Vlada republike SrbijeВлада Републике Србије

Jezici

Школа из Суботице – лидер у развоју предузетничких вештина

Објављено 09.11.2018.

Škola iz Subotice - pobednik na Evropskoj nedelji strukovnih veštinaХемијско-технолошка школа из Суботице је у оквиру Европске недеље струковних вештина, одржане од 5. до 9. новембра у Бечу, награђена признањем Европске фондације за обуку за развој предузетничких вештина код ученика и ученица.

Симулацијом реалних ситуација, попут успостављања компанија које своје производе пласирају на локално тржиште, суботичка школа је проглашена најбољом међу школама из земаља у суседству ЕУ. Ученици/е ове школе су захваљујући учењу кроз рад развили предузетнички дух, што укључује вештине попут препознавања прилика за развој, одрживог начина мишљења и тимског рада.

Ученици и ученице Хемијско-технолошке школе из Суботице, града на северу Србије, стичу предузетничке вештине кроз покретање реалних предузећа. Кроз развој предузећа од иницијалне идеје до продаје производа у локалној заједници по конкурентним ценама, ученици/е се баве низом области, од хемикалија, преко текстила до пецива.

Најбоља пракса у суседству ЕУ

Школа из Суботице, која је за своју успешну причу одабрала производњу течног сапуна, награђена је признањем за најбољу праксу у развоју предузетништва као кључне вештине. Српска школа је однела поменуто признање у конкуренцији школа из осам земаља, чиме се доказала као изузетно успешна у примени оквира предузетничких вештина ЕУ (EntreComp), алата за промоцију предузетничког начина мишљења код ученика. Награду је уручио директор Европске фондације за обуку Чезаре Онестини у присуству европске комесарке за запошљавање, социјална питања, вештине и мобилност радне снаге Маријан Тисен, на свечаности доделе награда која је одржана 8. новембра у Бечу у оквиру Европске недеље струковних вештина.

„Овогодишња Европска недеља струковних вештина је још једном показала да спој образовања и запошљавања представља најбољи пут напред – не само у ЕУ већ и у суседним земљама”, изјавила је Маријан Тисен. „Честитам Хемијско-технолошкој школи из Суботице на успеху који је постигла при трансформацији модела EntreComp у изузетан модел учења у чијем фокусу је развој предузетничких вештина: припрема ученика кроз искуство је од кључног значаја за стицање вештина које одговарају потребама тржишта рада у ЕУ и изван ње.”

„Да би одговорили на потребе привреда које се брзо мењају и у обзир узели утицај технологија на тржиште рада, наставници морају кључним вештинама да дају централно место у оквиру стицања струковног образовања”, изјавио је Чезаре Онестини. „Ово важи за ЕУ као и за земље у транзицији и развоју. Млади су данас свесни да морају да усвоје широк спектар вештина како би изградили сопствену будућност, а међу тим вештинама су прилагодљивост и предузетништво. Европска фондација за обуку подржава реформе и иновације у секторима образовања и обуке у суседним земљама. Ова награда је један од сјајних примера онога што се може постићи уз посвећеност и визију. Европска фондација за обуку је поносна што по трећи пут подржава ову награду.”

Ученици као активни учесници

Ученици и ученице који су радили на награђеном пројекту похађају школу и активно учествују у производном ланцу: бирали су боју и мирис сапуна; дизајнирали су лого и амбалажу; проверавали су стање продаје у локалним трговинама и старали се да се читав производни процес одвија на еколошки прихватљив начин. Као резултат, осим што су учили како да постану лабораторијски техничари/ке, стекли су и предузетничке вештине попут визије, планирања, креативности и размишљања на одржив начин.

„Одлучили смо да улажемо у предузетништво као у кључну вештину како би наши ученици постали конкурентнији на тржишту рада”, рекао је директор школе Никола Матковић. „Суштина овог метода је модернизација подучавања у ком учесници играју активну и главну улогу”, додала је Јадранка Војнић Пурчар, координаторка практичне наставе у овој суботичкој школи. „Преузимањем одговорности, ученици развијају вештине попут препознавања прилика, преузимања иницијативе, интегритета и етичких начела.” „Била сам веома поносна када смо продали сапун локалној продавници јер је то производ који смо сами направили”, каже шеснаестогодишња Милица.

Школа инспирисана напорима ЕУ да подстакне предузетничке вештине

Суботичка школа је инспирисана моделом EntreComp, алатом ЕУ за развој предузетничког начина мишљења. Школа је поставила конкретне циљеве у области развоја предузетничких вештина. Осим тога, када је у питању методологија подучавања, овај алат ставља снажан акценат на учење кроз рад и стицање предузетничког искуства кроз рад у ученичким компанијама. Коначно, школа је доказала да има лидерску позицију у области интеграције пословног екосистема на локалном нивоу стављањем снажног акцента на заштиту животне средине.

Расправа о вештинама се наставља у Торину 21. и 22. новембра на конференцији „Вештине за будућност: управљање транзицијом”, догађају који организује Европска фондација за обуку, у чијем фокусу ће бити вештине потребне за припрему људи за тржиште рада у свету који пролази кроз сталне промене. Учесници и учеснице из преко 50 земаља – предузетници и предузетнице, пружаоци обуке, творци политика, иноватори и иноваторке – присуствоваће конференцији чији је циљ да се пронађу начини на који земље у транзицији могу да одговоре на глобалне трендове који обликују тржиште рада сутрашњице са аспекта вештина. За више информација посетите www.skills4future.eu.

Контекст

Европска фондација за обуку је агенција ЕУ која земљама у суседству пружа подршку за реформу образовних система и тржишта рада, у складу са активнстима спољне политике ЕУ. Фондација сваке године расписује конкурс за најбоља достигнућа у области промоције вештина у струковном образовању и обуци, са посебним акцентом на земље у суседству ЕУ. Циљ ове активности је промоција размене најбољих пракси и ширење информација о алату Ентрецомп који је ЕУ развила како би промовисала предузетничких дух међу ученицима/ама.

Победнику се награда додељује током Европске недеље струковних вештина коју организује Европска комисија. Овогодишње издање Европске недеље струковних вештина, које је одржано у Бечу, организовано је у сарадњи са аустријским председништвом ЕУ.

Добитници награда за најбољу праксу у области предузетништва протеклих година су Програм технолошког предузетништва који је спроведен у школама у Израелу (2016) и Палестински политехнички универзитет који је развио иновативни приступ у учењу и подучавању (2017).

Извор: europa.rs

Коментари

 
0

 Подели

Оставите коментар

Унесите коментар


Име


e-mail


website


Повезане вести

Билтен о социјалном укључивању

Архив билтена о социјалном укључивању

Актуелности > <

Калкулатор социјалних давања

Блог > <

Актуелни документи > <

Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији
децембар, 2021 arrow right pdf [3 MB]
SILC у Републици Србији: Методолошки оквир и анализа изабраних показатеља сиромаштва и неједнакости
децембар, 2021 arrow right pdf [2 MB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај особа које живе са HIV
децембар, 2021 arrow right pdf [305 KB]
Е2Е: Утврђивање институционалног оквира за успостављање Националне стандардне класификације занимања у Србији
децембар, 2021 arrow right pdf [709 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај националних мањина
децембар, 2021 arrow right pdf [174 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај миграната и тражилаца азила
децембар, 2021 arrow right pdf [219 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај деце
децембар, 2021 arrow right pdf [439 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај младих
децембар, 2021 arrow right pdf [456 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај старије популације
децембар, 2021 arrow right pdf [307 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај ЛГБТИ особа
новембар, 2021 arrow right pdf [164 KB]