Vlada republike SrbijeVlada Republike Srbije

Jezici

Zašto je inkluzivno predškolsko obrazovanje važno za decu sa smetnjama?

Objavljeno 03.08.2017.

Piše: IZI VelikiMali (Blog o socijalnom uključivanju)

Pokrenut na samom početku rada organizacije 2000. godine, Program predškolskog obrazovanja dece sa smetnjama koji realizujemo sa predškolskom ustanovom „Dečja radost“ prošao je kroz različite faze razvoja.

Prvobitne aktivnosti koje su bile usmerene na uključivanje dece u redovne vrtićke grupe, realizovane su kroz lična poznanstva i na osnovu dobre volje vaspitačica. Stručna javnost u Pančevu je bila otvoreno protiv našeg pristupa, kao i dosta roditelja dece široke populacije. Ali, mi smo imali jasno postavljen cilj – uključivanje svakog deteta sa smetnjama u vršnjačku sredinu.

Kako smo od povremenih radionica došli do potpune uključenosti

velikimali_001_t1Deca su u vrtiće uključivana uz asistenciju, koja je osim direktne podrške detetu, podrazumevala i pružanje pomoći i podrške zaposlenima kada naiđu na izazove. Rad u okviru programa su činile i zajedničke edukacije vaspitačica, stručnih saradnica predškolske ustanove i asistentkinja VelikiMali. PU “Dečja radost” Pančevo je jedna od prvih državnih ustanova u zemlji koja je započela ovakav proces.

Paralelno sa uključivanjem dece uz asistenciju otpočele su i grupne, popodnevne aktivnosti u redovnom vrtiću. Naša prvobitna ideja, u vreme otpočinjanja ovih grupnih aktivnosti, bila je da oformimo grupu dece sa teškoćama u razvoju pri redovnom vrtiću, u prepodnevnim časovima. Cilj nam je bio da kroz rad u ovoj grupi, uz druženje sa decom široke populacije iz redovne grupe istog vrtića, podržimo proces pripreme dece sa smetnjama za inkluziju u grupe vrtića koje su najbliže mestu stanovanja deteta.

Iako su svi koraci ovog programa bili predviđeni, naišli smo na problem koji je bitno uticao na dalje odvijanje ove aktivnosti.

Prepreka koja nas je neprijatno iznenadila bila je peticija roditelja dece redovne grupe koja su upisana u isti vrtić u kojem smo planirali da organizujemo pomenutu aktivnost. Zahtevali su stopiranje programa, navodeći da “opravdano strahuju” da i njihova deca mogu da postanu “ometena u razvoju”. Nakon razgovora sa tadašnjom direktorkom i stručnim timom PU “Dečja radost”, dogovoreno je da će se aktivnosti dešavati u popodnevnim satima.

Tokom 2002/2003. godine smo kroz donacije USAID-a, grada Konstanca i lokalne samouprave obezbedili sredstva za renoviranje vrtića “Lasta”, koji je i arhitektonski prilagođen deci sa smetnjama u razvoju. Do sredine 2004. godine poslepodnevne kreativne radionice su se odvijale u tom prostoru.

Nismo odustali od ideje da deca sa smetnjama zajedno sa grupom dece široke populacije koriste isti vrtić u prepodnevnim satima. Kako bi na lokalnom nivou obezbedili spremnost za pokretanje ovog tranzitornog vrtića koji bi postao deo sistema predškolskog obrazovanja, organizovali smo nekoliko javnih kampanja u lokalnoj zajednici u cilju senzibilizacije šire javnosti za probleme i mogućnosti dece i mladih sa smetnjama („Drugačiji, pa šta!“, “Poseban prijatelj”, “Kvalitetno obrazovanje za sve”). U septembru 2005. godine, pokrenut je rad u integrativnom vrtiću “Lasta”.

Rad u integrativnom vrtiću se pokazao kao dobar način da deca:

  • nauče da funkcionišu u grupi;
  • steknu iskustva kroz kontakt sa vršnjacima i odraslim osobama;
  • postanu samostalnija u svakodnevnim aktivnostima u skladu sa svojim mogućnostima;
  • prilagode se dnevnom režimu

Pored redovno upisane dece, ovu grupu su posećivala (jednom do tri puta nedeljno) i deca koja su bila u pripremi za uključivanje u redovnu grupu. I dalje smo smatrali da sva deca sa smetnjama treba da budu zajedno sa svojm vršnjacima.

Prelomna godina u razvoju Programa je bila 2007. Te godine grad Pančevo u potpunosti preuzima finansiranje angažovanja asistentkinja (pre toga podržano kroz donacije Ambasade Australije, grada Konstanca i lokalne samouprave) i potpisujemo prvi zvanični sporazum o saradnji sa predškolskom ustanovom, koji se od tada obnavlja svake godine.

Grad Pančevo je kroz Program obrazovanja i vaspitanja dece sa smetnjama u razvoju Inicijative za inkluziju VelikiMali i PU “Dečja radost” doprineo da se i pre donošenja nove zakonske regulative postignu mnoge promene po pitanju ostvarivanja prava na obrazovanje dece sa smetnjama u razvoju zajedno sa vršnjacima.

U skladu sa novim zakonskim okvirom, od radne 2012/2013. godine prestala je da funkcioniše integrativna grupa u vrtiću „Lasta“.  Sva deca koja su pohađala tu grupu upisana su u redovne grupe vrtića, u kojima saradnice organizacije VelikiMali realizuju podršku.

Na taj način razvoj Programa je obezbedio ostvarivanje inkluzivnih principa, a to je obezbeđivanje obrazovanja sve dece sa smetnjama u razvoju u redovnom vršnjačkom okruženju koje jedino pruža neophodne i optimalne  uslove za njihov razvoj.

(…)

Tekst “Zašto je inkluzivno predškolsko obrazovanje važno za decu sa smetnjama?” u celini možete pročitati na Blogu o socijalnom uključivanju.

Komentari

 
0

 Podeli

Napiši komentar

Unesite komentar


Ime


e-mail


website


Povezane vesti

Bilten o socijalnom uključivanju

Arhiv biltena o socijalnom uključivanju

Aktuelnosti > <

Kalkulator socijalnih davanja

Blog > <

Aktuelni dokumenti > <

Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji
Decembar, 2021 arrow right pdf [3 MB]
SILC u Republici Srbiji: Metodološki okvir i analiza izabranih pokazatelja siromaštva i nejednakosti
Decembar, 2021 arrow right pdf [2 MB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj osoba koje žive sa HIV
Decembar, 2021 arrow right pdf [305 KB]
E2E: Utvrđivanje institucionalnog okvira za uspostavljanje Nacionalne standardne klasifikacije zanimanja u Srbiji
Decembar, 2021 arrow right pdf [709 KB]
Analiza održivih modela za obezbeđivanje pristupa čistoj pijaćoj vodi, kanalizaciji i električnoj energiji stanovnicima podstandardnih romskih naselja u Republici Srbiji
Decembar, 2021 arrow right pdf [4 MB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj nacionalnih manjina
Decembar, 2021 arrow right pdf [174 KB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj migranata i tražilaca azila
Decembar, 2021 arrow right pdf [219 KB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj dece
Decembar, 2021 arrow right pdf [439 KB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj mladih
Decembar, 2021 arrow right pdf [456 KB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj starije populacije
Decembar, 2021 arrow right pdf [307 KB]