Vlada republike SrbijeВлада Републике Србије

Jezici

Сви имамо посебне потребе и сви се разликујемо – то нам је свима заједничко

Објављено 04.12.2015.

Stefan NovakovićТранскрипт говора Стефана Новаковића на 32. Београдском Ignite-у “Укључи се бр. 3” (29. октобар 2015., Impact Hub, Београд)

Ја сам Стефан Новаковић, имам 20 година. Рођен сам у Панчеву где сам завршио основну и средњу школу. Вечерас сам овде да вам испричам причу о себи, али и да говорим у име свих оних које зову деца са посебним потребама. То је без везе назив јер сви имамо посебне потребе и сви се разликујемо, то нам је свима заједничко. Људи морају да схвате да сви они желе да функционишу самостално и да би волели да иду у вртић, школу и да нађу послове јер су корисни за цело друштво.

Ево, ја сам сада уписао историју на Филозофском факултету у Београду. Довде сам стигао зато што сам имао подршку, пре свега породице, другара из школе, наставника и психолога. Није било лако кретати увек из почетка. Када сам кренуо у основну школу, морао сам да научим пут до школе, где ми је учионица. Нисам волео буку и посебно нисам волео када ме исмевају и када су нека велика деца била груба према мени. Ја нисам желео да се тучем и да упадам у невоље, јер је то насиље. Али сам и то превазишао тако што сам им говорио да ме оставе на миру. И оставили су ме.

Како смо расли и кад сам прешао у више разреде проблем је био мењати учионице и све то запамтити. Ту су много помогли другари и наставници. Тешки су ми били математика и физика, нисам разумео како се ради контролни, али кад су ми објаснили било је много лакше. Једне године сам ишао и на такмичење из биологије. У основној школи сам научио много ствари, да будем фин према пријатељима, да им помогнем, и да ако урадим нешто погрешно то могу да исправим, као и грешке својих другара. Ишао сам и на матурско вече, било ми је лепо, али ми је мало сметала гласна музика.

После основне, све из почетка. Учење пута до Гимназије, нови другари, наставници, учионице. Али и то сам научио. Лепо ми је било у средњој школи. Другари су били супер према мени и помагали ми. У почетку сам се мало плашио строгих професора, али када сам им пришао и када смо причали, одмах су били другачији и спријатељили смо се. У средњој школи сам ишао и на журку. То је била свирка, игранка, чак сам и играо.

Stefan Novaković - 32. Beogradski IgniteИначе највише сам волео да проводим време у библиотеци. Тамо сам се осећао добро јер има пуно књига. Волим да читам историјске књиге и енциклопедије, али волим и стрипове и да гледам цртаће. Историју сам заволео још у четвртом разреду када смо почели да учимо о нашој држави и народу. Ми смо добар народ, али морамо да водимо више рачуна о свом здрављу, о суседима и о азилантима. Морамо да негујемо свој језик, јер ако га не пазимо, он ће нестати.

Осим историје, волим и телевизију. Више пута сам био у ТВ Панчеву, а видео сам и ТВ Војводину. Некад сам желео и да радим тамо.

Сада као студент имам нови изазов – факултет и Београд. У почетку сам се плашио да се нећу снаћи, сметала ми је гужва и видео сам да људи прелазе на црвено. Свиђа ми се овај град, велики је, велика је и зграда мог факултета, лепо је осветљена и има леп поглед. Мало ме плаши да не пропустим предавања, јер се распоред промени, а обавештење не стигне на време. Плашило ме је да ће професори бити строжи и како ће да ме прихвате нове колеге. Плашио сам се да ће да ме одбаце јер сам другачији. Другачији сам јер имам слаб контакт са другима. Кад ме неко нешто пита нисам сигуран како да одговорим, мало теже налазим одговарајуће речи. Међутим, упознао сам нове другаре из других градова, понекад причају са мном, понекад ја с њима. Декан је такође добар, на почетку ме је упознао са зградом, показао ми је где је амфитеатар и где ће бити предавања.

После факултета волео бих да се запослим, да зарађујем и да живим самостално, да оснујем породицу кад дође време за то и да једног дана позовем пријатеље у госте. Још увек имам мали проблем у комуникацији, али учим се. Само бих волео да људи буду бољи и да помогну другима у невољи и да буду искрени. Морамо да пазимо на себе, на своју околину, али и да не правимо разлике међу људима и да их не исмевамо.

***

32.bg_ignite_su_fi32. Београдски Ignite “Укључи се 3”, посвећен обележавању Међународног дана борбе против сиромаштва и теми социјалног укључивања, одржан је 29. октобра 2015. године у простору Impact Hub-а (Македонска 21) у Београду, у организацији Тима за социјално укључивање и смањење сиромаштва Владе Републике Србије и Удружења „Србија у покрету“.

Десет сјајних и инспиративних говорника је и овог пута, уз превод на знаковни језик и у простору који испуњава стандарде приступачности, у петоминутним наступима представило шта за њих значи социјално укључивање. Тако је публика могла да сазна: како у Србији изгледа живот са HIV/AIDS; да ли наше друштво прихвата особе које су промениле пол; да ли је кретање помоћу колица препрека за активан живот; како својој породици изградити дом сопственим рукама; како кроз самозапослење стићи до посла који се воли; како музика може да помогне у оснаживању младих; како свако од нас може помоћи избеглицама које пролазе кроз Србију; како инклузивним образовањем подржати професионални развој особа с аутизмом; да ли је могуће водити активан живот и након 60. године живота.

Стефан Новаковић је рођен у Панчеву, где је завршио основну и средњу школу. Уписао је студије историје на Филозофском факултету у Београду. Време најрадије проводи у библиотеци, уз енциклопедије и књиге из историје. Стефан има потешкоћа из спектра аутизма, а уз подршку породице, образовних установа и невладиних организација, учи о окружењу, које не препознаје на које све начине особе могу успешно да се образују и живе.

Коментари

 
0

 Подели

Оставите коментар

Унесите коментар


Име


e-mail


website


Повезане вести

Актуелности

Блог

Earlier
COVID-19 - Stefan Lazarević
Danas je dan osoba sa autizmom. Možda ste očekivali da napišem neki tekst o teškoćama sa kojima se suočavaju ljudi [...]
Чет, апр 02, 2020
Source: Inkluzija blog
covid-19_mladice_001
Gošća Bloga o socijalnom uključivanju: Milkica Dimitrijević Izolacija, dezinfekcija, pranje ruku, kontakti sa drugima svedeni na minimum – ove preventivne mere [...]
Пет, мар 27, 2020
Source: Inkluzija blog
COVID-19 nije teorija zavere
Iako je Kovid-19 prilično dugo prisutan u svetu, čini se da nas je ipak, nekako iznenadio. Naviknuti na različite teške situacije [...]
Чет, мар 19, 2020
Source: Inkluzija blog
Stefan Lazarević
Nedavno sam od organizacije Inicijativa za prava osoba sa mentalnim invaliditetom MDRI-S dobio poziv za učešće na obuci „Samozastupanje za [...]
Уто, мар 03, 2020
Source: Inkluzija blog
Društvene inovacije
Obavezno osnovno obrazovanje danas je uobičajeno širom sveta. Slično je i sa obdaništima, univerzalnom zdravstvenom zaštitom, penzijskim fondovima. Iako su [...]
Пет, јан 17, 2020
Source: Inkluzija blog

Актуелна документа

Е2Е: Евалуација Jавног конкурса „Подршка иновативним приступима за повећање запошљавања и запошљивости младих“, 2018–2019. година
март, 2020 arrow right pdf [1 MB]
Дизајн за све на туристичким дестинацијама
јануар, 2020 arrow right pdf [32 MB]
Национални акциони план запошљавања за 2020. годину
јануар, 2020 arrow right pdf [619 KB]
60. Билтен о социјалном укључивању и смањењу сиромаштва
децембар, 2019 arrow right link arrow right pdf [1 MB]
Брошура о првих десет година рада Тима за социјално укључивање и смањење сиромаштва Владе Републике Србије – SIPRU
децембар, 2019 arrow right pdf [1 MB]
E2E: Друштвене иновације – људи у центру јавних политика
новембар, 2019 arrow right pdf [2 MB]
59. Билтен о социјалном укључивању и смањењу сиромаштва
новембар, 2019 arrow right link arrow right pdf [251 KB]
Приручник за увођење родне перспективе у наставу српског језика за први циклус образовања
септембар, 2019 arrow right pdf [1 MB]
58. Билтен о социјалном укључивању и смањењу сиромаштва
септембар, 2019 arrow right link arrow right pdf [320 KB]
Извештај о дигиталној укључености у Републици Србији за период од 2014. до 2018. године
јул, 2019 arrow right pdf [619 KB]
57. Билтен о социјалном укључивању и смањењу сиромаштва
јун, 2019 arrow right link arrow right pdf [296 KB]