Vlada republike SrbijeВлада Републике Србије

Jezici

Објављена публикација „Како до квалитетне допунске наставе – ослонци за унапређење и примери добре праксе“

Објављено 21.03.2017.

kako_do_kvalitetne_dopunske_nastaveЦентар за образовне политике је објавио публикацију „Како до квалитетне допунске наставе – ослонци за унапређење и примери добре праксе“, ауторки Тинде Ковач Церовић, Иване Ценерић и Тијане Јокић.

Школско учење се у веома ретким случајевима дешава само од себе, а да би се десило, потребан је крајње необичан сплет околности, одлично садејство великог броја фактора и много среће. У свим осталим случајевима учење се ослања на добро организовану, вешто осмишљену, увремењену и разноврсну подршку. Што је зналачкије саткана подршка, она се мање види и осећа и постаје делотворнија. Али сви они који ту добро „оркестрирану“ подршку пружају, знају колико времена и труда им је требало да саграде све разнолике стубове и стубиће подршке и сместе их тачно тамо где и када треба, онолико дуго колико треба и нимало дуже или више, да не би ометало учење које следи и заустављало развој.

О учењу које се одвија током допунске наставе треба размишљати на исти начин јер и оно тражи управо ову врсту нијансиране и суптилне подршке. Оваквом подршком се не гради само знање које недостаје већ и мотивација и самопоуздање. Она открива застој и превентира будуће застоје и то безболно и неприметно. Управо такву подршку пружају врхунски наставници.

Али и врхунски наставници уче како да то раде. Као и претходно описано, на сличан начин, ни ово учење се не дешава сâмо. Оно такође тражи комплексну и суптилну подршку која стиже у право време, на прави начин и од различитих актера. Дакле, и наставницима, који пружају подршку ученицима, треба подршка у сопственом процесу учења и савладавању нових знања и вештина које захтева динамичан развој образовања, али и све већа разноликост ученика са којима раде. Таква подршка наставницима је услов и ослонац успешног рада, успешног пружања подршке ученицима, сталне размене и рефлексије и њиховог даљег напретка. Могуће је и требало би да овакву подршку наставници добију у својој школи, али нас искуство учи да је и школама неопходна подршка у напорима да на најбољи начин пруже подршку својим наставницима.

Имајући то у виду, публикација „Како до квалитетне допунске наставе“ представља део те подршке, а истовремено и упућује на остале могуће изворе помоћи. Ова публикација се на један неуобичајен начин бави темом образовања и школског учења. Она се не бави непосредно самим учењем у току наставе, ни редовне ни допунске, али се бави свим условима који су потребни да се учење у оквиру допунске наставе деси. Ти услови су приказани слојевито – у виду мреже са више подједнако важних чворова. Такође, ослања се и на изузетно богату литературу која подједнако обухвата истраживачке налазе, образовно-политичке и компаративне анализе и све их ставља у функцију превенције осипања ученика из образовања и делотворне допунске наставе. Тако читалац не добија преглед литературе и назнаке из истраживања који је организован на типичан начин – по изворима, темама или географским подручјима, већ их добија „у акцији”. Стога је ова књига намењена различитим читаоцима – наставницима, стручњацима, истраживачима и свим другим заинтересованим појединцима ангажованим у пракси, теорији, образовним политикама, методологији истраживања у образовању, руковођењу школом, учионицом или организацијом и пружањем додатне подршке.

Публикација је настала у оквиру пројекта „Спречавање осипања ученика из образовног система Републике Србије”, који је реализовао Центар за образовне политике у партнерству са UNICEF-ом у Србији и Министарством просвете, науке и технолошког развоја Републике Србије, али по својој концепцији и садржају иде и корак даље од описа онога што је остварено у пројекту. Односно, не задржава се само на опису модела осавремењене допунске наставе који је осмишљен и имплементиран у десет пилот школа у Србији. Имајући то у виду, ова публикација представља потрагу за пољима, компонентама и поткомпонентама могућих акција инспирисаних знањима, искуствима и подацима којима се успоставља, реконцептуализује, иновира, можда чак и реанимира један занемарен и помало заборављен облик рада школа.

Преузмите публикацију „Како до квалитетне допунске наставе – ослонци за унапређење и примери добре праксе“.

Извор: www.obrazovanje.org

Коментари

 
0

 Подели

Оставите коментар

Унесите коментар


Име


e-mail


website


Повезане вести

Билтен о социјалном укључивању

Архив билтена о социјалном укључивању

Актуелности > <

Блог > <

Earlier
Blog o socijalnom uključivanju
Koliko ima studenata sa hendikepom koji su uključeni u proces visokog obrazovanja? Zašto ih je malo i koliko njih uopšte [...]
Уто, сеп 22, 2020
Source: Inkluzija blog
Tamara Savović
Kursevi ili realna podrška? Na osnovu Izveštaja o položaju i kapacitetima sigurnih kuća u Srbiji, sprovedenog u saradnji Tima za socijalno [...]
Чет, сеп 10, 2020
Source: Inkluzija blog
Ana Mirković - Beogradski Ignite
Transkript govora Ane Mirković na 43. Beogradskom Ignite-u „UKLJUČI SE online 8” (8. jun 2020. godine) Želela bih s vama da [...]
Сре, сеп 02, 2020
Source: Inkluzija blog
Suzana Gajić Jovanović
Bila jednom jedna devojčica sa nepunih 13 godina. Voditeljka slučaja u centru za socijalni rad otpočela je rad sa njom [...]
Пон, авг 31, 2020
Source: Inkluzija blog
Željko Mitkovski - Beogradski Ignite
Transkript govora Željka Mitkovskog na 43. Beogradskom Ignite-u „UKLJUČI SE online 8” (8. jun 2020. godine) Dolazim iz Fondacije „Ana i [...]
Пет, авг 28, 2020
Source: Inkluzija blog

Актуелни документи > <

Мапирање услуга социјалне заштите и материјалне подршке у надлежности јединица локалних самоуправа у Републици Србији
септембар, 2020 arrow right pdf [8 MB] arrow right xlsx [485 KB] arrow right xlsx [268 KB]
Мреже социјалне сигурности у време COVID-19 кризе
август, 2020 arrow right pdf [4 MB] arrow right docx [153 KB]
Листа дигиталних алата за рад са децом и ученицима којима је током учења на даљину потребна додатна подршка
август, 2020 arrow right pdf [485 KB] arrow right docx [38 KB]
Преглед података градова и општина о мерама за социјално укључивање Рома и Ромкиња у 2019. години
јул, 2020 arrow right pdf [200 KB]
Награда за допринос развоју свих облика приступачности 2019 – брошура
јул, 2020 arrow right pdf [13 MB]
Децилна расподела потрошње и прихода у Србији у периоду од 2006. до 2018. године
јул, 2020 arrow right pdf [740 KB] arrow right docx [3 MB] arrow right zip [139 KB]
Анализа дохотка најсиромашнијих децила становништва Србије: Фокус на пољопривреду
јул, 2020 arrow right pdf [2 MB]
61. Билтен о социјалном укључивању и смањењу сиромаштва
јун, 2020 arrow right link arrow right pdf [398 KB]
Е2Е: Приручник за саветнике за запошљавање особа са инвалидитетом
април, 2020 arrow right pdf [1 MB]
Е2Е:Тестирање јавних политика – Иновативни приступи за запошљавање младих (приручник)
април, 2020 arrow right pdf [1 MB]