Нови Закон о заштити потрошача ступио је 22. септембра на снагу, а нова законска решења предвиђају јачу и ефикаснију заштиту потрошача, првенствено код остваривања потрошачких права из уговора о продаји. Законом су регулисани рокови за рекламацију, повраћај новца потрошачу у случају неизвршења обавезе у року, куповина на даљину, могућност да се купац предомисли и врати робу, посебна заштита за социјално угрожене, шира овлашћења за инспекцију. У Министарству трговине кажу да је нови закон “скоро 99% усклађен са европском праксом”.
Новим законским решењима скраћен је рок у коме трговац одговара на рекламацију са 15 на осам дана, а рок за решавање рекламације коју је трговац усвојио не може бити дужи од 15 дана, односно 30 дана за техничку робу и намештај.
Нови закон предвиђа и да немогућност потрошача да достави амбалажу робе продавцу неће бити услов за решавање рекламације, нити разлог за одбијање отклањања несаобразности.
Предвиђене су и посебне казнене одредбе за трговца који рекламацију не реши у року и на начин са којим се потрошач сагласио.
Законом је прецизирано и да се роба може поправљати само ако купац који је рекламира то дозволи.
Нови Закон о заштити потрошача предвиђа и да су трговци у обавези да воде посебну евиденцију о примљеним рекламацијама која ће садржати све неопходне елементе из којих ће се видети читав ток дешавања у вези рекламације.
Прописана је и обавеза трговца да врати новац потрошачу уколико му не испоручи робу у уговореном року или најкасније у року од 30 дана ако друго није уговорено.
Када купују на даљину, преко Интернета, од трговачких путника или на презентацијама у угоститељским објектима, потрошачи имају право да одустану од уговора и робу врате у року од 14 дана од дана обављене куповине. Трговац је дужан да потрошача обавести да има право да се предомисли и робу врати, а могућност предомишљања и повраћаја робе трговцу могућа је само код ових облика куповине.
Закон предвиђа и посебну заштиту за социјално угрожене потрошаче којима не сме бити обустављено снабдевања електричном енергијом или гасом током грејне сезоне.
Новим законом област услуга од општег економског интереса је јасна и прецизно дефинисана у појмовном смислу (електронске комуникације, снабдевање електричном енергијом, топлотном енергијом, водом за пиће, превоз путника у јавном превозу, одлагање отпада и слично).
Даваоци услуга од општег економског интереса по новом закону су у обавези да формирају посебне комисије за решавање рекламација, а у којима ће место имати представници потрошачких организација које се налазе на евиденцији министарства.
Законом о заштити потрошача дефинисан је појам “колективни интерес потрошача”, а колективна заштита потрошача се односи на спречавање непоштене пословне праксе и неправичних уговорних одредби.
Новим законом се укида судска такса за потрошачке спорове до вредности од 500.000 динара.
Инспекција према новом закону има шири обим овлашћења, а један од најважнијих циљева новог закона је и јачање потрошачког покрета у Србији, јер су детаљније прецизирани критеријуми по којима удружење може бити уписано у евиденцију коју води надлежно Министарство.
Како кажу у Министарству трговине, нови Закон о заштити потрошача је “скоро 99 одсто усклађен са европском праксом”.
Извор: Бета, преузето са www.euractiv.rs
Оставите коментар