Социјални старт-ап који пружа еколошки прихватљиве курирске услуге, а запошљава особе са инвалидитетом у Шпанији
Једног летњег четвртка у центру Мадрида, Сара Бермехо је гурала ручна колица натоварена пакетима уским улицама у близини тржнице Меркадо Барсело.
Поздравила је власника једне радње који је стајао на вратима локала, а затим на раскрсници махнула познанику – возачу доставног камиона, који је, као и она, развозио робу.
Код продавнице дечије обуће Леопотамо отворила је врата, ходајући уназад увукла је своја ручна колица у радњу и преузела пар ципела које треба доставити купцу у другом делу Шпаније.
Тридесеттрогодишња Сара Бермехо ради за курирску службу Коики, која има два циља: први је смањење емисија CO2 у градовима достављањем пошиљки првенствено пешке или бициклом, а други је запошљавање особа са менталним или физичким инвалидитетом.
„Одабрала сам Коики јер ми се заиста свиђа њихова пословна филозофија“, каже Кармина Монферер из продавнице дечије обуће. „Моја продавница је веома мала. Ја волим да сарађујем са људима из краја – са њима могу да причам о било чему. Курири су веома пријатни и одазивају се на позив у свако доба дана. Сарадња са њима је фантастична.“
Препознавање потребе тржишта
Идеју за Коики је осмислио Аитор Охангурен, предузетник који је основао предузеће 2014. године. Он је увидео потребу за локалном курирском службом у европским густо насељеним градовима, а истовремено је препознао и прилику да особама са инвалидитетом омогући запослење и начин да се интегришу у своје заједнице. Такође, сматрао је да локалне курирске фирме могу да пруже прилагођену услугу, попут испоруке у термину који одреди купац и увек од стране истог курира, какву велики оператери у овом сектору ретко могу да пруже.
„Свуда постоји велика потреба за оваквом услугом – у Паризу, Лондону, Мадриду“, каже Охангурен. „Тај модел се веома лако може проширити; може да функционише било где.“
Коики је један од ранијих победника годишњег Такмичења за друштвене иновације Института Европске инвестиционе банке, које препознаје и подржава европске социјалне предузетнике чији је основни циљ да остваре друштвени, етички или еколошки утицај.
Лојална конкуренција
Клијенти Коикија су фирме које продају производе на интернету, али и велике агенције за доставу пошиљака, попут DHL-а, којима је понекад потребна помоћ да обаве све своје испоруке у тесним, саобраћајем закрченим улицама густо насељених градова. Курирске службе, такође, подлежу ограничењима за возила која емитују угљен-диоксид у градовима попут Мадрида, којима су 2018. године уведене строге забране приступа возила центру града у циљу смањења загађења.
„Курирске агенције су нама и конкуренција и клијенти“, истиче Охангурен. „Остали наши клијенти су сви у сфери е-трговине и са њима директно сарађујемо.“
У прометној јавној тржници Барсело, која је у Мадриду позната по свежој риби, воћу и поврћу, Коики има штанд на другом спрату, прекопута рибарнице. Предузеће чак ради и испоруке намирница или свеже рибе када то клијенти затраже.
Коики склапа партнерства са државним и невладиним организацијама које пружају подршку особама са инвалидитетом. Од ових социјалних служби Коики тражи помоћ у налажењу и ангажовању курира (које предузеће назива Коикијима) и даје им телефонску апликацију која чита бар кодове и прати и верификује испоруке пошиљки. Коики обучава своје запослене, а локалне социјалне службе обезбеђују ментора или тутора као помоћ. Тутори раде са менаџерима у Коикију у циљу стварања стабилног радног окружења које запосленима пружа адекватну подршку.
„Ми смо овде сви као породица“, истиче Нереа Ортис, менаџерка мадридске пословне области. „Ми добро познајемо све Коикије, сваке недеље разговарамо са њиховим туторима или менторима, па чак и са њиховим породицама.“
За сада Коики послује у неколико градова у Шпанији, али Охангуренов циљ је да прошири рад предузећа и на друге делове Европе. У Шпанији овај модел пословања бележи брзи раст, највећим делом захваљујући експоненцијалном расту е-трговине.
Понекад Коики не може да задовољи све захтеве: на локацији Барсело ради четири курира, а сваки може да испоручи 40 пошиљки дневно, што укупно износи 160. „Међутим, јуче смо имали 400 пошиљки“, рече Охангурен, због чега се Ортис насмејала и додала: „На крају смо успели све да испоручимо, али је било стресно.“ Предузеће ангажује курире на бициклима као подизвођаче као испомоћ када посао превазилази њихове капацитете.
„Прошла година нам је била изузетна“, каже Охангурен. „Пословање нам је порасло 150 одсто у односу на претходну годину.“ У децембру 2018. године предузеће је имало 100 запослених.
Сара Бермехо, једна од запослених у Коикију на локацији Барсело, рекла је да ту ради девет месеци са пуним радним временом, након четири месеца обуке.
Шта јој се највише свиђа на послу?
„Свиђа ми се то што знам људе овде, познајем клијенте, спријатељили смо се“, одговара Сара. „Познајем чак и псе у свом реону.“
Аутор текста и фотографија: Крис Велш (Chris Welsch)
Текст „Коики: више од курира” изворно је објављен овде: Koiki: Delivering more than packages. Тим за социјално укључивање и смањење сиромаштва Владе Републике Србије преноси овај прилог уз љубазну дозволу ЕИБ Института.
***
Још од 2012. године, социјални предузетници из различитих делова Европе сваке године се такмиче на Турниру социјалних иновација, усмеравајући своје напоре и креативне умове у правцу осмишљавања јединствених решења за свакодневне проблеме који се често превиђају. Учесници Турнира су до сада помагали маргинализованим групама, стварали начине да се уштеди енергија, градили заједнице које оснажују своје чланове и чланице.
Институт Европске инвестиционе банке (European Investment Bank Institute) недавно је почео да објављује прилоге у којима предузетници образлажу своју мотивацију за поједине пројекте, описују своје наде и тежње и говоре о напорима које су уложили како би превазишли препреке које постоје у области социјалног предузетништва.
Кроз своје подухвате, актери ових прича пронашли су начин да остваре позитивну промену у свету. Придружите им се и пронађите своју инспирацију.
Оставите коментар