Vlada republike SrbijeВлада Републике Србије

Jezici

Закључци састанка одржаног поводом Међународног дана борбе против насиља над женама

Објављено 01.12.2014.

25.11.2014. Zenska parl. mrezaПоводом 25. новембра, Међународног дана борбе против насиља над женама, Тим за социјално укључивање и смањење сиромаштва Владе Републике Србије у сарадњи са Београдским Фондом за политичку изузетност организовао је разговор са чланицама Женске парламентарне мреже, посланицама Скупштине АП Војводина, националним институцијама, организацијама цивилног друштва и међународним организацијама о проблематици насиља над женама у Србији. На разговору су представљени кључни налази Квалитативног истраживања делотворности механизама за борбу против насиља над женама на националном и локалном нивоу, које је иницирао и спровео Тим за социјално укључивање и смањење сиромаштва Владе Републике Србије у сарадњи са Аутономним Женским Центром и Институтом за психологију Филозофског факултета у Београду.

Циљ истраживања био је да се допринесе унапређењу систематских механизама којима се обезбеђује подршка жртвама насиља у породици са једне стране, и са друге да се препознају уска грла у тим механизмима и понуде препоруке. Стога је спроведено квалитативно истраживање у 7 релевантних институција (центри за социјални рад, полиција, јавно тужилаштво, основни суд – кривични и парнични и здравствена установа хитне помоћи) и испитани су начини на који поменуте институције реагују на проблем насиља у породици. Овим истраживањем стечени су увиди у функционисање система из перспективе система, и приказана уска грла и изазови у функционисању постојећих механизама за борбу против насиља над женама и децом у породици. Истраживање је спроведено у 9 градова (Нови Београд, Панчево, Ћуприја, Крушевац, Лесковац, Ниш, Бачка Топола, Сремска Митровица и Ужице) и у њему су учествовала 199 професионалца/ки.

Кључни налази истраживања:

  • Постоји недостатак координације, размене информација и података између институција које су део системске борбе против насиља у породици;
  • Смањена ефикасност се препознаје пре код других, него што је препозната у сопственој институцији; и решења се много чешће очекују од других;
  • Постоје разлике у тумачењу законских решења, а неки професионалци нису упознати или не примењују Општи и посебне протоколе за поступање институција у случајевима насиља у породици; неки помињу интерна правила поступања која олакшавају сналажење у конкретним ситуацијама;
  • Велики обим посла превазилати капацитет инстиутција, често помињу недостатак времена, али и лошу позицију службе и проблем „сагоревања“;
  • Потешкоће у примени закона могу стварати неусаглашене дефиницие насиља у породици и круга заштићених лица у кривичном и парничном поступку;
  • Најчешћи проблем је одустајање жртве насиља у око 60% случајева; у парничним поступцима, када се одреде привремене мере заштите од насиља, жртве ретко одустају од поступка;
  • Недовољна су знања за разликовање шта је лажна пријава и злоупотреба у односу на случај недостатка доказа за пријављено насиље;
  • Слаби су капацитети професионалаца за доказивање психичког насиље, а самим тим поступци се покрећу када оно ескалира у физичко насиље;
  • Недостаје праћење изречених мера заштите и условних казни, као и праћене случајау дужем периоду након што се насиље заустави;
  • Не постоји обавеза процене безбедносних ризика у случајевима насиља у породици;
  • У одређеној мери владају предрасуде о томе да је насиље у породици приватна или интимна ствар, а постоје и одређене предрасуде према самим жртвама;
  • Прикупљање података представља велики проблем, будући да не постоји јединствени систем прикупљања међусобно упоредивих података, као и размена података међу институцијама;
  • Постоји сагласност о значају медија у информисању јавности о проблему насиља у породици и насиља према женама, али се наводи да је извештавање често сензационалистичко;
  • Није препознат значај формалног образовног система у едукацији о насиљу према женама и насиљу у породици;
  • Код неких професионалаца се бележи неспремност да усвајају нова знања; а када постоји мотивација за учење, усмерена је на стицање вештина комуницирања са жртвом и документовање насиља.

Закључци разговора:

  • Потребно је унапредити координацију, размену информација и података између институција које су део системске борбе против насиља над женама;
  • Потребно је едуковати професионалце/ке о постојећој регулативи која постоји на националном нивоу, о примени Општег и посебних протокола, као и о потписаним Међународним Уговорима (Конвенција о превенцији и спречавању насиља над женама и насиља у породици Савета Европе – CAHVIO и Конвенција о елиминацији свих облика дискриминације над женама Уједињених нација – CEDAW, Пекиншка Декларација и Платформа за акцију);
  • Потребно је спровести препоруке CEDAW Комитета у вези са насиљем над женама, о којима држава треба да извести УН Комитет јула 2015.
  • Потребно је почети са имплементирањем ратификоване CAHVIO Конвенције, која чланом 10 предвиђа конституисање Координационог тела за праћење примене Конвенције; треба имати у виду да је чланом 70 предвиђена активна улога националног парламента у праћењу примене Конвенције;
  • Значајну улогу у борби против насиља над женама у институционалном смислу унапређења координације институција и ресорних министарстава имаће новоформирано Координационо тело и Комисија за насиље која је у фази конституисања;
  • Важно је постаћи јавно заговарање о проблематици насиља у породици и насиља над женама у медијима. као и јавно заговарање о потреби ефикасније заштите жена, брже процесуирање случајева пред судом и бољу заштиту жртве у процесима, како би се смањио број жена које одустају од поступка;
  • Траба повећати осетљивост стручњака за потребе маргинализованих група жена (Ромкиња, жена са инвалидитетом, сеоских, старијих, сиромашних жена и других), као и деце која сведоче насиљу у породици.
  • Потребно је увести тему насиља и заштите од насиља у породици и у образовно-васпитним институцијама;
  • Стручне организације цивилног друштва које се баве питањима насиља над женама имају велики значај;
  • Стратегија свих актера треба да буде заснована на политикама малих корака којом може много да се уради.

Извештај о самом скупу можете прочитати овде.

Коментари

 
0

 Подели

Оставите коментар

Унесите коментар


Име


e-mail


website


Повезане вести

Билтен о социјалном укључивању

Архив билтена о социјалном укључивању

Актуелности > <

Калкулатор социјалних давања

Блог > <

Актуелни документи > <

Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији
децембар, 2021 arrow right pdf [3 MB]
SILC у Републици Србији: Методолошки оквир и анализа изабраних показатеља сиромаштва и неједнакости
децембар, 2021 arrow right pdf [2 MB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај особа које живе са HIV
децембар, 2021 arrow right pdf [305 KB]
Е2Е: Утврђивање институционалног оквира за успостављање Националне стандардне класификације занимања у Србији
децембар, 2021 arrow right pdf [709 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај националних мањина
децембар, 2021 arrow right pdf [174 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај миграната и тражилаца азила
децембар, 2021 arrow right pdf [219 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај деце
децембар, 2021 arrow right pdf [439 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај младих
децембар, 2021 arrow right pdf [456 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај старије популације
децембар, 2021 arrow right pdf [307 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај ЛГБТИ особа
новембар, 2021 arrow right pdf [164 KB]