Десет година од увођења инклузивног образовања у школски систем, Бела Паланка је значајно искорачила у погледу обезбеђивања услова да свако дете добије једнаке могућности за остваривање права на образовање.
Општина Бела Паланка је 2019. године у сарадњи са локалном организацијом цивилног друштва „Те Деум“ у оквиру пројекта под називом „Заједно до циља“, покренула увођење услуге социјалне заштите Лични пратилац детета, која деци са сметњама у развоју и инвалидитетом обезбеђује могућност редовног похађања школе.
Поред ове стандардизоване услуге, партнери на пројекту сагласили су се да деци у Белој Паланци треба пружити додатну подршку кроз приближавање школског градива на њима занимљивији начин. У том циљу, одлучили су се за тестирање иновативне услуге Школа социјалних вештина.
Иновативна услуга Школа социјалних вештина у свом програму предвиђа активности које код деце са сметњама у развоју и инвалидитетом основношколског узраста унапређују и додатно развијају социјалне вештине, стварајући већи осећај самопоуздања и самосталности. Координаторка удружења „Те Деум“ које спроводи ову иновативну услугу, Драгана Јеврић, каже да се активности у оквиру програма спроводе кроз игру, разговор и активности које подстичу децу да се упознају са могућностима квалитетног провођења слободног времена.
„Кроз предавања и едукативне радионице деца уче механизме за превазилажење страха и препознавања вршњачког и дигиталног насиља, као и вештине социјалне интеракције које ће им олакшати интеграцију у локалну заједницу“, објашњава Драгана и додаје да је услуга доступна не само деци са сметњама у развоју и инвалидитетом, већ свој деци основношколског узраста са територије Бела Паланка, као и корисницима услуге Лични пратилац детета.
Д. И. је ученик трећег разреда ОШ „Љупче Шпанац“ у Белој Паланци и наставу прати према ИОП-1 програму. Он има церебралну парализу, хода уз помоћ штака и корисник је услуге Лични пратилац детета. Дешава му се да током часа изгуби концентрацију, па му је потребна додатна подршка у праћењу наставе. Зато му је лични пратилац посебна подршка у тим ситуацијама.
Д. И. слуша сва предавања, прати наставу и учествује на часу. Усмено одговара на постављена питања. Не може да чита и пише, али разуме када му неко прочита. Учи тако што слуша када му неко чита и понавља оно што му је прочитано. Предавања у свесци записује лични пратилац, па Д. И. и код куће може да обнавља градиво из школе уз подршку родитеља.
Омиљени предмет му је српски језик. Када се обрађују приче, басне, бајке, највише учествује у разговору о делу, теми, ликовима. Учествовао је на школском такмичењу „Читалићи – кликераши“, испољио разумевање прочитаног текста и пласирао се на општинско такмичење.
Од осталих предмета посебно су му драги ликовно и енглески језик. На часу ликовног највише воли да боји дрвеним бојицама, углавном му лични пратилац нацрта задату тему, а он затим боји цртеж. Из енглеског усмено одговара на постављена питања и наставница енглеског га је похвалила како је напредовао у последње време.
Најмање је заинтересован за математику. Уз помоћ личног пратиоца учествује и на часу физичког васпитања, добацује се лоптом са другарима и шутира лопту тако што се придржава за штаке. Другари из одељења га подржавају и воле да се друже са њим.
У разговору са његовом учитељицом, сазнали смо да од увођења услуге Лични пратилац детета, Д. И. испољава интересовање за комуникацију са друговима и другарицама, прати њихово понашање и поступке и тако их упознаје. Нове методе учења које се примењују у настави, као што је мапа ума, израда лапбука, израда и тумачење графикона, нису му страни и радо учествује у активностима којима се стиче функционално знање.
Начин на који је почео да повезује градиво је знак да је поправио концентрацију на часовима захваљујући редовном похађању радионица у оквиру Школе социјалних вештина, док га лични пратилац мотивише када год му је потребна подршка да испрати час до краја.
На радионицама у оквиру Школе социјалних вештина Д. И. је показао додатне комуникационе способности. Током ових часова веома је дружељубив, лако склапа познанства и пријатељства са осталом децом. Радионичарка Д. Ј. запажа да је Д. И. након неколико реализованих радионица постао много отворенији, лакше исказује своје емоције и потребе.
Родитељима је од велике помоћи увођење услуге Лични пратилац детета, као и Школе социјалних вештина, јер примећују велики помак код свог детета у савладавању школског градива, као и у социјалним вештинама.
Родитељи дечака Д. И., као и остале деце, према речима координаторке Драгане, сматрају да је покретање услуге Лични пратилац детета значајно допринело побољшању положаја деце са инвалидитетом и сметњама у развоју у Белој Паланци. Родитељи деце са инвалидитетом и сметњама у развоју изражавају потребу за свеобухватном и флексибилном подршком, како би њихова деца равноправно одрастала и учествовала у животу локалне заједнице.
***
Ова успешна прича настала је у оквиру пројекта „Заједно до циља“, који спроводи Општина Бела Паланка у сарадњи са Удружењем „Те Деум“ у оквиру Програма локалних иницијатива за социјално укључивање и смањење сиромаштва – Подршка развоју иновативних модела за социјално укључивање LIP 2 којим координира Тим за социјално укључивање и смањење сиромаштва Владе Републике Србије (SIPRU) уз подршку Влада Швајцарске.
Оставите коментар