Циљ овог упутства је да се запослени у образовању упознају са начинима израде и прилагођавања наставног материјала (посебно у електронском облику) који су засновани на принципима универзалног дизајна, како би били приступачни за учење сваком детету и ученику.
Захваљујући развоју технологије и науке, универзални приступ образовању у 21. веку све је присутнији како у области инклузивног образовања, тако и у области социјалног укључивања уопште. Принципи универзалног дизајна односе се на поштовање људских различитости и омогућавање приступачности (нпр. рампа не служи само лицима који су корисници инвалидских колица, већ и родитељима са децом у колицима или особама које тренутно имају потребу за додатном подршком или трајни инвалидитет).
Оваквим дизајном промовише се инклузија свих људи у све животне активности и могућност да сва деца/ученици/студенти и одрасли имају једнак приступ образовању без обзира на различитост коју са собом носе.
Међутим, препреке за потпуну реализацију отклањања баријера у образовању и друштву најчешће се налазе у недостатку информисања, а самим тиме и промени свести и става да је заиста неопходно прилагођавати средину људима, а не обрнуто.
Када се говори о образовно-васпитном процесу, важно је направити квалитетне наставне материјале тј. учинити нове информације лако разумљивим и приступачним свој деци, па и деци са сметњама у развоју и инвалидитетом.
Уважавањем овог упутства приликом креирања електронских наставних материјала могу настати веома квалитетни, јасни, разумљиви и приступачни садржаји за учење у школи или код куће, за децу/ученике са сметњама у развоју и инвалидитетом, као и за сву децу/ученике уопште.
Текст Упутства су припремиле Мирјана Лазор, школски педагог у Школи за основно и средње образовање „Милан Петровић” са домом ученика из Новог Сада, и Драгана Малиџан-Винкић, сарадник за инклузивно образовање у Групи за социјалну инклузију при Сектору за развој и високо образовање Министарства просвете, науке и технолошког развоја Републике Србије, у сарадњи са Тимом за социјално укључивање и смањење сиромаштва Владе Републике Србије.
Упутство за израду наставног материјала у складу са принципом универзалног дизајна представљено је јавности током трајања конференције и сајма “Нове технологије у образовању 2016.” (26-27. фебруар 2016., Belexpocentar, Београд). Овај велики регионални скуп организован је са циљем пружања подршке предшколским установама, школама, универзитетима и другим организацијама које се баве образовањем да постану иновативније, да осавремене процес учења и на што бољи начин искористе могућности које нове технологије пружају. Посетиоци конференције су били у прилици да присуствују стручним предавањима о следећим темама:
- ИКТ у основном и средњем образовању
- ИКТ у високом образовању
- лидерство уз ИКТ
- ИКТ у предшколском образовању
- ка инклузивном образовању уз ИКТ
- ИКТ у развоју људских ресурса.
Конференцију и сајам “Нове технологије у образовању 2016” организовао је British Council, у сарадњи са Британском амбасадом у Београду, Тимом за социјално укључивање и смањење сиромаштва Владе Републике Србије, Министарством просвете, науке и технолошког развоја, Министарством трговине, туризма и телекомуникација, Центром за промоцију науке, Привредном комором Србије, Сталном конференцијом градова и општина, компанијом Skills и другим партнерима.
Кликните да преузмете Упутство за израду наставног материјала у складу са принципом универзалног дизајна:
Оставите коментар