Vlada republike SrbijeВлада Републике Србије

Jezici

Објављена публикација „Како до квалитетне допунске наставе – ослонци за унапређење и примери добре праксе“

Објављено 21.03.2017.

kako_do_kvalitetne_dopunske_nastaveЦентар за образовне политике је објавио публикацију „Како до квалитетне допунске наставе – ослонци за унапређење и примери добре праксе“, ауторки Тинде Ковач Церовић, Иване Ценерић и Тијане Јокић.

Школско учење се у веома ретким случајевима дешава само од себе, а да би се десило, потребан је крајње необичан сплет околности, одлично садејство великог броја фактора и много среће. У свим осталим случајевима учење се ослања на добро организовану, вешто осмишљену, увремењену и разноврсну подршку. Што је зналачкије саткана подршка, она се мање види и осећа и постаје делотворнија. Али сви они који ту добро „оркестрирану“ подршку пружају, знају колико времена и труда им је требало да саграде све разнолике стубове и стубиће подршке и сместе их тачно тамо где и када треба, онолико дуго колико треба и нимало дуже или више, да не би ометало учење које следи и заустављало развој.

О учењу које се одвија током допунске наставе треба размишљати на исти начин јер и оно тражи управо ову врсту нијансиране и суптилне подршке. Оваквом подршком се не гради само знање које недостаје већ и мотивација и самопоуздање. Она открива застој и превентира будуће застоје и то безболно и неприметно. Управо такву подршку пружају врхунски наставници.

Али и врхунски наставници уче како да то раде. Као и претходно описано, на сличан начин, ни ово учење се не дешава сâмо. Оно такође тражи комплексну и суптилну подршку која стиже у право време, на прави начин и од различитих актера. Дакле, и наставницима, који пружају подршку ученицима, треба подршка у сопственом процесу учења и савладавању нових знања и вештина које захтева динамичан развој образовања, али и све већа разноликост ученика са којима раде. Таква подршка наставницима је услов и ослонац успешног рада, успешног пружања подршке ученицима, сталне размене и рефлексије и њиховог даљег напретка. Могуће је и требало би да овакву подршку наставници добију у својој школи, али нас искуство учи да је и школама неопходна подршка у напорима да на најбољи начин пруже подршку својим наставницима.

Имајући то у виду, публикација „Како до квалитетне допунске наставе“ представља део те подршке, а истовремено и упућује на остале могуће изворе помоћи. Ова публикација се на један неуобичајен начин бави темом образовања и школског учења. Она се не бави непосредно самим учењем у току наставе, ни редовне ни допунске, али се бави свим условима који су потребни да се учење у оквиру допунске наставе деси. Ти услови су приказани слојевито – у виду мреже са више подједнако важних чворова. Такође, ослања се и на изузетно богату литературу која подједнако обухвата истраживачке налазе, образовно-политичке и компаративне анализе и све их ставља у функцију превенције осипања ученика из образовања и делотворне допунске наставе. Тако читалац не добија преглед литературе и назнаке из истраживања који је организован на типичан начин – по изворима, темама или географским подручјима, већ их добија „у акцији”. Стога је ова књига намењена различитим читаоцима – наставницима, стручњацима, истраживачима и свим другим заинтересованим појединцима ангажованим у пракси, теорији, образовним политикама, методологији истраживања у образовању, руковођењу школом, учионицом или организацијом и пружањем додатне подршке.

Публикација је настала у оквиру пројекта „Спречавање осипања ученика из образовног система Републике Србије”, који је реализовао Центар за образовне политике у партнерству са UNICEF-ом у Србији и Министарством просвете, науке и технолошког развоја Републике Србије, али по својој концепцији и садржају иде и корак даље од описа онога што је остварено у пројекту. Односно, не задржава се само на опису модела осавремењене допунске наставе који је осмишљен и имплементиран у десет пилот школа у Србији. Имајући то у виду, ова публикација представља потрагу за пољима, компонентама и поткомпонентама могућих акција инспирисаних знањима, искуствима и подацима којима се успоставља, реконцептуализује, иновира, можда чак и реанимира један занемарен и помало заборављен облик рада школа.

Преузмите публикацију „Како до квалитетне допунске наставе – ослонци за унапређење и примери добре праксе“.

Извор: www.obrazovanje.org

Коментари

 
0

 Подели

Оставите коментар

Унесите коментар


Име


e-mail


website


Повезане вести

Билтен о социјалном укључивању

Архив билтена о социјалном укључивању

Актуелности > <

Калкулатор социјалних давања

Блог > <

Актуелни документи > <

Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији
децембар, 2021 arrow right pdf [3 MB]
SILC у Републици Србији: Методолошки оквир и анализа изабраних показатеља сиромаштва и неједнакости
децембар, 2021 arrow right pdf [2 MB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај особа које живе са HIV
децембар, 2021 arrow right pdf [305 KB]
Е2Е: Утврђивање институционалног оквира за успостављање Националне стандардне класификације занимања у Србији
децембар, 2021 arrow right pdf [709 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај националних мањина
децембар, 2021 arrow right pdf [174 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај миграната и тражилаца азила
децембар, 2021 arrow right pdf [219 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај деце
децембар, 2021 arrow right pdf [439 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај младих
децембар, 2021 arrow right pdf [456 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај старије популације
децембар, 2021 arrow right pdf [307 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај ЛГБТИ особа
новембар, 2021 arrow right pdf [164 KB]