Vlada republike SrbijeВлада Републике Србије

Jezici

Зашто је инклузивно предшколско образовање важно за децу са сметњама?

Објављено 03.08.2017.

Пише: ИЗИ ВеликиМали (Блог о социјалном укључивању)

Покренут на самом почетку рада организације 2000. године, Програм предшколског образовања деце са сметњама који реализујемо са предшколском установом „Дечја радост“ прошао је кроз различите фазе развоја.

Првобитне активности које су биле усмерене на укључивање деце у редовне вртићке групе, реализоване су кроз лична познанства и на основу добре воље васпитачица. Стручна јавност у Панчеву је била отворено против нашег приступа, као и доста родитеља деце широке популације. Али, ми смо имали јасно постављен циљ – укључивање сваког детета са сметњама у вршњачку средину.

Како смо од повремених радионица дошли до потпуне укључености

velikimali_001_t1Деца су у вртиће укључивана уз асистенцију, која је осим директне подршке детету, подразумевала и пружање помоћи и подршке запосленима када наиђу на изазове. Рад у оквиру програма су чиниле и заједничке едукације васпитачица, стручних сарадница предшколске установе и асистенткиња ВеликиМали. ПУ “Дечја радост” Панчево је једна од првих државних установа у земљи која је започела овакав процес.

Паралелно са укључивањем деце уз асистенцију отпочеле су и групне, поподневне активности у редовном вртићу. Наша првобитна идеја, у време отпочињања ових групних активности, била је да оформимо групу деце са тешкоћама у развоју при редовном вртићу, у преподневним часовима. Циљ нам је био да кроз рад у овој групи, уз дружење са децом широке популације из редовне групе истог вртића, подржимо процес припреме деце са сметњама за инклузију у групе вртића које су најближе месту становања детета.

Иако су сви кораци овог програма били предвиђени, наишли смо на проблем који је битно утицао на даље одвијање ове активности.

Препрека која нас је непријатно изненадила била је петиција родитеља деце редовне групе која су уписана у исти вртић у којем смо планирали да организујемо поменуту активност. Захтевали су стопирање програма, наводећи да “оправдано страхују” да и њихова деца могу да постану “ометена у развоју”. Након разговора са тадашњом директорком и стручним тимом ПУ “Дечја радост”, договорено је да ће се активности дешавати у поподневним сатима.

Током 2002/2003. године смо кроз донације USAID-а, града Констанца и локалне самоуправе обезбедили средства за реновирање вртића “Ласта”, који је и архитектонски прилагођен деци са сметњама у развоју. До средине 2004. године послеподневне креативне радионице су се одвијале у том простору.

Нисмо одустали од идеје да деца са сметњама заједно са групом деце широке популације користе исти вртић у преподневним сатима. Како би на локалном нивоу обезбедили спремност за покретање овог транзиторног вртића који би постао део система предшколског образовања, организовали смо неколико јавних кампања у локалној заједници у циљу сензибилизације шире јавности за проблеме и могућности деце и младих са сметњама („Другачији, па шта!“, “Посебан пријатељ”, “Квалитетно образовање за све”). У септембру 2005. године, покренут је рад у интегративном вртићу “Ласта”.

Рад у интегративном вртићу се показао као добар начин да деца:

  • науче да функционишу у групи;
  • стекну искуства кроз контакт са вршњацима и одраслим особама;
  • постану самосталнија у свакодневним активностима у складу са својим могућностима;
  • прилагоде се дневном режиму

Поред редовно уписане деце, ову групу су посећивала (једном до три пута недељно) и деца која су била у припреми за укључивање у редовну групу. И даље смо сматрали да сва деца са сметњама треба да буду заједно са својм вршњацима.

Преломна година у развоју Програма је била 2007. Те године град Панчево у потпуности преузима финансирање ангажовања асистенткиња (пре тога подржано кроз донације Амбасаде Аустралије, града Констанца и локалне самоуправе) и потписујемо први званични споразум о сарадњи са предшколском установом, који се од тада обнавља сваке године.

Град Панчево је кроз Програм образовања и васпитања деце са сметњама у развоју Иницијативе за инклузију ВеликиМали и ПУ “Дечја радост” допринео да се и пре доношења нове законске регулативе постигну многе промене по питању остваривања права на образовање деце са сметњама у развоју заједно са вршњацима.

У складу са новим законским оквиром, од радне 2012/2013. године престала је да функционише интегративна група у вртићу „Ласта“.  Сва деца која су похађала ту групу уписана су у редовне групе вртића, у којима сараднице организације ВеликиМали реализују подршку.

На тај начин развој Програма је обезбедио остваривање инклузивних принципа, а то је обезбеђивање образовања све деце са сметњама у развоју у редовном вршњачком окружењу које једино пружа неопходне и оптималне  услове за њихов развој.

(…)

Текст “Зашто је инклузивно предшколско образовање важно за децу са сметњама?” у целини можете прочитати на Блогу о социјалном укључивању.

Коментари

 
0

 Подели

Оставите коментар

Унесите коментар


Име


e-mail


website


Повезане вести

Билтен о социјалном укључивању

Архив билтена о социјалном укључивању

Актуелности > <

Калкулатор социјалних давања

Блог > <

Актуелни документи > <

Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији
децембар, 2021 arrow right pdf [3 MB]
SILC у Републици Србији: Методолошки оквир и анализа изабраних показатеља сиромаштва и неједнакости
децембар, 2021 arrow right pdf [2 MB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај особа које живе са HIV
децембар, 2021 arrow right pdf [305 KB]
Е2Е: Утврђивање институционалног оквира за успостављање Националне стандардне класификације занимања у Србији
децембар, 2021 arrow right pdf [709 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај националних мањина
децембар, 2021 arrow right pdf [174 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај миграната и тражилаца азила
децембар, 2021 arrow right pdf [219 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај деце
децембар, 2021 arrow right pdf [439 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај младих
децембар, 2021 arrow right pdf [456 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај старије популације
децембар, 2021 arrow right pdf [307 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај ЛГБТИ особа
новембар, 2021 arrow right pdf [164 KB]