Vlada republike SrbijeВлада Републике Србије

Jezici

Музика кроз време – Пројектна настава у ОШ „Бранислав Нушић”, Доња Трнава

Објављено 02.12.2021.

SIPRU Блог о социјалном укључивањуПише: Оливера Станковић (Блог о социјалном укључивању)

Један од кључних задатака наставника после вишедеценијског рада у основној школи је да уклопе искуство са новинама које се јављају у образовању. Понекад је потребно осмислити наставу тако да буде интересантнија, да обухвати више сегмената, односно да се оствари међупредметно повезивање. Такав вид наставе је од велике користи, јер вођени кроз различите области, ђаци стичу знања и вештине на више поља истовремено. Таква настава је и интересантнија. Обично се примењује групни рад у којем сарадња долази до изражаја. Пројектна настава је одлична могућност за остваривање ових циљева. Задовољство у раду са ученицима/ама је велико, а активност ђака је највећа сатисфакција.

Непосредно пред ванредно стање уведено школске 2019/2020. године, у ОШ „Бранислав Нушић” у Доњој Трнави код Ниша спроведен је један унутаршколски пројекат под називом „Музика кроз време”. Учествовали су ученици/е петог разреда из два одељења са наставницама српског језика и књижевности, географије и информатике. Образовни циљеви овог пројекта су били: стицање и проширивање постојећих знања о светским женским музичким звездама, појмовно и терминолошко богаћење језика, стицање знања о томе како уз коришћење QR кодова можемо да прикажемо различите садржаје, као и како коришћење интернет базе података може служити у научне и истраживачке сврхе – сагледавање музике кроз време на више континената и кроз различите жанрове. Кроз овај пројектни задатак желели смо да подстакнемо интересовање и подигнемо свест ученика/ца о значају жена у музици, затим да појачамо свест о значају присуства жена у различитим областима уметности, укажемо на врлине људи који завређују поштовање других, сагледамо музичке звезде кроз уметност и време, као и да истакнемо духовне и моралне вредности, те да подстакнемо стварање квалитетних музичких и истраживачких навика. Такође, циљеви овог пројекта били су да подстакнемо музичку радозналост и маштовистост, оспособимо ученике/це да исправно уобличе своја истраживања и запажања, затим да уоче разлике између музичких жанрова, развију моћ запажања, анализе и закључивања, као и способности заједничког и истраживачког рада. У ширем смислу, повод овог подухвата био је месец март, који је означен као месец жена.

Ученици су били подељени у групе тако што је сваком ученику/ци био додељен беџ у одређеној боји. Свака боја је одређивала групу која ће се бавити неким задатком, а задаци су били следећи:

  • Црвена група: формирање кодова;
  • Зелена група: проналажење песама;
  • Жута група: подаци о певачицама;
  • Плава група: прављење ваљака и лепљење кодова унутар њих;
  • Наранџаста група: проналажење информација о музичким правцима.

Музика кроз време – Пројектна настава у ОШ „Бранислав Нушић”, Доња ТрнаваЦрвени је требало да проуче како се праве QR кодови. Користили су онлајн генератор на адреси www.qr-code-generator.com, а остали су или скинули апликацију за читање кодова или су већ имали скенер у телефону. У црвеној групи је било и ђака који имају потешкоћа у учењу. Њихов задатак је био да одштампају те кодове и да их исеку. Ђацима није било тешко да се баве овим, јер је генерисање кода врло једноставно. Црвени су генерисали песме са Јутјуба које су бирали ђаци из зелене групе. Зелени је требало да пронађу песме из двадесетог века и да их групишу по деценијама: двадесете године, тридесете, педесете… Линкове тих песама су припремили Црвенима да би их они генерисали у кодове. Свако је од Зелених имао могућност да нађе по три песме. Ученици/е којима је потребна додатна подршка у раду штампали су списак са ликовима песама и ковертирали за Црвене. Постојало је упутство за Зелене: песму треба да изводи жена и потребно је наћи песме са свих континената. Било је забавно док су ученици тражили песме из прве половине двадесетог века из Африке или Азије – ова музика им је била непозната раније. Задовољство је било присуствовати њиховом одушевљењу када пронађу песму која испуњава дате услове. Жута група је требало од Зелених такође да добије списак песама и да пронађу податке о тој певачици – занимљивости из живота, када је живела и колико је била популарна. Те податке су Жути укуцавали и припремали за Зелене, који је требало да и од ових података генеришу кодове. Плава група је од бристола у боји правила ваљке унутар којих је лепила кодове. Идеја је била да се унутар једног ваљка пронађе код са песмом и код са информацијама о певачици. Наранџаста група је требало да пронађе информације о музичким правцима у двадесетом веку, да откуца те податке и да их проследи Црвенима да направе кодове. Наставнице су помагале свим групама, а припреме су вршене углавном на седмом часу или у оквиру Обогаћеног једносменског рада који се примењује у нашој школи већ три године. Задатак наставница је био да пропрате рад ђака и да припреме енигматске задатке за све учеснике/це.

Музика кроз време – Пројектна настава у ОШ „Бранислав Нушић”, Доња ТрнаваПрипрема и рад група трајали су две недеље и рад сваке групе је био условљен радом осталих група. Ученици/е су се подстицали међусобно да се задаци изврше и да информације круже међу групама на одговарајући начин. Ученици/е којима је потребна додатна подршка у учењу су се посебно истакли у оваквом начину рада. Од великог је значаја њихова активност у свим групама: они су правили кодове и генерисали их са другарима и другарицама, јачали су тако своје дигиталне компетенције, прикупљене податке о певачицама и музичким правцима су куцали на лаптоповима и штампали, затим су уобличавали те информације и ковертирали. Касније су коверте у одређеним бојама прослеђивали члановима/ицама других група. Одлично су се снашли сви ученици/е петог разреда.

Када су сви задаци завршени, заказана је завршна активност за 13. март 2020. године у школском дворишту. Био је леп пролећни дан и то је био последњи дан у школи пре увођења ванредног стања. Ваљци од бристола су били завезани између дрвећа о канап. Унутар њих су били кодови које је требало сви ученици/е да скенирају, да оду до велике нацртане карте света и да их лепе на континент са кога је певачица. На другом „пункту” је била нацртана велика временска линија двадесетог века на коју су лепљени кодови у зависности од деценије којој песма припада. На трећем „пункту” је била енигматска оаза, ту су се радиле осмосмерке, меморијске картице, укрштене речи, акроними и то све у вези са одабраним песмама и певачицама, као и музичким правцима. Цела активност трајала је више сати и било је изузетно лепо.

Ученици/е су трчкарали од пункта до пункта, скенирали кодове, лепили по континентима и временској линији, решавали енигматске задатке. Прилазили су и ученици/е осталих разреда, као и наставници/е. Неколико ученика, међу којима су били и ђаци са потешкоћама у учењу, пуштали су одређене песме преко блутут-звучника.

Задовољство због успеха, откривених података, скенираних кодова, стечених знања о певачицама и музици двадесетог века из целог света било је велико. Пројектна настава је одлична могућност да сваки појединац дође до изражаја, сарадња међу ученицима је велика, сви желе да учествује и да допринесу општем, заједничком циљу.

———-

Текст „Музика кроз време – Пројектна настава у ОШ ‘Бранислав Нушић’, Доња Трнава” изворно је објављен на Блогу о социјалном укључивању. Остале блогове Оливере Станковић можете прочитати овде.

Уколико желите да прочитате и текстове других аутора/ки Блога о социјалном укључивању, кликните на линк.

Коментари

 
0

 Подели

Оставите коментар

Унесите коментар


Име


e-mail


website


Повезане вести

Билтен о социјалном укључивању

Архив билтена о социјалном укључивању

Актуелности > <

Калкулатор социјалних давања

Блог > <

Актуелни документи > <

Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији
децембар, 2021 arrow right pdf [3 MB]
SILC у Републици Србији: Методолошки оквир и анализа изабраних показатеља сиромаштва и неједнакости
децембар, 2021 arrow right pdf [2 MB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај особа које живе са HIV
децембар, 2021 arrow right pdf [305 KB]
Е2Е: Утврђивање институционалног оквира за успостављање Националне стандардне класификације занимања у Србији
децембар, 2021 arrow right pdf [709 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај националних мањина
децембар, 2021 arrow right pdf [174 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај миграната и тражилаца азила
децембар, 2021 arrow right pdf [219 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај деце
децембар, 2021 arrow right pdf [439 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај младих
децембар, 2021 arrow right pdf [456 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај старије популације
децембар, 2021 arrow right pdf [307 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај ЛГБТИ особа
новембар, 2021 arrow right pdf [164 KB]