Vlada republike SrbijeВлада Републике Србије

Jezici

Боје за оне који их не виде

Објављено 30.08.2019.

Мигел Неива, оснивач компаније и система ColorADD, већ је остварио велике успехе са својим изумом. © Chris Welsch

Мигел Неива, оснивач компаније и система ColorADD, већ је остварио велике успехе са својим изумом. © Chris Welsch

Мигел Неива изумео је језик симбола који далтонистима омогућава разумевање боја

Како далтонисти да знају шта означавају заставице за безбедност на плажама? Како да уклопе боје на одећи, или да избегну малтретирање у школи због тога што су нацртали зелено небо? Графички дизајнер Мигел Неива осмислио је решење.

Неива је увек видео свет у боји и те боје је посматрао као кључни алат у свом раду. Губитак способности да разликује боје за њега је била страшна помисао, која га је навела да истражи како се особе које не разликују боје сналазе у живописном свету који је он узимао здраво за готово.

„Када сам почео са истраживањем схватио сам да не постоји ништа – никакав систем“, рекао је, ширећи руке како би исказао своју збуњеност. „Преко 350 милиона људи су далтонисти, али за њих није било помоћи. Тражио сам идеју за свој мастер рад и овде сам је пронашао“.

За Неиву, 49-годишњег становника Порта у Португалу, пројекат је убрзо постао нешто више од академске вежбе. У склопу свог мастер рада на Универзитету Мињо развио је једноставан језик симбола који може да прикаже целокупну палету боја. Након што је добио своју мастер диплому 2008. године, посветио се ширењу тог језика у свету, користећи модел социјалног предузећа са дугорочним циљем да систем заживи у целом свету.

Неивина иницијатива једна је од награђених на годишњем Турниру социјалних иновација ЕИБ института, који препознаје и подржава европске социјалне предузетнике, чији је главни циљ остваривање друштвеног, етичког или еколошког утицаја.

Он ради са тимом од шесторо запослених у канцеларији отвореног типа на другом спрату зграде у центру Порта, преко пута свог стана.

У разговору који смо водили једног сунчаног дана на тераси оближњег ресторана, Неива је изјавио да се назив фирме и језика који је изумео, ColorADD, позива на систем додавања боја који је познат младим ученицима широм света.

„Као дете научите да када помешате две основне боје, као што су плава и жута, добијате трећу боју: зелену“, рекао је.

Основу ColorADD језика илуструје његов лого: садржи три круга која се међусобно пресецају, сваки од њих представља основну боју, представљен је симболом (наспрамни троуглови и линија), а на три пресека налазе се комбинације три симбола које означавају љубичасту, зелену и наранџасту боју. Мимо ове основне структуре, сложеније комбинације симбола представљају различите нијансе и интензитете. Пошто је језик у потпуности симболички, могу га лако тумачити сви људи, без обзира на језик којим говоре.

Глобално тржиште за ову врсту језика је огромно. Око 10 процената мушкараца у свету има неку врсту далтонизма. Узрок за то је генетски недостатак на X хромозому.

Револуционарни производ

Комплет игре са картама УНО шифрован је по бојама за потребе далтониста коришћењем ColorADD система. © Chris Welsch

Комплет игре са картама УНО шифрован је по бојама за потребе далтониста коришћењем ColorADD система. © Chris Welsch

Овај језик већ је имао великог успеха у продору на глобално тржиште.

ColorADD лиценцирале су велике компаније, укључујући Mattel, мултинационалну компанију за производњу игара. Током 2017. године компанија Mattel увела је ColorADD верзију најпопуларније карташке игре на свету УНО, а продаја је скочила за 66 процената током прве године.

„Постоји много различитих видова далтонизма, тако да када смо први пут почели да истражујемо како да УНО постане инклузивнији за далтонисте, схватили смо да не можемо само да променимо одређене две боје у пакету“, рекао је Реј Адлер, виши директор за глобалне игре компаније Mattel у интервјуу из 2017. године. „ColorADD је релативно нов систем који узима маха широм света и обухвата све врсте далтонизма“.

„Наше партнерство са ColorADD предузећем омогућује нам да игру проширимо на 350 милиона људи на глобалном нивоу и на 13 милиона Американаца који су далтонисти“, рекао је Адлер приликом објављивања новог пакета.

ColorADD је такође остварио сарадњу са државним институцијама. Заставе за безбедност на плажи у Португалу сада примењују ColorADD систем, тако да пливачи далтонисти знају када је и где безбедно ући у воду. Контејнери за рециклажу и отпад у Порту, као и мапе градског превоза, обележени су ColorADD симболима.

Неивин крајњи циљ је да се ColorADD систем примењује у целом свету – на мапама и возилима јавног превоза, на семафорима, чак и на етикетама за одећу, тако да далтонистима буде лакше да уклопе боје на одећи. Такође би волео да се језик више подучава у школама, како деца далтонисти не би били малтретирани због својих цртежа са зеленим небом или плавим дрвећем.

„Било би немогуће пронаћи тих 350 милиона људи који су далтонисти – већина далтониста не жели да се идентификује на основу свог хендикепа, не желе да траже помоћ. Према томе, мој циљ је да дођемо до свих 7 милијарди људи и да на тај начин гарантујемо инклузију без дискриминације“, каже Неива.

Ширење поруке

Пас Мигела Неиве омиљен је у канцеларији. Циљ компаније је да ColorADD систем уђе у примену широм света – на мапама и возилима јавног превоза, на семафорима, па чак и на етикетама за одећу. © Chris Welsch

Пас Мигела Неиве омиљен је у канцеларији. Циљ компаније је да ColorADD систем уђе у примену широм света – на мапама и возилима јавног превоза, на семафорима, па чак и на етикетама за одећу. © Chris Welsch

Остваривање овог циља, уз одрживо пословање, захтева извесну меру креативног размишљања. Адвокат специјализован за ауторска права посаветовао га је да је најбоље што може да уради да подели ColorADD што више, што шире и што је брже могуће. Тиме би конкуренција постала излишна.

Неива је са тим циљем настојао да ColorADD учини у највећој могућој мери приступачним, наплаћујући лиценцу сразмерну величини профитног предузећа – Mattel, на пример, плаћа више него Viarco, португалска компанија за бојице – док систем уступа бесплатно школама и другим образовним установама кроз непрофитни огранак.

ColorADD ради на расту путем сталног обраћања компанијама које желе да дођу до клијената далтониста и путем контакта са утицајним далтонистима који би могли да помогну ширењу информација. Неивин сан је да привуче пажњу оснивача Фејсбука Марка Цукерберга.

„Он не разликује црвену од зелене; зато је Фејсбук плав. То је боја коју он најбоље види“, објаснио је. Због тога се нада да би Цукерберг могао да помогне да ColorADD дође до много више људи.

Наставићемо да растемо и да налазимо начине да креативно и успешно сарађујемо са великим играчима, како би и други желели да се придруже нашим напорима“, рекао је. „На тај начин можемо да гарантујемо шаренију будућност за све нас“.

Аутор текста и фотографија: Крис Велш (Chris Welsch)

Текст „Боје за оне који их не виде” изворно је објављен овде: Bringing colour to those who can’t see it. Тим за социјално укључивање и смањење сиромаштва Владе Републике Србије преноси овај прилог уз љубазну дозволу ЕИБ Института.

***

Још од 2012. године, социјални предузетници из различитих делова Европе сваке године се такмиче на Турниру социјалних иновација, усмеравајући своје напоре и креативне умове у правцу осмишљавања јединствених решења за свакодневне проблеме који се често превиђају. Учесници Турнира су до сада помагали маргинализованим групама, стварали начине да се уштеди енергија, градили заједнице које оснажују своје чланове и чланице.

Институт Европске инвестиционе банке (European Investment Bank Institute) недавно је почео да објављује прилоге у којима предузетници образлажу своју мотивацију за поједине пројекте, описују своје наде и тежње и говоре о напорима које су уложили како би превазишли препреке које постоје у области социјалног предузетништва.

Кроз своје подухвате, актери ових прича пронашли су начин да остваре позитивну промену у свету. Придружите им се и пронађите своју инспирацију.

Коментари

 
0

 Подели

Оставите коментар

Унесите коментар


Име


e-mail


website


Повезане вести

Билтен о социјалном укључивању

Архив билтена о социјалном укључивању

Актуелности > <

Калкулатор социјалних давања

Блог > <

Актуелни документи > <

Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији
децембар, 2021 arrow right pdf [3 MB]
SILC у Републици Србији: Методолошки оквир и анализа изабраних показатеља сиромаштва и неједнакости
децембар, 2021 arrow right pdf [2 MB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај особа које живе са HIV
децембар, 2021 arrow right pdf [305 KB]
Е2Е: Утврђивање институционалног оквира за успостављање Националне стандардне класификације занимања у Србији
децембар, 2021 arrow right pdf [709 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај националних мањина
децембар, 2021 arrow right pdf [174 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај миграната и тражилаца азила
децембар, 2021 arrow right pdf [219 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај деце
децембар, 2021 arrow right pdf [439 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај младих
децембар, 2021 arrow right pdf [456 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај старије популације
децембар, 2021 arrow right pdf [307 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај ЛГБТИ особа
новембар, 2021 arrow right pdf [164 KB]