Покретањем сајта www.selo.co.rs Интернет клуб из Љига окупио 300 домаћинстава која се баве сеоским туризмом и у којима је у 2006. години остварено 50.000 пансионских дана
Процене стручњака су да 13 одсто, или око милион становника Републике Србије користи Интернет. Предност умрежености на глобалном нивоу још увек је непознаница већини наших грађана. Дистанца ка савременим технологијама подједнако је присутна у селима и градовима. У селима Србије, где живи половина укупног становништва, још једна делатност која у другим земљама доноси профит је занемарена – сеоски туризам.
Чланови Интерент клуба из Љига спојили су ове две области, које су код нас тек у повоју. – 2004. године покренули смо пројекат „Развој сеоског туризма Србије ”уз помоћ средстава конкурса Министарства пољопривреде, шумарства и водопривреде за доделу подстицајних средстава за развој пољопривреде. Добијених милион динара искористили смо за обилазак домаћинстава, попуњавање базе и покретање сајта www.selo.co.rs – каже Владимир Ивановић, директор Туристичке организације града Љига и један од оснивача Интернет клуба.
За више од три године сајт је видело више од 200.000 посетилаца. Тренутно, има више од 300 адреса домаћинстава спремних да угосте путнике на локацијама у читавој Србији.
Само током 2006. године домаћини укључени у пројекат имали су више од 50.000 пансиона. Домаћинства која су се определила да им сеоски туризам буде секундарна делатност, уз пољопривреду, годишње остваре бруто приход од 2.000 до 10.000 евра, односно у просеку око 5.000 евра. Број породица које су се укључиле растао је у прве три године по стопи од око 200 породица. Села са малим бројем житеља, до 500, попут оних у општини Ваљево- Попуче, Ставе, Кључ данас нуде и до 100 лежаја за смештај.
У десетак породица вратили су се најмлађи чланови и у овој делатности нашли запослење. Комшије од којих гости купују здраву храну и сувенире такође остварују профит у сеоском туризму.
Подршку пројекту дала су министарства економије и регионалног развоја и за дијаспору. Партнери су Туристичка организација Србије и више од 40 туристичких организација општина и градова и удружења предузетника.
Како је пројекат непрофитабилан, Интерент клуб трошкове одржавања сајта покрива новцем из других пројеката. Укључивање домаћинстава је бесплатно, а један број њих је добио сертификате према правилима ЕУ за сеоски туризам.
Учитељ у пензији Радојко Радисављевић се у последњих 12-так година бави сеоским туризмом. У његову кућу у селу Велишевац, сада делу Љига, у којој је раритет воденица стара два и по века долази дупло више гостију од када су се подаци нашли на Интернету. У сезони Уча упошљава двоје радника.
Сеоски туризам је добар пример диверсификасије руралне економије јер је профитабилнији од пољопривреде. Поспешује мултифункционалност руралне економије, утиче на материјални положај пољопривредника и општи развој села и доноси запослење младима.
Сеоски туризам доприноси очувању сеоске средине и културне баштине. Економски мотивише локално становништво да ту остане са реалним изгледима за сигурни извор профита, што доприноси борби са сиромаштвом које ризиком више угрожава становнике руралних подручја у односу на оне који живе у градовима.
Оставите коментар