Vlada republike SrbijeVlada Republike Srbije

Jezici

Nestabilnost na Balkanu, Srbija rizična za poslovanje

Objavljeno 21.07.2015.

Biznis - ilustracijaBonitetska kuća Dan i Bredstrit (Dun and Bradstreet – DiB) ocenila je u julskom izveštaju da je za Zapadni Balkan ovo najnestabilniji period u 21. veku i zadržala je Srbiju na rejtingu DB5, kojim se označavaju zemlje s visokim rizikom poslovanja, objavljeno je 21. jula. Niži rejting od Srbije u regionu ima Bosna i Hercegovina. Kao problem u Makedoniji analitičari DiB naveli su proteste, u BiH međusobno povezane krize vlasti dok za Kosovo kažu da je u stanju političkog raspada i masovnog egzodusa stanovništva. DiB je kao spoljni rizik za Srbiju naveo probleme u Grčkoj, koja je važan trgovinski partner Srbije, dok je kao unutrašnji faktor koji u velikoj meri utiče na poslovno okruženje izdvojio sivu ekonomiju.

Kako je saopštila bonitetska kuća Rejting, koja zastupa DiB u Srbji i Crnoj Gori, stabilnost u regionu opada, a Makedonija, Bosna i Hercegovina i Kosovo su u stanju ozbiljne političke krize.

U izveštaju koji obuhvata rizike poslovanja u 132 zemlje sveta, Srbija je u grupi zemalja s visokim rizikom, a od evropskih država društvo joj prave Grčka, Kipar, Kazahstan, Azerbejdžan i Gruzija.

Rejting koji DiB dodeljuje nekoj zemlji ukazuje na rizik poslovnog okruženja i daje informacije o efikasnosti plaćanja ka inostranstvu, kao i o isplativosti potencijalnih investicija.

Od zemalja u okruženju bolji rejting od Srbije imaju Slovenija i Hrvatska, zatim slede Bugarska, Rumunija, Albanija, Mađarska i Makedonija kojoj je u julu snižen rejting usled političke neizvesnosti. Niži rejting od Srbije ima Bosna i Hercegovina.

Analitičari DiB su u izveštaju naveli da se Makedonija suočava sa masovnim protestima, Bosna pati od niza međusobno povezanih kriza vlasti i pretnji otcepljenjem dok je Kosovo u stanju političkog raspada i masovnog egzodusa stanovništva.

Navodi se da je spoljni rizik na Zapadnom Balkanu dodatno uvećan delovanjem EU i Rusije i dodaje da, usled svojih unutrašnjih političkih i ekonomskih problema, Evropska unija nije više u stanju da se nametne u regionu dok, sa druge strane, Rusija postiže važnu stratešku prednost i deklarativno ohrabruje pojedine grupe, kao što su bosanski Srbi, u ostvarivanju njihovih političkih ciljeva.

“Iako ne postoji neposredna opasnost od povratka nemira devedesetih, kriza u regionu mogla bi da se produbi, posebno ukoliko se poljulja stabilnost u Grčkoj. To može imati ozbiljne posledice po Srbiju: u BiH i na Kosovu su srpske zajednice mnogoljudne, dok događaji u Makedoniji mogu dovesti do prelivanja velike zajednice albanske manjine na Kosovo”, navode analitičari.

Ističe se da će se srpska vlada truditi da Srbija bude izvan tih susedskih nestabilnosti, ali neće ostati ravnodušna ukoliko etnički Srbi budu u opasnosti.

DiB ocenjuje i da spoljnopolitička dešavanja mogu imati direktan i neposredni uticaj na srpsku ekonomiju ukoliko Grčka izađe iz evro zone.

“Grčka i Srbija su važni trgovinski partneri, više od 250 grčkih firmi posluje u Srbiji i grčke banke imaju veliki udeo u srpskom bankarskom sektoru. Ukoliko Grčka bude primorana da napusti evro, verovatno će uslediti period ekonomske turbulencije sa negativnim posledicama na trgovinske tokove i održivost grčkog kapitala u Srbiji”, navodi se u izveštaju.

Pored toga, Srbija je izložena indirektnim efektima eventualnog grčkog izlaska preko ostalih zemalja, članica zone evra, sa kojima je Srbija čvrsto integrisana.

“Iako je teško predvideti čitav niz posledica grčkog izlaska, efekat bi nesumnjivo bio destabilizirajuć i recesivan. Ovo bi dodatno usporilo oporavak srpske privrede”, ocenili su analitičari DiB.

Kao unutrašnji faktor koji značajno utiče na poslovno okruženje u Srbiji, DiB navodi da je jedan od najvećih problema u poslovanju siva ekonomija koja, prema nedavnoj analizi Fiskalnog saveta Srbije, predstavlja oko 30% bruto domaćeg proizvoda (BDP).

“Svesna tog problema, vlada je preduzela korake za jačanje poreske kontrole, ali problem neformalnog sektora i dalje postoji usled korupcije poreskih inspektora, neusklađenosti zakona kao i nedovoljno jake izvršne funkcije”, navodi se u izveštaju DiB.

Izvor: Beta, preuzeto sa www.euractiv.rs

Komentari

 
0

 Podeli

Napiši komentar

Unesite komentar


Ime


e-mail


website


Povezane vesti

Bilten o socijalnom uključivanju

Arhiv biltena o socijalnom uključivanju

Aktuelnosti > <

Kalkulator socijalnih davanja

Blog > <

Aktuelni dokumenti > <

Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji
Decembar, 2021 arrow right pdf [3 MB]
SILC u Republici Srbiji: Metodološki okvir i analiza izabranih pokazatelja siromaštva i nejednakosti
Decembar, 2021 arrow right pdf [2 MB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj osoba koje žive sa HIV
Decembar, 2021 arrow right pdf [305 KB]
E2E: Utvrđivanje institucionalnog okvira za uspostavljanje Nacionalne standardne klasifikacije zanimanja u Srbiji
Decembar, 2021 arrow right pdf [709 KB]
Analiza održivih modela za obezbeđivanje pristupa čistoj pijaćoj vodi, kanalizaciji i električnoj energiji stanovnicima podstandardnih romskih naselja u Republici Srbiji
Decembar, 2021 arrow right pdf [4 MB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj nacionalnih manjina
Decembar, 2021 arrow right pdf [174 KB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj migranata i tražilaca azila
Decembar, 2021 arrow right pdf [219 KB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj dece
Decembar, 2021 arrow right pdf [439 KB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj mladih
Decembar, 2021 arrow right pdf [456 KB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj starije populacije
Decembar, 2021 arrow right pdf [307 KB]