У пет основних школа у Ваљеву, у школске управе – Одборе и Савете укључени родитељи ђака Рома.
У току је „Декада интеграције Рома, 2005 – 2015. године”, која се спроводи у земљама Централне и Југоисточне Европе. У циљу подизања социо-економског стандарда, инклузије, побољшања здравља и веће запослености, овој иницијативи прикључила се и Република Србија. Према проценама УН-а, у нашој земљи живи од 450.000 и 500.000 Рома. Подаци из пописа 2003. године показују да их je у Србији 108.000. Као једној од најугроженијих групација, међу Ромима најприсутнуја је репродукција сиромаштва, указује се у Стратегији за смањење сиромаштва.
За најмлађе Роме један од највећих проблема је образовање. Због сиромаштва, ромске породице деци не могу да приуште одећу и књиге. Уврежен је и став да је боље да деца зарађују, уместо да иду у школу. Проблем су јаке предрасуде, као и дискриминација, што такође утиче на то да деца да не похађају наставу.
Према подацима Канцеларије Уницеф-а, у Србији више од 70 одсто ромске популације функционално је неписмено. Само 76 одсто деце упише основну школу, а лоши услови живота и неразумевање околине утичу на то да само седам одсто одлучи да „пређе ”у средње школе.
У пет основних школа у Ваљеву спроводи се пројекат „Образовање Рома – решење за будућност”. Циљ пројекта који је иницирала НВО – Ромски центар за демократију, а подржали су Школска управа за Колубарски и Мачвански округ Министарства просвете и локална самоуправа, јесте укључивање Рома родитеља у управљачке стуктуре.
– Улазак Рома родитеља у Школске одборе и Савете родитеља допринео је побољшању квалитета положаја ромских ученика. Тако се остварује и шири задатак – побољшање образовног нивоа ромске деце – каже мр Зорица Јоцић, начелник Школске управе за Колубарски и Мачвански округ, у Ваљеву.
Идеја је потекла од Ромског центра за демократију, који су се обратили Школској управи за стручне савете у изради и примени пројекта.
Након овога укључила се и Општина. Финансијер је „РЕФ” – Ромски едуктивни фонд из Мађарске.
15-так родитеља је едуковано на теме: упознавање са образовним системом, мотивација, доношење одлука, борба са предрасудама. Већина се одмах укључила у израду акционих планова школа. Доласци на родитељске састанке постали су редовни. Поспешена је мотивација међу сународницима да омогуће деци да иду у школе. У Школске одборе у три основне школе локални одборници СО Ваљево изгласали су да уђу управо Роми родитељи, што је преседан за Србију.
Истовремено су едуковани директори, наставници. Размењивана су искуства. То је довело да се у развојне планове школа унесу потребе и приоритети како би ромски ђаци добили квалитетније образовање, смањили број изостанака, побољашали успех.
Мануела Лукић ученица IV3 ОШ„ Сестре Илић ” је добар ђак. Каже да воли школу и да не долази само када је болесна. – Желела бих да будем фризерка када порастем.- Допунска настава не пада јој тешко, јер зна да ће тако доћи до бољих оцена. У петом разреду жели да буде врло добра.
У ОШ „Нада Пурић”, у истоименој месној заједници, где се налази ромско, нехигијенско насеље, ђаци Роми могу да се окупају у школским купатилима.У другим школама организоване су акције поделе чисте одеће, половних уџбеника, редовна је бесплатна ужина. За осмаке се организују припреме за квалификационе испите.
Оставите коментар