Vlada republike SrbijeVlada Republike Srbije

Jezici

Srbija 47. od 102 zemlje po otvorenosti budžeta

Objavljeno 16.09.2015.

calculator - ilustracijeSrbija je skočila za 14 mesta prema Indeksu otvorenosti budžeta (Open budget index OBI) za 2015, ali je tek na 47. mestu od 102 zemlje, što znači da je u grupi država koje građanima pružaju “ograničen broj informacija potrebnih za razumevanje i analiziranje budžeta”, saopštila je 16. septembra nevladina organizacija Transparentnost Srbija. Srbija je najlošije rangirana po omogućavanju učešća javnosti u kreiranju budžeta, što podrazumeva pravovremeno dostavljanje informacija i mogućnost uticaja na odluke kroz javne rasprave.

Transparentnost ukazuje da se mesto na toj uglednoj listi može popraviti ako bi građani dobili više mogućnosti da utiču na planiranje i da prate izvršenje budžeta.  Većem uspehu, kako navode, takođe bi doprinelo ukoliko bi Skupština efikasnije vršila svoju nadzornu ulogu i ako bi se u praksi obezbedio bolji pristup i pretraživost podataka o javnim rashodima.

Prema rezultatima tog istraživanja, koje je bilo fokusirano na budžet za 2014. godinu, Srbija od mogućih 100 ima 47 bodova, što je ispod proseka regiona koji je 53 boda. Od zemalja regiona, Slovenija je najbolje plasirana, sa indeksom 68, a bolji rezulat od Srbije u regionu ima i Hrvatska sa 53 poena, dok su iza Srbije Bosna i Hercegovina sa 43 poena, Albanija sa 38 i  Makedonija 35 poena.

Na prethodnom rangiranju za 2012. godine Srbija je imala 39 bodova, najbolji rezultat imala je 2010. godine sa 54 boda, a 2008. godine prvi put je uvrštena na listu sa 46 poena.

U saopštenju je navedeno da je na loš plasman Srbije u istraživanju uticalo to što Fiskalna strategija nije bila objavljena u propisanom roku, već zajedno sa predlogom budžeta. Na loš indeks, kao i ranijih godina, uticala je i to da nije objavljen “građanski budžet” – dokument u kojem bi predlog budžeta bio približen građanima, kao ni polugodišnji izveštaj o realizaciji budžeta.

I pored ovih ozbiljnih propusta, ovogodišnji skor je ipak bolji nego 2012, kada je Srbija bila na 61. mestu.

Poboljšanje ranga je rezultat objavljivanja većeg broja informacija u samom Zakonu o budžetu, što je delom posledica korisnih izmena Zakona o budžetskom sistemu iz septembra 2012. godine, dodaje se u saopštenju. Transparentnost navod da je izuzetno važno istaći da je u međuvremenu (2015) Srbija po prvi put dobila budžet koji se u potpunosti vodi po programskom principu, što će uticati na popravljanje skora u budućnosti.

Međutim, nažalost, i dalje nema nikakvog napretka u pogledu omogućavanja građanima, zainteresovanim grupama i stručnjacima da dobiju potpune i pravovremene informacije u toku pripreme budžeta i da kroz javne rasprave utiču na njegov sadržaj. Rezultat Srbije za 2014. je najporazniji upravo u oblasti “učešća javnosti” – svega 21 odsto mogućih poena. Za parlamentarni nadzor Srbija je dobila dobili 42 odsto bodova, a za revizorski 67 odsto.

Iz TS veruju da će objavljivanje ovih podataka podstaći diskusiju i uticati na to da se poboljšanjem propisa, striktnim poštovanjem budžetskog kalendara i obaveza iz Zakona o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja ostvari napredak u otvorenosti, razumljivosti, sveobuhvatnosti i kontroli budžeta.

U okviru ovog istraživanja smatra se dobrom budžetskom praksom da glavni pravci i pretpostavke budžetske politike budu u potpunosti poznati najmanje mesec dana pre nego što predlog budžeta dođe u Skupštinu, piše u saopštenju.

Na vrhu ovogodišnje liste, inače, nalaze se Novi Zeland sa 88 poena i Švedska sa 87 poena, slede Južna Afrika, Norveška i Sjedinjene Američke Države sa indeksom iznad 80. Na samom začelju, sa indeksom nižim od pet nalaze se Čad, Ekvatorijalna Gvineja, Irak, Liban, Mjanmar, Katar i Saudijska Arabija. Srbija deli 47. mesto sa Bocvanom.

Izvor: Beta, preuzeto sa www.euractiv.rs

Komentari

 
0

 Podeli

Napiši komentar

Unesite komentar


Ime


e-mail


website


Povezane vesti

Bilten o socijalnom uključivanju

Arhiv biltena o socijalnom uključivanju

Aktuelnosti > <

Kalkulator socijalnih davanja

Blog > <

Aktuelni dokumenti > <

Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji
Decembar, 2021 arrow right pdf [3 MB]
SILC u Republici Srbiji: Metodološki okvir i analiza izabranih pokazatelja siromaštva i nejednakosti
Decembar, 2021 arrow right pdf [2 MB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj osoba koje žive sa HIV
Decembar, 2021 arrow right pdf [305 KB]
E2E: Utvrđivanje institucionalnog okvira za uspostavljanje Nacionalne standardne klasifikacije zanimanja u Srbiji
Decembar, 2021 arrow right pdf [709 KB]
Analiza održivih modela za obezbeđivanje pristupa čistoj pijaćoj vodi, kanalizaciji i električnoj energiji stanovnicima podstandardnih romskih naselja u Republici Srbiji
Decembar, 2021 arrow right pdf [4 MB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj nacionalnih manjina
Decembar, 2021 arrow right pdf [174 KB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj migranata i tražilaca azila
Decembar, 2021 arrow right pdf [219 KB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj dece
Decembar, 2021 arrow right pdf [439 KB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj mladih
Decembar, 2021 arrow right pdf [456 KB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj starije populacije
Decembar, 2021 arrow right pdf [307 KB]