Светска привреда могла би да има огромне користи до 2030. ако би развила образовне системе који ће омогућити свим ђацима да савладају основе у читању, математици и науци, оценила је Организација за економску сарадњу и развој (OECD).Та организација је оценила да је за раст кључно образовање, односно савладавање бар основних знања, наводећи да би њене чланице са вишим приходима могле да до 2030. повећају раст за више од 3%, ако основна знања омогуће свима. Такође, земље попут Гане у којој је стопа уписа у средњу школу 46%, могле би знатно да увећају привредни раст.
OECD је 27. маја у Берлину представио извештај под насловом “Универзалне основне вештине”, у коме је упоредио податке из 76 земаља. У извештају се упозорава да је глобална економска криза у протеклих неколико година показала да програми спасавања и подстицаја, као и штампање новца нису решење сами по себи.
Кључ је, према пцени те организације, да ђаци савладају бар основне вештине у читању, математици и науци. Те основне вештине су у извештају дефинисане као “савремена функционална писменост” или најмање први ниво програма PISA за оцену нивоа образовања и стечених знања.
OECD је оценио да би “користи за раст, привреду и одрживи развој биле огромне” када би сваки ђак од 15 година у свету до 2030. савладао основна знања.
Истраживање је показало да се то односи и на развијене земље попут САД у којима 24% 15-огодишњака не савлада основни ниво знања у складу са PISA тестовима.
Додаје се да би, ако би САД омогућиле да сви ђаци савладају основна знања, америчка привреда могла да оствари “додатних 27 милијарди долара” током радног века тих ђака.
Чланице OECD-а са високим приходима могле би да повећају раст бруто домаћег производа (БДП) за 3,5% до 2030. ако би уложиле неопходне напоре у образовању, односно обезбедиле да ђаци савладају основна знања.
OECD је, такође, навео пример Гане истакавши да би та западноафричка земља могла да “утростручује БДП на сваке четири године током радног века тих ђака”, ако би достигла циљеве OECD-а у образовању. У Гани стопа уписа у средњу школу износи 46% а 15-огодишњаци који похађају школу у тој земљи имају најнлошије резултате, констатује се у извештају.
“Без савладаног знања, људи завршавају на маргинама друштва, а технолошки напредак не прераста у економски раст”, упозорио је OECD.
Та организација је позвала власти земаља у свету да помогну својим грађанима да се “суоче са овим изазовима тако што ће им обезбедити да до 2030. сви “имају знања и вештине које су им потребне за даље образовање и рад”.
Извор: АФП, преузето са www.euractiv.rs
Оставите коментар