Vlada republike SrbijeVlada Republike Srbije

Jezici

Predstavljen drugi broj platforme MONS, posvećen nejednakosti i obrazovanju u Srbiji

Objavljeno 14.07.2017.

mons_2Deca i mladi iz nižih društvenih slojeva u Srbiji nemaju podjednake šanse da se uspešno obrazuju, ostvare svoje potencijale i daju pun doprinos društvu, rečeno je na panel diskusiji posvećenoj nejednakostima u obrazovanju. Diskusija je organizovana povodom predstavljanja novog broja i teme na internet platformi za monitoring socijalne situacije u Srbiji MONS (www.mons.rs).

Prema rečima Danila Vukovića iz SeConS grupe za razvojnu inicijativu, docenta Pravnog fakulteta Univerziteta u Beogradu, srpski obrazovni sistem se na nekoliko ključnih tačaka zatvara za decu iz nižih društvenih slojeva. „Ona ređe pohađaju predškolsko vaspitanje i obrazovanje i ne dobijaju podršku od države koju njihove porodice ne mogu da im obezbede, ređe upisuju srednje škole koje vode na fakultete, ređe upisuju i završavaju fakultet“, objasnio je Vuković. I sam proces obrazovanja produbljuje nejednakosti, jer je došlo do izmeštanja procesa učenja iz škole u porodični dom. Vuković je istakao da deca sve više idu na privatne časove, dok ona nižeg socio-ekonomskog statusa manje koriste dodatnu i privatnu nastavu, ređe vannastavno uče strane jezike, idu u muzičku školu ili se bave sportom.

Kao posledica, deca iz nižih društvenih slojeva imaju veće šanse da završe na slabo plaćenim poslovima, u siromaštvu i socijalnoj isključenosti. Kako su istakli učesnici diskusije, u ne tako dalekoj prošlosti, naš obrazovni sistem igrao je upravo suprotnu ulogu: otvarao je kanale društvene pokretljivosti za decu radnika i seljaka, dok danas za to ne postoje adekvatni mehanizmi. Tako na primer, mlada osoba u Srbiji čiji roditelji imaju osnovno obrazovanje danas ima čak 79 puta manju šansu da završi višu školu ili fakultet u odnosu na osobu čiji roditelji imaju visoko obrazovanje.

Lara Lebedinski, istraživačica Fondacije za razvoj ekonomske nauke FREN, istakla je da je ulaganje u rani dečiji razvoj veoma važno zbog toga što investiranje u predškolsko obrazovanje ima najveću stopu povraćaja kroz rast bruto društvenog proizvoda i ekonomski razvoj. Srbija izdvaja 0.43% BDP-a na predškolsko, a prosek u 19 najrazvijenijih zemalja EU iznosi 0.5%. Takođe, obuhvat dece uzrasta do 5 godina predškolskim obrazovanjem u Srbiji iznosi 66%, a taj procenat u EU dostiže čak 85%. Lebedinski je istakla da je najveći problem u tome što u našoj zemlji predškolskim obrazovanjem nisu pokrivena najsiromašnija deca, kojima bi ono najviše pomoglo u ublažavanju nejednakosti koje proističu iz njihovog društveno ekonomskog položaja.

O značaju obrazovanja za smanjenje siromaštva u Srbiji govorio je Vitomir Jovanović, istraživač Centra za obrazovne politike (COP), ističući da završetak srednje škole gotovo duplo umanjuje rizik od siromaštva. Pored toga, po rečima Jovanovića, socio-ekonomski status dece je u direktnoj korelaciji sa uspehom na međunarodnim proverama znanja poput PISA testiranja, uspehom na završnim ispitima i nastavkom školovanja. Deca nižeg socio-ekonomskog statusa imaju manje prilike da razviju svoje inmtelektualne kapacitete i zato je važno razvijati mehanizme podrške za njihovo dalje školovanje, od predškolskog do univerzitetskog.

Kako su autori i autorke MONS-a pokazali još u prvom broju, visoka nejednakost je loša za ekonomski rast i njegovu održivost, a jedan od uzroka veoma visoke nejednakosti u raspodeli dohotka u Srbiji, su i nejednake šanse i mogućnosti za obrazovanje.

Izvor: secons.net

Komentari

 
0

 Podeli

Ostavite komentar

Unesite komentar


Ime


e-mail


website


Povezane vesti

Aktuelnosti

Blog

Earlier
Iza rešetaka (foto: Igor Čoko)
Foto: Igor Čoko Pre sad već deceniju, posmatrajući oko sebe vrenje habitata u kome sam bitisao zapisao sam sledeće stihove: Pitali su [...]
Čet, jul 13, 2017
Source: Inkluzija blog
Šta je zlostavljanje starijih?
U poslednjih nekoliko godina u svetu, ali i u Srbiji, počelo je da se mnogo češće i otvorenije govori o [...]
Sre, jul 12, 2017
Source: Inkluzija blog
Crowdfunding Academy
Gost Bloga o socijalnom uključivanju: Ivan Tranfić (BRODOTO) Više od 70 timova diljem Srbije iz nevladinog, profitnog i javnog sektora prijavilo [...]
Uto, jul 11, 2017
Source: Inkluzija blog
kraj_pocetak
Dugo smo se družili na ovom blogu. Ponekad sam bila oštra na rečima, ponekad sam samo iznela tok misli ili [...]
Čet, jul 06, 2017
Source: Inkluzija blog
Lana
Prilično često dobijam pitanja od nepoznatih ljudi “kad ću da bacim štake” i kad će mi biti bolje. Užasava me [...]
Pon, jul 03, 2017
Source: Inkluzija blog

Aktuelna dokumenta

Mapiranje usluga socijalne zaštite u nadležnosti lokalnih samouprava u Republici Srbiji u 2015. godini – Izveštaj
decembar, 2016 arrow right pdf [4 MB] arrow right docx [2 MB]
Sekundarne analize podataka dobijenih kroz istraživanje Anketa o prihodima i uslovima života (SILC) – Osvrt Tima za socijalno uključivanje i smanjenje siromaštva
septembar, 2016 arrow right pdf [8 MB]
Sekundarne analize podataka dobijenih kroz istraživanje Anketa o prihodima i uslovima života (SILC)
septembar, 2016 arrow right pdf [16 MB]
Brošura o Timu za socijalno uključivanje i smanjenje siromaštva Vlade Republike Srbije
avgust, 2016 arrow right pdf [2 MB]
Analiza primene afirmativnih mera u oblasti obrazovanja Roma i Romkinja i preporuke za unapređenje mera
jul, 2016 arrow right pdf [680 KB] arrow right docx [899 KB]
Program reformi politike zapošljavanja i socijalne politike (Employment and Social Reform Programme – ESRP)
jun, 2016 arrow right zip [321 KB] arrow right pdf [3 MB]