У Београду је 22-23. новембра 2018. одржана конференција под називом „Инклузивно образовање – пут развоја образовања Србије“, у организацији Министарства просвете, науке и технолошког развоја и UNICEF-а, уз подршку Швајцарске агенције за развој и сарадњу (SDC).
На конференцији је истакнуто да се, од 2009. године, пружа интензивна подршка деци, наставницима/ама и школама путем обука, школских стипендија и других облика подршке, што је довело до следећих резултата:
- у протеклом периоду ојачани капацитети институција и остварена сарадња свих заинтересованих страна допринели су развоју инклузивног образовања.
- Према подацима Републичког завода за статистику, приметно је смањење броја ученика/ца у школама/одељењима за ученике са сметњама у развоју.
- Захваљујући труду наставника/ца и сарадњи са родитељима, повећава се број ученика и ученица који се, уз додатну подршку, образују са својим вршњацима/кињама. Прошле школске године 11.546 деце у основним школама је похађало наставу уз додатну образовну подршку.
- Инклузивни приступ довео је до укључивања већег броја деце из осетљивих група у систем образовања.
- Повећан је обухват деце ромске националности образовањем у основним и средњим школама, ангажовањем педагошких асистената/киња и стипендијама. Тренутно је ангажовано 175 ромских асистената/киња, а планирано је ангажовање нових 50 до краја 2018. У школској 2017/18. години додељене су стипендије за 520 ученика/ица ромске националне мањине. Број ученика/ца ромске националности уписаних у средње школе, на основу мера афирмативне акције, порастао је са 330 у школској 2014/15. години, на скоро 2000 деце у 2017/18 години.
- Одлуком Владе РС обезбеђени су бесплатни уџбеници, а од 2016/17 према потребама ученика/ца достављају се и прилагођени уџбеници. За школску 2018/19. годину обезбеђено је 6948 прилагођених уџбеничких јединица.
Конференција је окупила више од 250 учесника и учесница из области образовања, креаторе политика, практичаре и представнике академских, истраживачких, међународних и невладиних организација, као и родитеље и младе људе, мотивисане да уче и поделе своја искуства о инклузији у политици и пракси.
Током дводневног рада, учесници/е су се упознали са релевантним међународним и националним искуствима у вези са квалитетним инклузивним образовањем, и дефинисали наредне кораке у развоју политике и праксе инклузивног образовања у Србији.
Првог дана конференције су излагали:
- Нора Шабани, регионална саветница за инклузивно образовање, UNICEF, Женева – Јавне политике и праксе инклузивног образовања у Европи и Централној Азији
- Весна Недељковић, помоћница министра, Министарство просвете, науке и технолошког развоја – Статус реформи јавних политика у Републици Србији у области инклузивног образовања
- Тамара Вучковић, чланица менторске групе – Представљање експерименталног програма „Школа за живот“, Министарства знаности и образовања Републике Хрватске
- Сања Јанчева, саветница у сектору за основно образовање у Министарству образовања и науке, Бивша Југословенска Република Македонија – Политике и праксе у развоју инклузивног образовања
- Аријана Николић Вучинић, Генерална директорица Директората за предшколско, основно и инклузивно образовање и васпитање Министарства просвјете Црне Горе – Развој инклузивног образовања у Црној Гори
- Филомена Переира, директорка Одсека за посебну образовну подршку, Генерални директорат образовања Министарства образовања, Португал – Представљање искустава, постигнућа и изазова у развоју инклузивног образовања у Португалији
- Гордана Цветковић, руководитељка Групе за образовање мањина, социјалну инклузију, заштиту од насиља и дискриминације, Министарство просвете, науке и технолошког развоја – Национални извештај о имплементацији инклузивног образовања
- Гордана Стевановић, заменица Заштитника грађана – Посебан извештај Заштитника грађана „Инклузивно образовање – услуге додатне подршке деци и ученицима у образовању“
- Елизабет Волтон, професорка инклузивног образовања, Факултет друштвених наука, Универзитет у Нотингему, Велика Британија – Наставничке компетенције за инклузивну наставу
- Соња Париповић, учитељица, добитница Светосавске награде – Настава у иклузивном окружењу у Србији
Другог дана конференције су излагали:
- Роб Вебстер, Центар за инклузивно образовање, Универзитетски колеџ у Лондону – Институт за образовање, УК- Утицај асистената у настави – шта је исправно и шта је погрешно: лекције из школа у УК
- Лизбет Гудман, председница Иновације за креативну технологију и професорка на предмету Инклузивни дизајн на Универзитетском колеџу у Даблину – Инклузивни дизајн за учење
- Мери Кириазопулу, Европска агенција за посебне потребе и инклузивно образовање, Данска – Промена улоге школа за образовање ученика са сметњама и тешкоћама у развоју – инклузивно образовање за све ученике
- Гордана Цветковић, руководитељка Групе – Механизам за подршку инклузији – Група за образовање мањина, социјалну инклузију, заштиту од насиља и дискриминације, МПНТР
- Милена Васић, координаторка Мреже – Мрежа подршке инклузивном образовању у Србији
Драгана Малиџан Винкић, координаторка за образовање у Тиму за социјално укључивање и смањење сиромаштва Владе Републике Србије, модерирала је сесију “Универзални дизајн за учење”.
Презентације са конференције можете преузети на адреси www.mpn.gov.rs.
На конференцији је закључено да се развој инклузивног образовања у Србији наставља у складу са глобалним циљевима одрживог развоја, европским и националним политикама, одговарајући на даље изазове са којима се суочава у процесу омогућавања квалитетног образовања за свако дете.
Извор: www.mpn.gov.rs
Образовање као покретачка снага иновација и просперитета
У Србији је степен укључености деце у образовни систем на високом нивоу, али и даље су нека деца у ризику да буду искључена – деца са сметњама у развоју, ромска деца и она из најсиромашнијих породица, наведено је на почетку дводневне регионалне конференције “Инклузивно образовање – пут развоја образовања Србије”.
Конференцију су отворили директорка UNICEF-а у Србији Регина Де Доминицис, министар просвете, науке и технолошког развоја Младен Шарчевић, шеф II сектора операција Делегације Европске уније у Србији Штефен Худолин и амбасадор Швајцарске у Србији Филип Ге.
Отварајући конференцију, директорка UNICEF-а у Србији је рекла да је процес инклузивног образовања који је започео пре више од 10 година у Србији кроз сарадњу између Министарства просвете, међународних организација и невладиних организација, већ донео видљиве резултате.
“Постоји солидан законски оквир, а његова имплементација се континуирано побољшава. Ипак, неопходно је да се хитно започну мере за даље јачање образовног система да би се одговорило на различитост деце у земљи”, рекла је Де Доминицис, и захвалила Швајцарској агенцији за развој и сарадњу (SDC) за дугогодишњу подршку.
Амбасадор Швајцарске у Србији Филп Ге је рекао да Швајцарска подржава образовне реформе у Србији од 2002. године “са нашим кључним партнерима Министарством образовања, UNICEF-ом и Црвеним крстом Србије у оквиру заједничког програма о инклузији Рома и маргинализованих група”.
Он је нагласио да је потребно да се уложе додатни напори у образовном систему, да би се побољшала садашња ситуација.
“Неопходно је да се развије политика инклузивног образовања у оквиру нове Стратегије образовања 2030 и да се она имплементира, да се њом управља и да се прати реализација и на локалном и на националном нивоу”, рекао је амбасадор Ге.
Министар Шарчевић је подсетио да је инклузивно образовање најбољи начин за остваривање права детета.
„Рано укључивање у образовање је кључно за пуно друштвено укључивање детета и његове породице, као и за развој људског капитала. Процес инклузивног образовања се развија као стратешко опредељење наше државе, и обавеза преузета ратификовањем међународних уговора и процесом приступања ЕУ“, рекао је министар Шарчевић.
Обраћајући се у име Делегације Европске уније у Србији, шеф II сектора операција Делегације ЕУ у Србији Штефен Худолин је рекао да „Европска унија подржава унапређење квалитета и доступности образовања, узимајући у обзир права сваког детета и грађана Србије”.
Интензивна подршка деци, наставницима/ама и школама пружа се од 2009. године путем обука, школских стипендија и других облика подршке. Око 39.000 основношколских и 3.500 предшколских наставника/ца похађало је обуке у области инклузивног образовања, ангажовани су педагошки асистенти/киње, а ученици/е су добили прилагођене уџбенике.
Више информација потражите на www.unicef.org
Оставите коментар