Vlada republike SrbijeВлада Републике Србије

Jezici

Параћин најтранспарентнија локална самоуправа

Објављено 23.03.2016.

Транспарентност 145 градова и општина у Србији није на завидном нивоу, судећи према првом индексу транспарентности локалне самоуправе (LTI) који је урадила Транспарентност Србија (ТС). Просечна оцена транспарентности локалних самоуправа је 40 од максималних 100, при чему оцену изнад 60 има осам, а више од 70 само једна општина. Најтранспарентнија локална самоуправа у Србији је Параћин, а најгоре су рангиране Бела Црква и Смедеревска Паланка.

Транспарентност Србија спровела је током 2015. прво истраживање, оцењивање и рангирање свих градова, општина и градских општина у Србији на основу критеријума транспарентности одређених на основу 87 индикатора.

Истраживање је показало да је просечна оцена транспарентност општина у Србији 40, што је релативно ниско. Како се наводи, оцену изнад 50 имају 32 локалне самоуправе, изнад 60 њих 8, док само једна има оцену већу од 70. Индекс је у пракси између 11 и 74.

Председник ТС Владимир Гоати оценио је 22. марта на конференцији за штампу у Београду да ситуација по питању транспарентности локалних самоуправа није задовољавајућа.

“Просечна оцена је 40 од 100, што је релативно ниско. Нема места претераном оптимизму. Незадовољни смо ситуацијом у борби против корупције где стагнирамо од 2010, јер су коруптивни кругови страховито отпорни”, рекао је Гоати.

Он је додао и да у Србији постоји велики сектор којим држава управља.

Како се наводи у извештају ТС, индикатори се не односе само на испуњавање законских обавеза јединица локалне самоуправе, већ и на добру праксу која би обезбедила да градови и општине грађанима пруже ниво транспарентности који је реално остварљив.

Међутим, истраживање је показало да у великом броју случајева градови и општине нису поштовале ни оне обавезе које су већ прописане, нарочито када за неиспуњавање обавеза не постоје казне.

Како истичу у ТС, мали је број јединица локалне самоуправе које су у посматраним категоријама показале тежњу да остваре додатни ниво транспарентности, преко законског минимума.

ТС наводи да је општа карактеристика интернет сајтова локаланих самоуправа да не садрже довољно информација о буџету, да се одлуке скупштина тешко проналазе, као и да има мало информација о избору директора јавних предузећа и установа.

Посебно је забрињавајуће што су информатори о раду неажурни и ти документи често не садрже ни основне информације прописане Законом о слободном приступу информацијама од јавног значаја и Упутством. Поред тога, више од трећине локалних самоуправа има информатор о раду који није ажуриран дуже од шест месеци, иако је прописана обавеза да се то чини једном месечно.

Такође се предлози аката које разматра локална скупштина могу наћи на сајтовима пре него што буду усвојени у мање од 20 општина и градова, а дневни ред наредне седнице на сајтовима мање од четвртине јединица локалне самоуправе.

Даље се наводи да се усвојене одлуке могу наћи на сајтовима две трећине општина а да више од 30 општина на сајту нема објављен ни буџет, а ажурне податке о извршењу буџета има тек нешто више од 10% градова и општина.

Истраживањем нису обухваћене општине на територији АП КиМ, као ни две градске општине које су последње формиране – Врањска Бања и Севојно. Градови и општине, њих 145, рангирани су заједно, док су 23 градске општине оцењене али не и рангиране, с обзиром на чињеницу да немају исте надлежности као општине, али и да се у пракси различити индикатори неприменљиви на поједине градске општине.

ТС је општинама и градовима упутио низ препорука, укључујући отврање посебних страница на сајту за активности скупштине и за буџет, организовање јавних расправа о буџету, груписање информација о јавним набавкама, као и о јавним конкурсима, постављање аудио и видео снимака седница на сајт, анкетирање грађана о томе колико су задовољни функционисањем општинских служби.

Нема увек политичке подршке за спровођење реформи

На конференцији је закључено да се реформе јавне управе у Србији своде на усвајање прописа, док њихово спровођење нема увек политичку подршку.

“То је управо то да реформе сводимо на усвајање прописа, а њихово спровођење и заживљавање остаје као неко очекивање од те јавне управе, која ипак не добије ни одговарајуће ни обуке, ни капацитет, а понекада ни политичку подршку”, рекла је министарка државне управе и локалне самоуправе Кори Удовички.

Удовички је навела да јавна управа (без јавних предузећа) у Србији по броју запослених у односу на управе у европским земљама није сувише бројна, али да то не значи и да је ефикасна.

“На сто становника у Србији, седам је запослено у том сектору. То не значи да смо ефикасна управа. Напротив, ту има озбиљних вишкова у неким њеним деловима”, рекла је министарка.

Амбасадор Велике Британије Денис Киф указао је на значај доступности информација како би се спречиле злоупотребе, додавши да су то основне обавезе Србије у поглављима 23 и 24, као и реформи јавне управе.

“Од државних органа се очекује да буду што транспарентнији, јер отварање података за јавност има велику тежину и води смањењу корупције”, казао је Киф.

Према речима директорке Агенције за борбу против корупције Татјана Бабић, јако је важно да локалне самоуправе раде на повећању транспарентности и да објављују податке о јавним функционерима, јер само тако грађани могу да прате и контролишу рад функционера.

Заменица повереника за информације од јавног значаја Станојла Мандић навела је да се у највећем броју случајева прописи који се тичу транспарентности поштују само у оној мери у којој постоје санкције за кршење тих прописа.

“То се односи и на стање интернет сајтова, информатора о раду, на поступање по захтевима за приступ информацијама, уређењу процедура и праксу у вези са радом скупштине, буџетом и јавним предузећима”, рекла је она.

Извор: www.euractiv.rs

Коментари

 
0

 Подели

Оставите коментар

Унесите коментар


Име


e-mail


website


Повезане вести

24.09.2020.

До информација без баријера

SIPRU - uspešne priče

Информационо-комуникациона приступачност као кључ друштвеног укључивања У промишљању инклузивног друштва XXI века, међу кључним питања…
Више детаља

 
0 Коментари
23.09.2020.

Објављено Мапирање услуга социјалне заштите и материјалне подршке у надлежности ЈЛС у Републици Србији

Mapiranje usluga socijalne zaštite i materijalne podrške u nadležnosti JLS u Republici Srbiji - naslovna strana

Тим за социјално укључивање и смањење сиромаштва објављује треће Мапирање услуга социјалне заштите и материјалне подршке у надлежности ЈЛС у Републици Србији…

 
0 Коментари

Билтен о социјалном укључивању

Архив билтена о социјалном укључивању

Актуелности > <

Блог > <

Earlier
Blog o socijalnom uključivanju
Koliko ima studenata sa hendikepom koji su uključeni u proces visokog obrazovanja? Zašto ih je malo i koliko njih uopšte [...]
Уто, сеп 22, 2020
Source: Inkluzija blog
Tamara Savović
Kursevi ili realna podrška? Na osnovu Izveštaja o položaju i kapacitetima sigurnih kuća u Srbiji, sprovedenog u saradnji Tima za socijalno [...]
Чет, сеп 10, 2020
Source: Inkluzija blog
Ana Mirković - Beogradski Ignite
Transkript govora Ane Mirković na 43. Beogradskom Ignite-u „UKLJUČI SE online 8” (8. jun 2020. godine) Želela bih s vama da [...]
Сре, сеп 02, 2020
Source: Inkluzija blog
Suzana Gajić Jovanović
Bila jednom jedna devojčica sa nepunih 13 godina. Voditeljka slučaja u centru za socijalni rad otpočela je rad sa njom [...]
Пон, авг 31, 2020
Source: Inkluzija blog
Željko Mitkovski - Beogradski Ignite
Transkript govora Željka Mitkovskog na 43. Beogradskom Ignite-u „UKLJUČI SE online 8” (8. jun 2020. godine) Dolazim iz Fondacije „Ana i [...]
Пет, авг 28, 2020
Source: Inkluzija blog

Актуелни документи > <

Мапирање услуга социјалне заштите и материјалне подршке у надлежности јединица локалних самоуправа у Републици Србији
септембар, 2020 arrow right pdf [8 MB] arrow right xlsx [485 KB] arrow right xlsx [268 KB]
Мреже социјалне сигурности у време COVID-19 кризе
август, 2020 arrow right pdf [4 MB] arrow right docx [153 KB]
Листа дигиталних алата за рад са децом и ученицима којима је током учења на даљину потребна додатна подршка
август, 2020 arrow right pdf [485 KB] arrow right docx [38 KB]
Преглед података градова и општина о мерама за социјално укључивање Рома и Ромкиња у 2019. години
јул, 2020 arrow right pdf [200 KB]
Награда за допринос развоју свих облика приступачности 2019 – брошура
јул, 2020 arrow right pdf [13 MB]
Децилна расподела потрошње и прихода у Србији у периоду од 2006. до 2018. године
јул, 2020 arrow right pdf [740 KB] arrow right docx [3 MB] arrow right zip [139 KB]
Анализа дохотка најсиромашнијих децила становништва Србије: Фокус на пољопривреду
јул, 2020 arrow right pdf [2 MB]
61. Билтен о социјалном укључивању и смањењу сиромаштва
јун, 2020 arrow right link arrow right pdf [398 KB]
Е2Е: Приручник за саветнике за запошљавање особа са инвалидитетом
април, 2020 arrow right pdf [1 MB]
Е2Е:Тестирање јавних политика – Иновативни приступи за запошљавање младих (приручник)
април, 2020 arrow right pdf [1 MB]