Vlada republike SrbijeVlada Republike Srbije

Jezici

Promovisan UNESCO izveštaj o obrazovanju i učenju odraslih (GRALE III)

Objavljeno 13.02.2017.

GRALE_IIIPromocija Trećeg Svetskog izveštaja o obrazovanju i učenju odraslih (GRALE III) Uneskovog Instituta za celoživotno učenje, za zemlje istočne i jugoistočne Evrope, održana je 26. januara u Beogradu.

Skup su organizovali Uneskov Institut za celoživotno učenje iz Hamburga (UIL), Međunarodni savet za obrazovanje odraslih – ICAE (sa sedištem u Urugvaju), Društvo za obrazovanje odraslih iz Beograda i Katedra za andragogiju Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu, a pod pokroviteljstvom Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja i Komisije Republike Srbije za saradnju sa Uneskom.

Treći Svetski izveštaj o učenju i obrazovanju odraslih napravljen je na osnovu izveštaja koji je podnelo 139 zemalja – članica Uneska, među kojima i Srbija. Ovo je deo dugoročnog procesa u kome Unesko na svakih 12 godina okuplja zemlje članice na velikoj svetskoj konferenciji o obrazovanju odraslih (CONFINTEA), gde se zajednički kreira politika obrazovanja odraslih i dogovaraju instrumenti praćenja ostvarenih rezultata na nacionalnom nivou.

Svetski izveštaj o učenju i obrazovanju odraslih (GRALE) je upravo jedan od ključnih instrumenata za praćenje napretka u ispunjavanju obaveza koje su države preuzele na prethodnoj CONFINTEA konferenciji. Prvi izveštaj GRALE je usvojen na Šestoj Međunarodnoj konferenciji o obrazovanju odraslih decembra 2009. godine u Belemu (Brazil), drugi 2012, a treći je objavljen sredinom 2016, kao deo priprema za srednjoročnu CONFINTEA konferenciju 2107. u Koreji. Međunarodni savet za obrazovanje odraslih – ICAE, glavni je partner Uneska u promovisanju ovog izveštaja na nekoliko kontinenata, a zbog dosadašnjeg izuzetno aktivnog učešća i zalaganja Srbije u CONFINTEA procesu, ICAE je odabrala Srbiju za domaćina ovog skupa, kako je naglasila Katarina Popović, Generalni Sekretar ICAE i predsednica Društva za obrazovanje odraslih.

Srbija je uvažila i preporuke Uneska da u procese unapređenja obrazovanja uključi i civilno društvo, i imala je zapaženu ulogu u svim pomenutim aktivnostima Uneska: svojom delegacijom na konferenciji u Brazilu, pri donošenju Inčeonske deklaracije o obrazovanju (koja je važan deo Ciljeva održivog razvoj do 2030. godine), kao i u Parizu, na donošenju Svetskog okvira za praćenje i pregled Ciljeva održivog razvoja. Srbija je prihvatila Belemski okvir za akciju i druga relevantna svetska dokumenta iz oblasti obrazovanja, pripremila je nacionalne izveštaje koji su uključeni u sve prethodne GRALE-izveštaje i dala značajan doprinos celom CONFINTEA VI procesu.

Treći Svetski izveštaj o učenju i obrazovanju odraslih ima specifičan, među-sektorski pristup celoživotnom učenju tako što predstavlja uticaj obrazovanja odraslih na tri glavne oblasti: ličnu – zdravlje i blagostanje; ekonomsku – zapošljavanje i tržište rada, i društvenu – aktivno građanstvo i život u zajednici. Na taj način GRALE III pruža pomoć i dragocene informacije kreatorima politike, istraživačima i praktičarima, ali naglašava i značajnu ulogu koju će obrazovanje i učenje odraslih imati u ostvarivanju Ciljeva održivog razvoja do 2030. godine, naročito za cilj broj 4 – “Obezbediti inkluzivno i kvalitetno obrazovanje i promovisati mogućnosti celoživotnog učenja za sve.” O tome je na skupu detaljno govorio ambasador koordinator ekonomskog i društvenog saveta UN, Dragan Županjevac, koji je istakao ulogu i doprinos Srbije u formulaciji i implementaciji Ciljeva održivog razvoj do 2030. godine, kroz prizmu obrazovanja odraslih i celoživotnog učenja, a o značajnoj ulozi Komisije Republike Srbije za saradnju sa Uneskom govorio je Goran Milašinović, njen predsednik.

Werner Mauch i Konstantinos Pagratis, predstavnici UIL-a, izneli su sumarne podatke iz Svetskog izveštaja koji se odnose na zemlje regiona i odražavaju kako njihova dostignuća, tako i oblasti u kojima su potrebni dalji, intenzivni napori.

Smernice UIL-a koje nude pomenuta dokumenta, kao i Ciljevi održivog razvoja u oblasti obrazovanja, u skladu su sa ključnim strateškim dokumentima Srbije, kao što su Strategija razvoja obrаzovаnjа u Republici Srbiji, Strategija razvoja stručnog obrаzovаnjа u Republici Srbiji, Strategija razvoja obrаzovаnjа odraslih u Republici Srbiji, Strategija za smanjenje siromaštva, Nаcionаlnа strategija zаpošljаvаnjа itd. Na skupu je istaknuta značajna uloga koju obrazovanje odraslih ima u ostvarivanju ciljeva definisanim ovim strategijama. Napore koje Srbija čini na tom planu predstavila je Snežana Marković iz Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja. Naglašena je i potreba za saradnjom svih aktera u društvu, a o ulozi univerziteta i civilnog sektora kao važnih partnera govorila je Aleksandra Pejatović, šef Katedre za andragogiju Filozofskog fakulteta.

Konferencija je bila odlična prilika da 80 učesnika iz 17 zemalja u okviru tri aktivne radne grupe razmeni mišljenja, iskustva i ideje vezane za važna pitanja kao što su regionalna saradnja na polju obrazovanja odraslih i njeno unapređenje uz pomoć CONFINTEA VI procesa. Ova saradnja je već bila izuzetno uspešna u prethodnom periodu u pripremi za GRALE I i GRALE II, i uključivala je razmenu i međusobnu podršku zemalja u regionu u pripremi Nacionalnih i Regionalnih izveštaja, kao i zajedničko učešće u UNESCO-vim inicijativama, o čemu je detaljno govorila Snežana Medić sa Katedre za andragogiju Filozofskog fakulteta. Istaknuto je da Uneskovi Svetski izveštaji (GRALE) i Preporuke za učenje i obrazovanje odraslih (RALE) i dalje mogu biti izuzetno koristan vodič i orijentir zemljama u regionu u daljim naporima da se unapredi obrazovanje odraslih.

Izvor: www.aes.rs

Komentari

 
0

 Podeli

Napiši komentar

Unesite komentar


Ime


e-mail


website


Povezane vesti

Bilten o socijalnom uključivanju

Arhiv biltena o socijalnom uključivanju

Aktuelnosti > <

Kalkulator socijalnih davanja

Blog > <

Aktuelni dokumenti > <

Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji
Decembar, 2021 arrow right pdf [3 MB]
SILC u Republici Srbiji: Metodološki okvir i analiza izabranih pokazatelja siromaštva i nejednakosti
Decembar, 2021 arrow right pdf [2 MB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj osoba koje žive sa HIV
Decembar, 2021 arrow right pdf [305 KB]
E2E: Utvrđivanje institucionalnog okvira za uspostavljanje Nacionalne standardne klasifikacije zanimanja u Srbiji
Decembar, 2021 arrow right pdf [709 KB]
Analiza održivih modela za obezbeđivanje pristupa čistoj pijaćoj vodi, kanalizaciji i električnoj energiji stanovnicima podstandardnih romskih naselja u Republici Srbiji
Decembar, 2021 arrow right pdf [4 MB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj nacionalnih manjina
Decembar, 2021 arrow right pdf [174 KB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj migranata i tražilaca azila
Decembar, 2021 arrow right pdf [219 KB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj dece
Decembar, 2021 arrow right pdf [439 KB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj mladih
Decembar, 2021 arrow right pdf [456 KB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj starije populacije
Decembar, 2021 arrow right pdf [307 KB]