Иако у Европској унији има више жена него мушкараца, то се не види по људима на највишим позицијама у бизнису, политици или цивилном друштву. Са жељом да се то промени, а с обзиром да до европских избора има мање од годину дана, активисткиње из Мреже за оснаживање жена WECAN 19. јуна покрећу кампању “Да, ми можемо” за више жена на водећим позицијама у ЕУ и управама компанија.
Жене чине 51% популације ЕУ и, док су у предности, Европа мора много тога да уради на родној једнакости, кажу у Мрежи чији је циљ “неповратни пробој” по питању родне равноправности.
“Ради се о промени начина размишљања тако да буде природно да се, када треба да се одлучи о положају, размишља и о кандидатима и о кандидаткињама”, рекла је у телефонском интервјуу за агенцију Блумберг бивша европска комесарка за климу Кони Хедегард.
“Није реч о квотама. Реч је о томе да квалификоване жене буду видљивије, да их уведемо у дискусију”, истакла је Хедегард.
Са приближавањем избора за Европски парламент, оснаживање жена треба да буде једна од главних тема у кампањи, уз имиграцију, незапосленост, безбедност и ЕУ после Брегзита.
Шпански премијер Педро Санчес, социјалиста који је овог месеца ступио на дужност након што је изгласано неповерење влади конзервативца Маријана Рахоја, најбоље је показао како се разуме родна равноправност – његова влада има 11 жена и седам мушкараца.
Три позиције
Улог у европској кампањи су три највише позиције у водећим ЕУ институцијама које сада воде мушкарци а чији ће се наследници бирати током 2019. Реч је о Европском парламенту, Европској комисији и Европском савету.
Пошто ЕУ истовремено преговара и о првом вишегодишњем буџету за период после Брегзита, иницијатива WECAN може да утиче и на то како Европа утврђује приоритете у потрошњи и да подстакне улогу жена у економији, рекла је директорка за међународне односе у Европској инвестиционој банци (ЕИБ) Констанс Кан (Constance Kann).
“Постоје додатне препреке за жене предузетнице код приступа финансијама и морамо да урадимо нешто поводом тога”, написала је у мејлу Кан.
“Такође можемо да генеришемо родне добробити ако дизајнирамо инвестиционе пројекте на прави начин. Зато обучавамо наше службенике за зајмове да обезбеде прилике у складу са родном једнакошћу”, истакла је Кан.
Управама највећих листираних компанија у ЕУ доминирају мушкарци а жене чине, према подацима Европског института за родну равноправбост (EIGE), само четвртину чланова. По том критеријуму, најбоље перформансе има Француска док највише заостају Естонија, Малта и Кипар.
Углавном мушкарци, Шпанија светла тачка
Ништа боља ситуација није ни у европским институцијама. Иако је удео жена високих званичника у бирократији ЕУ готово удвостручен од 2004, оне и даље, према подацима EIGE, чине око 30%.
У садашњој Европској комисији, чији се мандат завршава на крају октобра 2019, само девет од 28 комесара су жене и то после инсистирања председника ЕК Жан-Клода Јункера код чланица да именују кандидаткиње.
Број министарки у националним владама у ЕУ још је мањи – само 29% министара су жене, показују подаци EIGE који искључују Санчесову владу у Шпанији.
Пре Шпаније највише министарки у влади имала је Шведска, 52%. На другој страни је мађарска влада која има само једну министарку и то без портфеља.
“Толико је доказа да диверзитет доприноси економији и имиџу ЕУ”, рекла је Хедегард која данас седи у управама неколико данских компанија. “Чудно је да смо у 2018. и да је и даље премало жена на водећим позицијама”, истакла је она.
Преузето са: www.euractiv.rs
Оставите коментар