Публикација „Приручник за планирање и писање индивидуалног образовног плана (ИОП)“ објављена је као део пројектне активности пројекта „Сервис за пружање подршке инклузивном образовању“ Града Пирота, Удружења за помоћ ментално недовољно развијеним лицима Пирот и Удружења грађана „Визија“ Пирот, у оквиру Програма локалних иницијатива за социјално укључивање и смањење сиромаштва – Подршка развоју иновативнох модела за социјално укључивање LIP 2 којим координира Тим за социјално укључивање и смањење сиромаштва Владе републике Србије (SIPRU) уз подршку Владе Швајцарске.
Циљ програма LIP 2 јесте унапређење социјалне укључености осетљивих друштвених група, кроз унапређење постојећих и успостављање иновативних мера/услуга/програма у локалним заједницама. То је уједно била и идеја-водиља пројектног тима из Пирота: унапредити образовање и васпитање деце и ученика са сметњама и тешкоћама у развоју, што је предуслов њихове успешне социјалне инклузије, односно интеграције у ширу друштвену заједницу. Сматрајући циљ програма LIP 2 и својим главним циљем, носиоци пројекта „Сервис за пружање подршке инклузивном образовању” су размењивали искуства са колегама и колегиницима из области просвете и социјалне заштите, а на основу резултата тог процеса је настао и овај Приручник.
Основни задатак Мултидисциплинарног стручног тима који ради у оквиру Сервиса је да прати и саветује ученике са развојним сметњама, разговора са њима и њиховим породицама, као и са стручним тимовима школа, а по потреби и са институцијама у локалној заједници. Добра сарадња и стручни приступ сваког учесника из његовог угла кључни су за успех успостављања инклузивног школског окружења, па Приручник представља спону између свих актера овог процеса и подсетник да корачају заједнички и уче једни од других.
Инклузивно образовање је неопходан корак у развоју сваког друштва јер се темељи на остваривању основних људских права свих његових грађана. Индивидуални приступ представља главно усмерење приликом одабирања облика и садржаја образовно-васпитне подршке за ученике са развојним сметњама на утемељеним начелима и поступцима у спровођењу инклузивног образовања, односно укључивања ученика са тешкоћама у сам образовни процес, а овај принцип се односи и на смернице за препознавање ученика са развојним сметњама, процесе процене њихових образовно-васпитних потреба, као и планирање, реализацију и вредновање од стране свих сарадника Стручног тима за инклузивног образовање, поштујући професионалну аутономију сваког од њих.
Приручником су обрађена сва подручја од значаја за процес планирања и писања индивидуалног образовног плана (ИОП-а): право на ИОП; врсте ИОП-а; педагошки профил ученика/це; план мера индивидуализације; примена и праћење ИОП-а; вредновање и измена ИОП-а; план транзиције ученика/це и план превенције раног напуштања школовања; прилагођавања за ученике са различитим развојним сметњама; а понуђени су и примери индивидуалних образовних планова.
Приручник за планирање и писање индивидуалног образовног плана намењен је васпитачима/цама, учитељима/цама, наставницима/ама и стручним сарадницима/ама. Предложени модел праћења ученика и ученица може послужити као смерница праћења развоја детета и његових потреба. Важност активне и подстицајне средине за његов развој потврђује велики број истраживања која показују да свако дете може да развије компетенције ако је укључено у подстицајну физичку и социјалну средину.
Оставите коментар