Током месеца октобра на иницијативу Београдске отворене школе одржани су појединачни консултативни састанци са представницима/ама репрезентативних синдиката, Министарства за рад, запошљавање, борачка и социјална питања, Америчке привредне коморе у Србији, представницима програма „Знањем до посла“, Унијом послодаваца Србије и представницима Министарства просвете, науке и технолошког развоја. Састанци на којима су представљени предлози нормативних измена режима обављања радних пракси одржани су у оквиру пројекта „Унапређење правног оквира за квалитетне радне праксе”, који се реализује уз подршку Тима за социјално укључивање и смањење сиромаштва.
На састанцима је донет јединствен закључак да се млади данас суочавају са низом препрека при проналаску запослења. Како је формално образовање неусклађено са потребама на тржишту рада, значај радних пракси као процес учења кроз стицање радног искуства постаје неупитан. Стога, донето је више конструктивних решења којима би се кроз измене Закона о раду побољшао положај и смањила незапосленост младих. Главни закључак је да је, кроз менторски рад и праћење циљева учења, неопходно обезбедити квалитет радних пракси.
Истраживања у Србији су показала да млади имају позитивне ставове према праксама, али да је чак 50% младих било у програму праксе без менторства, 78% је учествовало у програму праксе без уговора, а чак 90% практиканата/киња није било плаћено. Овакви подаци не изненађују, имајући у виду налазе анализа Београдске отворене школе, који указују на то да у Србији не постоји адекватна уговорна форма за регулисање односа између праксодаваца и практиканата/киња, као и да не постоје механизми за обезбеђивање квалитета радних пракси.
Бројни су позитивни ефекти које радне праксе имају по запошљивост младих, попут скраћења транзиције од образовања до тржишта рада, унапређења знања, вештина и компетенција, стицање искуства, истраживање каријерних опција. Међутим, ови ефекти се могу очекивати само уколико су радне праксе квалитетне, ограниченог трајања, подразумевају ментора, постављање и праћење циљева учења, постоји уговор на почетку и сертификат на крају праксе.
Београдска отворена школа ће и у наредном периоду наставити консултативни процес у вези са предлогом нормативних измена режима обављања радних пракси и организовати догађаје за промоцију значаја квалитетних радних пракси.
Извор: www.bos.rs
Оставите коментар