Завршна конференција првог дела пројекта „Подстицање демократске културе у школама” одржана је 5. марта 2019. године у Земунској гимназији. Пројекат је реализован у оквиру програмског оквира Европске уније и Савета Европе под називом Horizontal Facility за западни Балкан и Турску и имплементиран је од стране Одељења за образовање Савета Европе у сарадњи са Канцеларијом Савета Европе у Београду. Пројекат, чије је трајање 24 месеца, спроведен је у партнерству са Министарством просвете, науке и технолошког развоја уз укључивање шире групе релевантних заинтересованих страна, укључујући институте за образовну политику и истраживања, одабране пилот школе, локалне заједнице, медије, цивилни сектор, стручњаке и друге међународне организације и партнере у Србији.
Општи циљ пројекта је подизање квалитета образовања подстицањем демократске културе у систему формалног образовања применом антидискриминаторских приступа заснованих на стандардима и пракси Савета Европе.
За учешће у пројекту одабрано је 12 основних школа, 4 средње стручне школе и 4 гимназије из Србије које су показале спремност да у потпуности промовишу концепт демократске културе у школи кроз образовање, обуку, подизање свести, информисање, праксу и различите активности, са циљем да се ученици и ученице оспособе да остварују и бране своја демократска права и одговорности у друштву, да вреднују различитост и да имају активну улогу у демократском животу, тј. да се промовише демократија и владавина права.
Школе су радиле на унапређивању инклузивности и проширењу мера за уклањање предрасуда и дискриминаторских приступа према угроженим групама, а такође су се бавиле и решавањем случајева насиља путем стратешких планова и политика који садрже посебне мере за борбу против дискриминације и механизме за праћење тих мера.
Користећи Модел компетенција за демократску културу (CDC), развијен од стране Одељења за образовање Савета Европе, тимови одабраних школа су развијали примере добре праксе и пилотирали их кроз наставу и ваннаставне активности, укључујући и ширу локалну заједницу.
Кроз оквир од двадесет компетенција из Модела компетенција (из групе вредности, групе ставова, групе вештина и групе знања и критичког разумевања) школе су организовале бројне активности, са педагошким приступима примереним за развој компетенција за демократску културу и стварање пријатнијег, занимљивијег и безбеднијег школског амбијента, оснажујући истовремено своје капацитете за отклањање насилних, дискриминаторних и антидемократских структура у школи и школском окружењу, унапређујући етос у школи и пружајући подршку ученицима.
У оквиру пројекта је објављена и публикација о примерима добре праксе, а њоме су обухваћени примери поменутих компетенција у три области:
- Област наставних активности
- Област ваннаставних активности
- Област сарадње са локалном заједницом.
Реализатори пројекта се надају да ће публикација „Како до демократске културе у школама: примери добре праксе” на енглеском и на српском језику пружити подршку свим школама да слични примери постану континуирана пракса, а да процес унапређивања демократске културе у школама постане обавеза свих које се школа тиче.
Министарство просвете, науке и технолошког развоја наставља да пружа подршку школама заједно са Саветом Европе кроз другу фазу пројекта која почиње у мају 2019. године, у којој ће уз ове школе учешће узети и нових 40 школа, са циљем да се образовни систем учини квалитетнијим, а друштво бољим.
Партнери на пројекту „Подстицање демократске културе у школама“ су Завод за унапређивање образовања и васпитања, Завод за вредновање квалитета образовања и васпитања, као и локални партнер Центар за образовне политике, локалне заједнице, медији, невладине организације, стручњаци, и други.
Извори: www.mpn.gov.rs, zuov.gov.rs
Оставите коментар