Vlada republike SrbijeВлада Републике Србије

Jezici

Боје за оне који их не виде

Објављено 30.08.2019.

Мигел Неива, оснивач компаније и система ColorADD, већ је остварио велике успехе са својим изумом. © Chris Welsch

Мигел Неива, оснивач компаније и система ColorADD, већ је остварио велике успехе са својим изумом. © Chris Welsch

Мигел Неива изумео је језик симбола који далтонистима омогућава разумевање боја

Како далтонисти да знају шта означавају заставице за безбедност на плажама? Како да уклопе боје на одећи, или да избегну малтретирање у школи због тога што су нацртали зелено небо? Графички дизајнер Мигел Неива осмислио је решење.

Неива је увек видео свет у боји и те боје је посматрао као кључни алат у свом раду. Губитак способности да разликује боје за њега је била страшна помисао, која га је навела да истражи како се особе које не разликују боје сналазе у живописном свету који је он узимао здраво за готово.

„Када сам почео са истраживањем схватио сам да не постоји ништа – никакав систем“, рекао је, ширећи руке како би исказао своју збуњеност. „Преко 350 милиона људи су далтонисти, али за њих није било помоћи. Тражио сам идеју за свој мастер рад и овде сам је пронашао“.

За Неиву, 49-годишњег становника Порта у Португалу, пројекат је убрзо постао нешто више од академске вежбе. У склопу свог мастер рада на Универзитету Мињо развио је једноставан језик симбола који може да прикаже целокупну палету боја. Након што је добио своју мастер диплому 2008. године, посветио се ширењу тог језика у свету, користећи модел социјалног предузећа са дугорочним циљем да систем заживи у целом свету.

Неивина иницијатива једна је од награђених на годишњем Турниру социјалних иновација ЕИБ института, који препознаје и подржава европске социјалне предузетнике, чији је главни циљ остваривање друштвеног, етичког или еколошког утицаја.

Он ради са тимом од шесторо запослених у канцеларији отвореног типа на другом спрату зграде у центру Порта, преко пута свог стана.

У разговору који смо водили једног сунчаног дана на тераси оближњег ресторана, Неива је изјавио да се назив фирме и језика који је изумео, ColorADD, позива на систем додавања боја који је познат младим ученицима широм света.

„Као дете научите да када помешате две основне боје, као што су плава и жута, добијате трећу боју: зелену“, рекао је.

Основу ColorADD језика илуструје његов лого: садржи три круга која се међусобно пресецају, сваки од њих представља основну боју, представљен је симболом (наспрамни троуглови и линија), а на три пресека налазе се комбинације три симбола које означавају љубичасту, зелену и наранџасту боју. Мимо ове основне структуре, сложеније комбинације симбола представљају различите нијансе и интензитете. Пошто је језик у потпуности симболички, могу га лако тумачити сви људи, без обзира на језик којим говоре.

Глобално тржиште за ову врсту језика је огромно. Око 10 процената мушкараца у свету има неку врсту далтонизма. Узрок за то је генетски недостатак на X хромозому.

Револуционарни производ

Комплет игре са картама УНО шифрован је по бојама за потребе далтониста коришћењем ColorADD система. © Chris Welsch

Комплет игре са картама УНО шифрован је по бојама за потребе далтониста коришћењем ColorADD система. © Chris Welsch

Овај језик већ је имао великог успеха у продору на глобално тржиште.

ColorADD лиценцирале су велике компаније, укључујући Mattel, мултинационалну компанију за производњу игара. Током 2017. године компанија Mattel увела је ColorADD верзију најпопуларније карташке игре на свету УНО, а продаја је скочила за 66 процената током прве године.

„Постоји много различитих видова далтонизма, тако да када смо први пут почели да истражујемо како да УНО постане инклузивнији за далтонисте, схватили смо да не можемо само да променимо одређене две боје у пакету“, рекао је Реј Адлер, виши директор за глобалне игре компаније Mattel у интервјуу из 2017. године. „ColorADD је релативно нов систем који узима маха широм света и обухвата све врсте далтонизма“.

„Наше партнерство са ColorADD предузећем омогућује нам да игру проширимо на 350 милиона људи на глобалном нивоу и на 13 милиона Американаца који су далтонисти“, рекао је Адлер приликом објављивања новог пакета.

ColorADD је такође остварио сарадњу са државним институцијама. Заставе за безбедност на плажи у Португалу сада примењују ColorADD систем, тако да пливачи далтонисти знају када је и где безбедно ући у воду. Контејнери за рециклажу и отпад у Порту, као и мапе градског превоза, обележени су ColorADD симболима.

Неивин крајњи циљ је да се ColorADD систем примењује у целом свету – на мапама и возилима јавног превоза, на семафорима, чак и на етикетама за одећу, тако да далтонистима буде лакше да уклопе боје на одећи. Такође би волео да се језик више подучава у школама, како деца далтонисти не би били малтретирани због својих цртежа са зеленим небом или плавим дрвећем.

„Било би немогуће пронаћи тих 350 милиона људи који су далтонисти – већина далтониста не жели да се идентификује на основу свог хендикепа, не желе да траже помоћ. Према томе, мој циљ је да дођемо до свих 7 милијарди људи и да на тај начин гарантујемо инклузију без дискриминације“, каже Неива.

 

Ширење поруке

Пас Мигела Неиве омиљен је у канцеларији. Циљ компаније је да ColorADD систем уђе у примену широм света – на мапама и возилима јавног превоза, на семафорима, па чак и на етикетама за одећу. © Chris Welsch

Пас Мигела Неиве омиљен је у канцеларији. Циљ компаније је да ColorADD систем уђе у примену широм света – на мапама и возилима јавног превоза, на семафорима, па чак и на етикетама за одећу. © Chris Welsch

Остваривање овог циља, уз одрживо пословање, захтева извесну меру креативног размишљања. Адвокат специјализован за ауторска права посаветовао га је да је најбоље што може да уради да подели ColorADD што више, што шире и што је брже могуће. Тиме би конкуренција постала излишна.

Неива је са тим циљем настојао да ColorADD учини у највећој могућој мери приступачним, наплаћујући лиценцу сразмерну величини профитног предузећа – Mattel, на пример, плаћа више него Viarco, португалска компанија за бојице – док систем уступа бесплатно школама и другим образовним установама кроз непрофитни огранак.

ColorADD ради на расту путем сталног обраћања компанијама које желе да дођу до клијената далтониста и путем контакта са утицајним далтонистима који би могли да помогну ширењу информација. Неивин сан је да привуче пажњу оснивача Фејсбука Марка Цукерберга.

„Он не разликује црвену од зелене; зато је Фејсбук плав. То је боја коју он најбоље види“, објаснио је. Због тога се нада да би Цукерберг могао да помогне да ColorADD дође до много више људи.

Наставићемо да растемо и да налазимо начине да креативно и успешно сарађујемо са великим играчима, како би и други желели да се придруже нашим напорима“, рекао је. „На тај начин можемо да гарантујемо шаренију будућност за све нас“.

Аутор текста и фотографија: Крис Велш (Chris Welsch)

Текст „Боје за оне који их не виде” изворно је објављен овде: Bringing colour to those who can’t see it. Тим за социјално укључивање и смањење сиромаштва Владе Републике Србије преноси овај прилог уз љубазну дозволу ЕИБ Института.

***

Још од 2012. године, социјални предузетници из различитих делова Европе сваке године се такмиче на Турниру социјалних иновација, усмеравајући своје напоре и креативне умове у правцу осмишљавања јединствених решења за свакодневне проблеме који се често превиђају. Учесници Турнира су до сада помагали маргинализованим групама, стварали начине да се уштеди енергија, градили заједнице које оснажују своје чланове и чланице.

Институт Европске инвестиционе банке (European Investment Bank Institute) недавно је почео да објављује прилоге у којима предузетници образлажу своју мотивацију за поједине пројекте, описују своје наде и тежње и говоре о напорима које су уложили како би превазишли препреке које постоје у области социјалног предузетништва.

Кроз своје подухвате, актери ових прича пронашли су начин да остваре позитивну промену у свету. Придружите им се и пронађите своју инспирацију.

Коментари

 
0

 Подели

Оставите коментар

Унесите коментар


Име


e-mail


website


Повезане вести

Билтен о социјалном укључивању

Архив билтена о социјалном укључивању

Актуелности > <

sipru - logo - aktuelno
Uticaj Covid-19 krize na zaposlenost: Fokus na ranjive kategorije - актуелности
Posledice Kovid-19 na položaj osetljivih grupa i grupa u riziku - uzroci, ishodi i preporuke
Mapiranje podstandardnih romskih naselja prema rizicima i pristupu pravima u Republici Srbiji sa naročitim osvrtom na Covid-19 epidemiju
Inovativne prakse u oblasti socijalne zaštite na lokalnom nivou u Republici Srbiji - Odgovor na vanredno stanje usled pandemije Covid-19
Indeks društvenog razvoja gradova i opština - aktuelnosti
sipru - logo - aktuelno
Dodela nagrada jedinicama lokalne samouprave za doprinos razvoju svih oblika pristupačnosti u 2019. godini
sipru - logo - aktuelno
Upoznajte porodicu Normal – Avanture univerzalnog dizajna

Калкулатор социјалних давања

Блог > <

Earlier
SIPRU_BLog
Korona virus prouzrokovao je brojna prilagođavanja u poslovnom svetu, kao i u radnim navikama. Osobe čija se radna aktivnost može [...]
Пет, јан 22, 2021
Source: Inkluzija blog
SIPRU_BLog
Primena projektne nastave u trenutnim uslovima nastave u malim grupama, uz prisutvo posebnih mera zaštite, predstavlja poseban izazov za svakog [...]
Пон, јан 18, 2021
Source: Inkluzija blog
Milenka Matić
Različitim kanalima komunikacije do nas sve češće dopiru poruke o važnosti podsticanja razvoja deteta i kreiranja sigurnog okruženja u kojem [...]
Пет, дец 25, 2020
Source: Inkluzija blog
Vukašin Kolarević
Pitanje odgovarajućeg ranog vaspitanja dece i postojanja objekata za osnovno obrazovanje u ruralnim sredinama je ujedno i pitanje opstanka naselja [...]
Пет, дец 11, 2020
Source: Inkluzija blog
Milkica Dimitrijević
U prethodnim tekstovima sam spomenula da dijagnoza raka i lečenje ne utiču samo na obolelog člana, već na celu porodicu. [...]
Пон, дец 07, 2020
Source: Inkluzija blog

Актуелни документи > <

Смернице о реализацији отвореног учења и учења на даљину за ученике/це са сметњама у развоју и инвалидитетом док су школе затворене: Унапређивање инклузивног учења у време COVID-19
децембар, 2020 arrow right pdf [8 MB]
Индекс друштвеног развоја градова и општина у Републици Србији – Брошура
децембар, 2020 arrow right pdf [313 KB]
Последице Ковид-19 на положај осетљивих група и група у ризику – узроци, исходи и препоруке
децембар, 2020 arrow right pdf [5 MB]
Мапирање подстандардних ромских насеља према ризицима и приступу правима у Републици Србији са нарочитим освртом на Covid-19 епидемију
децембар, 2020 arrow right pdf [12 MB]
Иновативне праксе у области социјалне заштите на локалном нивоу у Републици Србији – Одговор на ванредно стање услед пандемије Covid-19
децембар, 2020 arrow right pdf [709 KB]
Последице COVID-19 пандемије на приходе и потрошњу домаћинстава из перспективе осетљивих група
новембар, 2020 arrow right pdf [703 KB] arrow right doc [249 KB] arrow right xlsx [28 KB]
Оцена кретања сиромаштва, животног стандарда и одговор на последице Covid-19 пандемије
октобар, 2020 arrow right pdf [1 MB] arrow right docx [114 KB] arrow right xlsx [33 KB]
Водич кроз транзицију за транс особе у Србији
октобар, 2020 arrow right pdf [2 MB]
Мапирање услуга социјалне заштите и материјалне подршке у надлежности јединица локалних самоуправа у Републици Србији
септембар, 2020 arrow right pdf [8 MB] arrow right xlsx [485 KB] arrow right xlsx [268 KB]