Vlada republike SrbijeVlada Republike Srbije

Jezici

Tanja – uz podršku do cilja

Objavljeno 29.04.2021.

Zajedno do cilja - Bela Palanka„Dete sa fizičkim ili mentalnim smetnjama treba da uživa pun i kvalitetan život u uslovima koji obezbeđuju dostojanstvo, unapređuju samopouzdanje i olakšavaju njegovo aktivno učešće u zajednici.“ – Konvencija UN o pravima deteta, član 23

Tanja je devojčica koja ima 15 godina i koja pohađa sedmi razred Osnovne škole „Ljupče Španac“ u Beloj Palanci. Živi u selu Moklište, nedaleko od Bele Palanke, sa majkom i  šestoro braće i sestara.  Otac joj je pre nekoliko godina nakon bolesti preminuo. Tanjina porodica živi od socijalnih davanja i od pomoći lokalne samouprave. Životne okolnosti su dodatno izazovne sa Tanju, jer je ona osoba sa smetnjama u razvoju. Usled intelektualnih ograničenja, Tanja ne uspeva da, poput njenih vršnjaka, samostalno prati nastavu u školi. Do prošle godine, pohađala je Klub za pružanje edukativnih sadržaja za decu i omladinu sa smetnjama u razvoju, čiji program priprema i organizuje lokalno udruženje „Te Deum”, ali rad Kluba je usled epidemiološke situacije privremeno obustavljen. Tanji boravak u Klubu veoma nedostaje i nada se da će se ubrzo tamo vratiti.

Međutim, Tanja je u međuvremenu postala jedna od korisnica usluge Lični pratilac deteta, razvijene u okviru projekta „Zajedno do cilja“ koji lokalna samouprava Bela Palanka realizuje u saradnji sa Udruženjem „Te Deum”.

U razgovoru sa Tanjinim ličnim pratiocem saznajemo da Tanja od predmeta najviše voli fizičko, likovno i muzičko. Od kada je postala korisnica ove usluge, Tanja sa više lakoće i entuzijazma pristupa školskim obavezama, a posebno voli kada joj lični pratilac nešto nacrta, a ona potom oboji. Kada je u pitanju školsko gradivo iz matematike, fizike i hemije, njemu se ne raduje, ali uz pomoć i podršku nastavnika i ličnog pratioca i ovi domaći zadaci se uspešno završavaju. Nastavu pohađa po Individualnom obrazovnom planu koji je prilagođen njenim mogućnostima.

Prema rečima njene mame, od kada je postala korisnica ove usluge, kući dolazi nasmejana. Tanja uz podršku uspešno i sa zadovoljstvom obavlja školske obaveze, a posebno joj prija druženje i boravak u kolektivu sa vršnjacima. Trenutno je na onlajn nastavi, ali kaže da jedva čeka da pođe u školu i da se vrati u svoju školsku klupu. Upravo to najviše svedoči o pomaku koji je postignut u komunikaciji devojčice sa vršnjacima i predmetnim nastavnicima, kao i napretku u njenom intelektualnom razvoju, koji je rezultat redovnog pohađanja škole.

Tanja je takođe redovna na radionicama u okviru Škole socijalnih veština, koja je uspostavljena u okviru istog projekta. Tu je, prema rečima ličnog pratioca, opuštenija i slobodnija nego kada je u školi. Lako sklapa poznanstva i prijateljstva sa ostalom decom. Najviše voli da igra društvene igre, a posebnu radost joj pričinjava da izađe ispred table i crta. Voli da objašnjava šta predstavlja njen crtež i kaže da bi volela da postane učiteljica kada poraste. Primetno je da je Tanja već nakon nekoliko radionica u okviru Škole socijalnih veština postala mnogo otvorenija i da sada lakše i sigurnije iskazuje svoje emocije, potrebe i želje.

Zajedno do cilja - Bela PalankaDragana Jevrić, psihološkinja iz Udruženja „Te Deum”, smatra da je ovaj projekat izuzetno značajan. „Za razvoj dece je posebno važno da nauče kako da prepoznaju sebe i poštuju svoje i tuđe potrebe. Samopoštovanje i sigurnost u sebe čine da suočavanje sa poteškoćama i izazovima svakidašnjice bude mnogo lakše i manje stresno. Polaznici i polaznice Škole socijalnih veština neće naučiti kako da reše sve životne izazove, ali će dobiti alate kako da odrastu u osobe koje imaju samopouzdanje i koje su iznad svega zadovoljne“, govori nam Dragana.

Za decu korisnike usluge Lični pratilac deteta, kao i za ostalu decu iz opšte populacije, značajno je da razvijaju osnovne veštine socijalne interakcije i asertivne komunikacije. Slušanje, traženje pomoći, konstruktivno rešavanje problema i učenje iz grešaka predstavljaju ključne socijalne veštine. Prevashodni cilj programa ove Škole jeste da se prepoznaju i razvijaju postojeći potencijali i kvaliteti deteta, kao i da se u stimulativnoj sredini podstakne intelektualni, emocionalni i socijalni razvoj deteta.

Podrška deci sa smetnjama u razvoju i invaliditetom, ali i njihovim roditeljima, predstavlja veoma složen i višeslojan proces. Svako dete i svaki roditelj predstavljaju novi izazov kada se definišu problem, postavljaju ciljevi i promišljaju i planiraju najkorisniji i najpodsticajniji načini za razvoj deteta i roditelja.

***

Ova uspešna priča nastala je u okviru projekta „Zajedno do cilja“, koji sprovodi Opština Bela Palanka u saradnji sa Udruženjem „Te Deum“ u okviru Programa lokalnih inicijativa za socijalno uključivanje i smanjenje siromaštva – Podrška razvoju inovativnih modela za socijalno uključivanje LIP 2 kojim koordinira Tim za socijalno uključivanje i smanjenje siromaštva Vlade Republike Srbije (SIPRU) uz podršku Vlada Švajcarske.

Komentari

 
0

 Podeli

Napiši komentar

Unesite komentar


Ime


e-mail


website


Povezane vesti

Bilten o socijalnom uključivanju

Arhiv biltena o socijalnom uključivanju

Aktuelnosti > <

Kalkulator socijalnih davanja

Blog > <

Aktuelni dokumenti > <

Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji
Decembar, 2021 arrow right pdf [3 MB]
SILC u Republici Srbiji: Metodološki okvir i analiza izabranih pokazatelja siromaštva i nejednakosti
Decembar, 2021 arrow right pdf [2 MB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj osoba koje žive sa HIV
Decembar, 2021 arrow right pdf [305 KB]
E2E: Utvrđivanje institucionalnog okvira za uspostavljanje Nacionalne standardne klasifikacije zanimanja u Srbiji
Decembar, 2021 arrow right pdf [709 KB]
Analiza održivih modela za obezbeđivanje pristupa čistoj pijaćoj vodi, kanalizaciji i električnoj energiji stanovnicima podstandardnih romskih naselja u Republici Srbiji
Decembar, 2021 arrow right pdf [4 MB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj nacionalnih manjina
Decembar, 2021 arrow right pdf [174 KB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj migranata i tražilaca azila
Decembar, 2021 arrow right pdf [219 KB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj dece
Decembar, 2021 arrow right pdf [439 KB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj mladih
Decembar, 2021 arrow right pdf [456 KB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj starije populacije
Decembar, 2021 arrow right pdf [307 KB]