Vlada republike SrbijeВлада Републике Србије

Jezici

Градски сервис за пружање подршке инклузивном образовању

Објављено 12.11.2020.

Чланице Мултидисциплинарног стручног тима

Чланице Мултидисциплинарног стручног тима

„Страх од промене средине због уписивања средње школе био је појачан нестабилном ситуацијом са вирусом Ковид-19, и ја као мајка осетила сам олакшање када сам упознала чланице тима за пружање подршке нашој деци”, каже мајка девојчице која је завршила основну школу према индивидуалном образовном плану (ИОП-2).

Из једне познате и сигурне школске средине где је била прихваћена и подржана, преласком у средњу школу ученица А.С. суочила се са страховима који прате свако дете у тренутку када прелази у нови колектив, а посебно када бира и своје будуће занимање. Корак ка промени и улазак у нову школску средину био је довољно велики изазов, који је додатно појачан дугим боравком код куће услед пандемије Ковид-19, која је код већине деце са развојним сметњама изазвала анксиозна понашања, повлачење у себе и отежану социјализацију у односу на вршњаке. Као одговор на ове и друге изазове са којима се суочила ученица А.С, а са којима се сусрећу и многа друга деце са сметњама у развоју и њихови родитељи, Град Пирот се у партнерству са локалним организацијама цивилног друштва, Удружењем за помоћ ментално недовољно развијеним лицима Пирот и удружењем „Визија” одлучио на успостављање градског сервиса за пружање подршке инклузивном образовању. У оквиру новог градског сервиса, услуге саветодавне и едуковне подршке које пружа мултидисциплинарни стручни тим доступне су: родитељима деце која се школују према индивидуалном образовном плану, ученицима у основним школама који су у осмом разреду, ученицима средњих школа који су тек уписали први разред средње школе и матурантима који траже своје прво запослење, као и запосленима у образовном систему.

Састанак тима

Састанак тима

Весна Станковић, специјална педагошкиња са дугогодишњим искуством, чланица је мултидисциплинарног тима који, поред ње, чине и дефектолог, као и два психолога као додатна психосоцијална подршка деци са сметњама у развоју и њиховим породицама. Весна објашњава разлоге успостављања градског сервиса као иновативне услуге у Пироту. „На основу дугогодишњег рада и искуства, моје колеге и ја дошли смо до неколико закључка када је у питању рад са децом са сметњама у развоју и њиховим породицама, а то су: суочавање са дијагнозом и тешкоћама детета, полазак у школу, а као један од већих изазова препозната је транзиција ученика са једног нивоа образовања на следећи, укључујући и њихово запошљавање након завршетка школовања. Имајући у виду наведено, одлучили смо да оснујемо тим који ће се директно усмерити на прелазак деце из основне у средњу школу, јер нас је забринула чињеница да је велика разлика у броју ученика са сметњама у развоју у основним и средњим школама, односно да значајно мањи број деце са сметњама у развоју уписује средњу школу, док изузетно мали број њих стигне до велике матуре“, објашњава Весна. Каже да њене колеге и она имају визију да њихов рад доприноси и обезбеђује једнака права и пуну партиципацију ученика са сметњама у развоју у животу локалне заједнице. „За нас оснивање Мултидисциплинарног тима у оквиру Сервиса за пружање подршке инклузивном образовању представља корак напред у достизању нашег циља, а то је инлузивна локална средина“, наглашава чланица тима и указуе нам да је основни задатак тима да прати и саветује ученике са сметњама у развоју, разговара са њима, њиховим породицама, стручним тимовима школе, по потреби и Центром за социјални рад, члановима интерресорне комисије и другим институцијама у локалној заједници. „Наша добра сарадња, дугогодишње искуство у раду са децом и стручни приступ, свако из свог угла, кључни је моменат у смањењу препознатих изазова”, закључује Весна.

Мото овог тима је волети, разумети, помоћи. Како је свако дете јединствено и може напредовати својим темпом, Мултидисциплинарни тим је осмислио план индивидуализације са прилагођеним радионицама које ће деци помоћи у прихватању себе и јачању њиховог самопоуздања, а у циљу лакшег школовања и касније одабира занимања у складу са својим афинитетима. Допринос унапређењу личности детета са сметњама у развоју и његов останак у систему образовања, представља предуслов за успешну интеграција у ширу друштвену заједницу.

Разговор са мајком детета које је основну школу завршило према ИОП-у

Разговор са мајком детета које је основну школу завршило према ИОП-у

Иако системи образовања (школски тимови) и запошљавања (саветници за запошљавање у филијалама Националне службе за запошљавање) на располагању имају велики број програма које користе за информисање деце о понуди средњих школа и о свету рада, Мултидисциплинарни тим је става да када су деца са сметњама у развоју у питању, ти програми би требало да се прилагоде сваком од њих понаособ.

У складу са тим, стручни тим је прикупио одговарајуће алате и прилагодио их деци са сметњама. Алати се заснивају на визуелним материјалима, а користиће се у току целе године за ученике осмог разреда како би свако индивидуално могао да препозна оно што је за њега најбоље. Поред посвећености деци тим је на располагању и породици. Родитељи могу заказати своје термине и своје недоумице поделити са психолозима тима, а једанпут месечно обрађују се теме које родитеље охрабрују и упућују у могућностима које су им на располагању.

У разговору са Иреном Ицић, професорком српског језика и књижевности и мајком детета са сметњама у развоју, које похађа осми разред ШОСО „Младост” у Пироту, поделили смо забринутост када је у питању даље школовање њеног детета. Са једне стране су жеље, а са друге реалне могућности. Осећа велику одговорност зато што она са супругом мора помоћи свом детету да што безболније пређе са једног, сада већ устаљеног нивоа образовања, на други напреднији, који доноси са собом промену средине, професора, другара и другарица за које је везан. „Рођење детета са сметњама у развоју је шок у животима свих родитеља. Сама спознаја да нас очекује нешто непознато, пут пун препрека где вам нико не гарантује успех. На путу суочавања са дијагнозама и са проблемом које има наше дете, ми смо као родитељи били сами. Рана интервенција која је изостала све до доласка у школу за децу са сметњама, где смо наишли на много љубави и разумевања и где је коначно кренуло све својим током. Ми смо, ето, заједно са нашим дететом стигли до осмог разреда”, каже Ирена.

Мултидисциплинарни тим родитељима и деци пружа саветодавну подршку у настављању школовања

Мултидисциплинарни тим родитељима и деци пружа саветодавну подршку у настављању школовања

У даљем разговору Ирена дели своје прве утиске са радионица Сервиса и каже: „Сервис за пружање подршке инклузивном образовању много значи нама родитељима деце са сметњама у развоју. Стручњаци који су ту упућују нас на све могућности које имају наша деца након завршетка осмог разреда, као и на то шта нам је потребно за упис у средње школе.“ Ирена појашњава да су у разговору са њима добили корисне информације о томе како се полаже мала матура. „Самим тим, стручњаци су нам пружили подршку и ублажили стресну ситуацију транзиције из основне у средњу школу, која је изазов сваком детету. На самој презентацији, стручњаци су нас едуковали и оснажили наше капацитете као родитеља и показали нам методе и начине инклузивних приступа у образовању“, каже наша саговорница. „Мултидисциплинарни тим нам јако значи јер прати нашу децу са сметњама у току осмог разреда и даје нам саветодавну подршку о настављању школовања“, наглашава Ирена и предлаже успостављање сарадње мултидисциплинарног тима и приватног сектора, јер сматра да је то начин како олакшати пут запошљавања наше деце са сметњама у развоју након завршетка школовања.

Поред осмака подршка је потребна и ученицима првог разреда средње школе како не би одустали, јер досадашња пракса нам говори да се велики број деце који упишу средњу школу слабо сналазе и на крају напусте школовање што представља најгоре решење. Потребно је оснажити их, помоћи им да се снађу у новим околностима, препознати њихове потенцијале које треба даље развијајати и неговати. Деца треба да створе позитивну слику о себи и ојачају своје самопоуздање, тако што ће бити подржана током процеса промена који је изазов за све. Циљ Мултидисциплинарног тима је да децу задржи у школи и да им пружи подршку до краја школовања тј. до тренутка стицања одређене квалификације, пошто ће им образовање олакшати пут интеграције у друштвену заједницу. Такође, тим је на располагању и породицама деце са сметњама да заједно разреше недоумице које доносе одрастање и адолесценција, и то се посебно односи на разговор са дететом, питање како га усмерити, охрабрити, шта они могу и шта треба да ураде. Заједничким снагама деци ће бити обезбеђен ослонац у период транзиције који је велики изазов и за децу и за њихове породице.

Задатак тима је да помогне да се обезбеде једнаки услови и могућности за сву децу, као и да се створи амбијент у којем се разумеју другачије потребе

Задатак тима је да помогне да се обезбеде једнаки услови и могућности за сву децу, као и да се створи амбијент у којем се разумеју другачије потребе

Савет мултидисциплинарног тима затражили су и наставници/е који први пут у свом одељењу имају дете са сметњама. Желе да деца најпре буду добро прихваћена у одељење, а затим и они сами желе да на најбољи начин прилагоде и организују свој рад како би деци створили стимулативну радну средину.

Права сваког детета морају да буду уважена и поштована, а задатак тима је да пружањем подршке деци са развојним сметњама помогне да се обезбеде једнаки услови и могућност за развој талента и личности сваког детета, као и да створи амбијент у којем се разумеју другачије потребе. Без међусобног разумевања нема прихватања, уважавања, пријатељства.

Удружимо се и заједничким снагама обезбедимо деци сигурнију будућност.

***

Ова успешна прича настала је у оквиру пројекта „Сервис за пружање подршке инклузивном образовању“, који спроводи Град Пирот у сарадњи са Удружењем грађана „Визија“ Пирот и Удружењем за помоћ ментално недовољно развијеним лицима Пирот у оквиру Програма локалних иницијатива за социјално укључивање и смањење сиромаштва – Подршка развоју иновативних модела за социјално укључивање LIP 2 којим координира Тим за социјално укључивање и смањење сиромаштва Владе Републике Србије (SIPRU) уз подршку Влада Швајцарске.

Коментари

 
0

 Подели

Оставите коментар

Унесите коментар


Име


e-mail


website


Повезане вести

Билтен о социјалном укључивању

Архив билтена о социјалном укључивању

Актуелности > <

Калкулатор социјалних давања

Блог > <

Актуелни документи > <

Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији
децембар, 2021 arrow right pdf [3 MB]
SILC у Републици Србији: Методолошки оквир и анализа изабраних показатеља сиромаштва и неједнакости
децембар, 2021 arrow right pdf [2 MB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај особа које живе са HIV
децембар, 2021 arrow right pdf [305 KB]
Е2Е: Утврђивање институционалног оквира за успостављање Националне стандардне класификације занимања у Србији
децембар, 2021 arrow right pdf [709 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај националних мањина
децембар, 2021 arrow right pdf [174 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај миграната и тражилаца азила
децембар, 2021 arrow right pdf [219 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај деце
децембар, 2021 arrow right pdf [439 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај младих
децембар, 2021 arrow right pdf [456 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај старије популације
децембар, 2021 arrow right pdf [307 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај ЛГБТИ особа
новембар, 2021 arrow right pdf [164 KB]