Speak (Причај) је социјално предузеће које придошлицама и имигрантима помаже да успоставе везе и науче језик земље коју су изабрали за свој нови дом.
Врела летња ноћ у Лисабону, неколико десетина младих из целе Европе окупило се око столова постављених на балкону у дворишту некадашњег самостана. Разговарали су на португалском, енглеском и италијанском језику и у исто време учили о концепту „нула отпада“.
Окупили су се под окриљем социјалног предузећа Speak, које помаже имигрантима и избеглицама да се укључе у своју нову заједницу.
Овај догађај – где су учесници имали прилике да вежбају страни језик и науче нешто о рециклажи, четкицама за зубе које се могу користити као компост, као и о етичком приступу потрошњи – био је део визије предузећа Speak која подразумева рушење препрека које настају када људи размишљају у категоријама „они“ и „ми“.
„Ми нисмо школа за језике“, рекао је оснивач социјалног предузећа Speak, Уго Менино Агијар, инжењер електротехнике који је напустио посао у Гуглу како би се посветио својој жељи да помогне имигрантима. „Ми повезујемо људе кроз заједничка искуства.“
Повезивање имиграната са њиховим новим домом
Модел компаније је прилично једноставан. Ствара се механизам за дељење и учење језика кроз организовање групних сесија и догађаја, као што је био онај у оквиру кога се причало о концепту „нула отпада“. Учесници и учеснице долазе из разних предузећа, државних институција, као и на спопствену иницијативу. Чланарина је око 30 евра за 12 сесија. Волонтери/ке, познатији као другари, користе Speak сервис за планирање како би организовали окупљања у оквиру којих се кроз игре и групне активности вежба језик. Важно је да се користи прави термин. „То су другари, а не учитељи и ови догађаји нису часови“, каже Агијар. „Ми смо заједница и сви чланови наше заједнице имају користи од тога што учествују.“
Социјално предузеће Speak један је од ранијих победника годишњег Турнира социјалних иновација, који организује Институт Европске инвестиционе банке и који препознаје и подржава европске социјалне предузетнике/це, а чији је главни циљ остваривање друштвеног, етичког или еколошког утицаја.
Крајњи циљ социјалног предузећа Speak је повезивање имиграната са људима из заједница у којима живе, како би обе групе могле да успоставе трајна пријатељства која ће им пружити подршку у животу, на начин на који обични часови језика то не би могли.
Khuloud Kalthoum се 2014. године из Дамаска у Сирији преселила у Португалију. Након што је у Порту завршила мастер студије из области електротехнике, због посла се преселила у Брагу, један од највећих градова у Португалији. Када је Khuloud, која има 30 година, сазнала за Speak, постала је страствени заговорник ове организације. Основала је огранак у Браги, док је истовремено учествовала у језичким сесијама на португалском и волонтирала као другарица како би помогла другима да уче арапски и енглески. За само годину дана, огранак у Браги је толико порастао да броји више од 700 учесника.
„За мене је Speak као плес“, каже Khuloud. „Некад си ти онај који прати, а некад онај који води. Стално учис и помажеш другима да уче.“
Мариана Бриљанте, која има радног искуства из области пословања и социјалног предузетништва, 2016. године се придружила предузећу Speak као један од оснивача. Мисија компаније ју је привукла као некога ко је студирао и радио ван Португалије.
„Могу да разумем какав изазов представља учење новог језика и упознавање људи у новом окружењу“, каже она. „Такође, разумем и како је бити странац у осетљивој ситуацији. У потпуности се поистовећујем са оним што Speak покушава да постигне.“
Кључ је стварање нових веза
Уго каже да потиче из мигрантске породице, што представља један од мотива за покретање социјалног предузећа Speak. Његов отац, иако Португалац, живео је у Зимбабвеу и у Португалију је дошао као одрастао. Његова мајка, која је такође из португалске породице, одрасла је у Француској. Имао је прилике да слуша породичне приче о изазовима са којима се сусрећу имигранти, о томе како изгледа прилагођавање другој култури и како се успостављају нове везе.
Ове везе су кључне за успешно укључивање у нову заједницу.
„Прошле године смо измерили утицај који смо остварили и установили смо да се после 12 недеља учествовања у Speak догађајима руше препреке социјалне изолованости имиграната. Они упознају нове пријатеље који им помажу да саставе CV-јеве, да нађу посао, ту су када треба да им се причувају деца, преведу важна документа, оствари приступ систему здравствене заштите, … и то им много значи“, каже Уго.
Директан утицај на хиљаде људи
Откако је 2014. године компанија добила данашњи облик, она непрестано расте. Португалска Влада је Speak одредила као примарни програм за интеграцију имиграната, а неке компаније користе Speak како би помогле новозапосленима да се повежу са својим заједницама. Програм се такође развија кроз франшизни модел, у оквиру кога организатори у својим градовима успостављају Speak огранак и у том процесу стварају себи радна места.
Прошле године је три хиљаде људи користило Speak услуге најмање 18 сати. У компанији се надају да ће ове године овај број порасти на шест хиљада људи. Програм се тренутно активно спроводи у 20 градова у седам земаља.
Велики Speak огранци су се, између осталих, развили у Торину у Италији, као и у Утрехту у Холандији. Следећи кораци би били да се програм прошири, тако што би се продужила почетна понуда од 18 сати, као и да се настави са ширењем и растом компаније.
Уго каже да му велико задовољство причињава што Speak успева да спаја људе у времену у којем се у вестима често извештава о политичким тензијама које настају због имиграната. „Користимо мотивацију која постоји за учење језика како бисмо помогли људима да формирају дуготрајне везе у заједници“, додаје он.
Као пример је навео групну вежбу која се спроводи у оквиру једне од језичких сесија. Цела група се подели на мање групе које имају два минута да осмисле и изразе три жеље. „Оно што је супер је што када се сви поново окупе – људи који имају различито порекло, боју коже и религију – схвате да заправо сви желе исте ствари: породицу, прилику да путују. Имамо толико тога заједничког.“
Аутор текста и фотографија: Крис Велш (Chris Welsch)
Текст „Пробијање леда у новој култури” изворно је објављен овде: Breaking the ice in a new culture. Тим за социјално укључивање и смањење сиромаштва Владе Републике Србије преноси овај прилог уз љубазну дозволу ЕИБ Института.
***
Још од 2012. године, социјални предузетници из различитих делова Европе сваке године се такмиче на Турниру социјалних иновација, усмеравајући своје напоре и креативне умове у правцу осмишљавања јединствених решења за свакодневне проблеме који се често превиђају. Учесници Турнира су до сада помагали маргинализованим групама, стварали начине да се уштеди енергија, градили заједнице које оснажују своје чланове и чланице.
Институт Европске инвестиционе банке (European Investment Bank Institute) недавно је почео да објављује прилоге у којима предузетници образлажу своју мотивацију за поједине пројекте, описују своје наде и тежње и говоре о напорима које су уложили како би превазишли препреке које постоје у области социјалног предузетништва.
Кроз своје подухвате, актери ових прича пронашли су начин да остваре позитивну промену у свету. Придружите им се и пронађите своју инспирацију.
Оставите коментар