvodeći ih u konstruktivan odnos prema procesu obrazovanja i njegovom učinku na budućnost dece.

LIP 2 Raška - Inovativni modeli podrške učenicima sa poteškoćama u učenjuUčešće na roditeljskim sastancima, učešće u sistematskim i kontrolnim pregledima učenika, druge obaveze roditelja u procesu obrazovanja učenika uspostavljaju partnerski odnos koji doprinosi boljitku celokupne lokalne zajednice. Pomoć koja se dobija kroz ovu inovativnu uslugu je veoma dragocena roditeljima koji iz različitih razloga često nisu u mogućnosti da učestvuju i pomognu deci u školskim obavezama, niti da im obezbede privatne časove kako bi im se olakšalo savladavanje školskog gradiva.

„Zahvalna sam što sam deo ovog projekta kao neko ko dolazi iz romske zajednice, jer se deca susreću brojnim problemima koji ih usporavaju pri integraciji u širu zajednicu. Drago mi je da imam mogućnost da im pomognem u učenju, jer samo kroz redovno pohađanje obrazovnog sistema otvaraju im se mogućnosti da se kasnije zaposle i izađu iz sistema socijalne zaštite u kojoj se većina njihovih roditelja nalazi“, kaže Biljana Jovanović, pružalac dodatne obrazovne podrške koja radi sa decom iz romske zajednice u OŠ „Raška“ i OŠ „Sutjeska“.

Biljanina učenica Anđela, drugi razred, OŠ „Raška“, kaže: „Super je što imamo još jednu nastavnicu, koja će da nam pomogne da naučimo da čitamo i pišemo i da posle učimo druge, kao ona što uči nas. Biljana zna romski jezik, pa mi je zbog toga lakše da naučim gradivo u školi.“

Opština Raška će prilikom razvijanja Plana održivosti za ovu inovativnu socio-obrazovnu uslugu, imati na umu sve njene benefite i nastojaće na nađe način da usluga bude i dalje dostupna u lokalnoj zajednici, doprinoseći podizanju samopouzdanja i socijalnih veština dece iz osetljivih grupa, koja će se kroz primenu stečenog znanja spremnije uključivati u lokalnu zajednicu kao njeni ravnopravni članovi.

***

Ova uspešna priča nastala je u okviru projekta „Razvoj inovativnog modela dodatne podrške učenicima“, koji sprovodi Opština Raška u saradnji sa Udruženjem osoba sa invaliditetom „Srna“, Centrom za socijalni rad Raška, organizacijom civilnog društva „Ekumenska humanitarna organizacija“ i osnovnim školama „Raška“, „Josif Pančić“, „Sutjeska“ i „Jošanička Banja“ u okviru Programa lokalnih inicijativa za socijalno uključivanje i smanjenje siromaštva – Podrška razvoju inovativnih modela za socijalno uključivanje LIP 2 kojim koordinira Tim za socijalno uključivanje i smanjenje siromaštva Vlade Republike Srbije (SIPRU) uz podršku Vlade Švajcarske.

Komentari

 
0

 Podeli

Napiši komentar

Unesite komentar


Ime


e-mail


website


Povezane vesti

Bilten o socijalnom uključivanju

Arhiv biltena o socijalnom uključivanju

Aktuelnosti > <

Kalkulator socijalnih davanja

Blog > <

Aktuelni dokumenti > <

Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji
Decembar, 2021 arrow right pdf [3 MB]
SILC u Republici Srbiji: Metodološki okvir i analiza izabranih pokazatelja siromaštva i nejednakosti
Decembar, 2021 arrow right pdf [2 MB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj osoba koje žive sa HIV
Decembar, 2021 arrow right pdf [305 KB]
E2E: Utvrđivanje institucionalnog okvira za uspostavljanje Nacionalne standardne klasifikacije zanimanja u Srbiji
Decembar, 2021 arrow right pdf [709 KB]
Analiza održivih modela za obezbeđivanje pristupa čistoj pijaćoj vodi, kanalizaciji i električnoj energiji stanovnicima podstandardnih romskih naselja u Republici Srbiji
Decembar, 2021 arrow right pdf [4 MB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj nacionalnih manjina
Decembar, 2021 arrow right pdf [174 KB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj migranata i tražilaca azila
Decembar, 2021 arrow right pdf [219 KB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj dece
Decembar, 2021 arrow right pdf [439 KB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj mladih
Decembar, 2021 arrow right pdf [456 KB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj starije populacije
Decembar, 2021 arrow right pdf [307 KB]