Скуп размене искустава Интерресорних комисија за процену потреба за пружањем додатне образовне, здравствене и социјалне подршке детету и ученику (ИРК) одржан је од 25. до 27. марта у Аранђеловцу. На скупу је учествовало 6 интересорних комисија, из Аранђеловца, Крагујевца, Сремске Митровице, Сурдулице, Зрењанина и београдске општине Звездара. Основни циљ скупа је била размена искустава локалних самоуправа о начинима функционисања Интерресорних комисија како би се сагледале важне тачке, проблеми и научене лекције које могу да допринесу квалитетној изради измена Правилника о пружању додатне образовне, здравствене и социјалне подршке детету/ученику (у даљем тексту Правилник).
Поред чланова ИРК-ова из 6 локалних самоуправа, на скупу су учествовали представници Министарства просвете и науке и DILS пројекта, Министарства рада, запошљавања и социјалне политике, UNICEF-а, Тима за социјално укључивање и смањење сиромаштва, Мреже за подршку инклузивном образовању и стручни консултанти. Скупу су присуствовали и чланови радне групе за измену Правилника.
Скуп је конципиран као интерактивна радионица, а разговарало се о три теме:
- Општи подаци о саставу и начину рада, допринос ИРК-а у остваривању права деце и најважнији изазови у раду
- Најчешће врсте и типови додатне подршке
- Праћење реализације индивидуалног плана подршке (ИПП) и извештавање
Учесници су представили своја искуства у оквиру ових тема, а учесницима скупа су презентирани и предлози измена Правилника. О додатним предлозима за измену правилника разговарало се и у 2 радне групе.
Резултати рада
Као најважније доприносе остваривању права детета комисије издвајају:
- Инклузивно образовање, односно веће укључивање у редовне школе деце из маргинализованих породица и деце са инвалидитетом
- Остваривање најбољег интереса детета кроз умрежавање – по први пут се на једном месту усаглашавају мишљења здравства, просвете, социјалне заштите, родитеља и деце
- Сензибилисање јавности и локалне заједнице о правима и потребама деце, што је предуслов за већу «видљивост» деце из рањивих група, издвајање већих финансијских средстава на локалном нивоу, али и за укључивање деце у културне и спортско рекреативне догађаје у заједници, отклањање физичких баријера и друге активности које се у већој мери предузимају у локалним срединама…
- Повећање подршке деци и породицама и изван образовног процеса, путем бољег информисања и помоћи да остваре различита права
Као најважније изазове у раду комисија издвајају:
- Мишљење ИРК-а није правно обавезујуће, нема снагу решења
- Недоречености у правној сфери – недефинисан положај ИРК-а, посебно координатора који су често без подршке, комликована процедура за рад, сувише кратки, нереални рокови, недефинисане процедуре за ревизију мишљења
- Тимски рад, али и тешкоће усклађивања рада у комисији са редовним обавезама чланова комисије на њиховим радним местима, посебно у радно време
- Недостатак материјалних средстава за додатне подршке које су круцијалне за инклузију и подршку деци и породицама
- Недовољна информисаност, незнање и отпор присутни су и код родитеља, али и у институцијама у локалној заједници, недостатак едукација о инкузивном образовању за запослене у школама, наставници не могу да се посвете преосталој деци када има више деце са ИОП-ом посебно због проблема у понашању, родитељи који не заступају најбољи интерес детета, поједина деца се и даље уписују у специјалне школе без мишљења ИРК- а (одсуство контроле)
- Дилеме у ситуцијама размимоилажења са мишљењем родитеља или школе, појединачне дилеме али и друга питања која указују на потребу додатне едукације и/или додатне подршке члановима ИРК-ова…
Општи утисак учесника је да постоји напредак у начину размишљања, помак у положају ИРК-ова у локалним срединама, као и да се смањује број дилема и проблема, али да још увек има изазова у раду. И даље је евидентна велика потреба за разменом искустава, едукацијом и додатном експертском подршком, као и за доношењем новог Правилника и пратећег стручног упутства.
Најчешће врсте додатне подршке које комисије препоручују:
- Израда индивидуалног образовног плана са измењеним стандардима
- Увећани дечији додатак
- Набавка помагала (штаке, ортозе, ортопедска помагала…)
- Набавка асистивне технологије (лап топ тоуцх сцреен, рачунар са гласовним програмом…)
- Додељивање подршке дефектолога, логопеда
- Уклањање баријера и прилагодјавање окружења (рампе, рукохвати, адаптација тоалета…)
- Упућивање на услуге социјалне заштите (лични пратиоц, лична нега у оквиру помоћи у кући, психосоцијална подршка)
- Бесплатан превоз до школе, право на надокнаду трошкова у висини карте, превоз деце са инвалидитетом посебним «општинским» возилом
- Бесплатан вртић, обезбедјивање исхране и бесплатних уџбеника
- Едукација вршњака и њихових родитеља ради прихватања деце из рањивих група
Мишљење комисије неопходно је за упућивање детета у развојну групу и за упућивање у школе за образовање ученика са сметњама у развоју.
Праћење реализације индивидуалног плана подршке (ИПП) и извештавање
1. Комисије ИПП достављају:
- родитељима
- службама које су упутиле захтев (предшколска установа, школа, ЦЗСР)
- институцијама које би требало да обезбеде додатну подршку из ИПП-а
- другим одговорним особама/службама
- управи на архивирање
Све комисије не поступају на јединствен начин у овом смислу.
2. Реализација мишљења са ИПП се прати:
- Непосредним контактом са појединцима и институцијама којима је ИПП достављен
- На основу писаних извештаја
Поједине комисије оцењују да је праћење реализације најслабија карика процеса.
3. Евалуација
Приказ евалуације се веома разликује међу комисијама, те укључује:
- “признање” да се евалуација ефеката реализоване подршке не спроводи и да не постоји процедура која овај процес регулише
- оцене да се евалуација спроводи у непосредном контакту када дете долази у претходно заказаном року, те се запажања бележе на истом обрасцу као и ИПП
- тврдње да се евалуација спроводи несистематично, до тврдњи да се спроводи једном месечно
4. Евиденција
Досијеи се чувају код координатора или се архивирају у градској управи
Препоруке
Предлози који се тичу састава ИРК-а и појединих радних процедура
1. За базе података, извештавања и сл. треба искористити добру праксу која је већ успостављена приликом евидентирања појединих права из социјалне заштите кроз јединствени информациони систем (уз ограде о којима мора да се води рачуна због потребе заштите личних података)
2. Координатор – радно место мора да буде систематизовано, а услови за координаора додатно прецизирани (дипл. правник или из области друштвених делатности)…
3. Повремени чланови
- Отворено је питање плаћања повремених чланова
- На основу искуства повремени чланови нису увек неопходни, да ли треба мењати Правилник у делу у коме указује да је учешће повремених чланова обавезно
- Повремени чланови негде попуњавају образац 2, а неки извештаје пишу у слобоној форми, да ли ту праксу треба уједначити?
4. Стални чланови – сугестије и отворена питања
- Правилник треба да нагласи да стални члан може да буде и представник предшколске установе (стални члан је из образовног система)
- Правилник треба да одреди време на које се именују стални чланови ИРК (4 или 5 година) како би се спречиле политичке промене комисије након локалних избора из политичких разлога
- Прописати услов да стални чланови поседују сертификат о завршеној обуци
- Прописати услове за разрешење сталних чланова ИРК, што је један од фактора одржавања континуитета рада ИРК
5. Рок за доношење мишљена и ИПП
- Рокови преложени Правилником треба да остану, иако су кратки
6. Образац 1 – захтев
- Код питања зашто се покреће поступак процене испред комисије уместо отвореног поља за одоговор (родитељи најчешће ту наводе жеље и шта би желели да њихово дете добије) понудути предефинисане одговор
Препоруке које се односе на измене члана 4 Правилника који се односи на додатне подршке:
1. Један број учесника је на становишту да у Правилнику треба посебно издвојити оне врсте подршке за које је неопходно мишљење комисије, које не могу да се реализују без тога и због којих су ИРК-ови и формирани, као што су:
- рад по ИОП-у
- упућивање у развојну групу или у школу за образовање ученика са сметњама у развоју
- право на увећани дечији додатак (и увећани додатак за негу и помоћ другог лица)
2. Поједини облици додатне подршке су основна подршка која се може остварити и за њих није неопходно мишљење комисије, па њихово навођење у ИПП представља само информисање родитеља о постојању:
- одређених права, као на пример права на додатак за помоћ и негу другог лица, новчану социјалну помоћ и сл.
- услуга социјалне заштите које су успостављене у локалној средини као што је лични пратилац, психосоцијална подршка
- услуга социјалне заштите које нису успостављене у конкретној локалној самоуправи, али су предвиђене законом и у мандату су ЛС
Иако не представљају додатну подршку, информације о правима и услугама свакако треба да нађу своје место у ИПП имајући у виду најмање две чињенице:
- да родитељи треба да «понесу» са комисије прецизну (писану) информацију ради оснаживања за коришћење одређених врста подршке
- да многе локалне самоуправе нису успоставиле поједине услуге социјалне заштите те мишљење комисије представља важан додатни притисак у правцу ниховог успостављања
3. Дакле, уколико се у оквиру датог концепта, донесе одлука да и у Правилнику, у члану 4 треба да буду наведене и врсте подршке (права) које већ постоје по основу различитих закона, треба да буде јасно наглашено да то нису додатне подршке за које је услов да се обезбеди позитивно мишљење комисије. У супротном поједине врсте подршке из Правилника треба брисати.
Поред већ наведеног (што се односи на пример на подршку за личног пратиоца под редним бројем 7; обезбеђивање програма продуженог боравка у матичној или другој школи у локалној заједници, односно у оквиру дневног боравка, као услуге социјалне заштите под редним бројем 18), треба проверити све наводе који се односе на обезбеђивања права на услуге здравствене заштите (под редним бројем 12) у смислу да ли су то основна права која су већ обезбеђена законом о здравственом осигурању или су у питању облици додатне подршке (као што је на пример право да изабрани лекар обавља кућне посете)
4. У истом смислу треба брисати или означити као информацију са циљем оснаживања родитеља и давање мишљења комисије ради:
- обезбеђивања подршке ради превазилажења језичке баријере, детету коме језик на коме се изводи настава није матерњи ( редни број 6)
- организовања образовне подршке у случају дужег изостајања из школе, ради надокнађивања пропуштеног односно обезбеђивања континуитета у образовању детета; (редни број 8)
- давања предности деци припадницима осетљивих група у укључивању у предшколско васпитање и образовање (редни број 10)
5. За поједине врсте подршке је и даље нејасно коме се препоручује да их обезбеди, поготово у смислу финансирања (ЛС или школа, под редним бројем 13, 15, али и неке друге), а поједине подршке једноставно не могу да се реализују.
Отуда се препоручује брисање препоруке ангажовања психолога или особе која познаје дете у остваривању здравствене заштите (под редним бројем 11), имајући у виду да се вероватно мислило на једнократну подршку, а није реално да се комисија само због тога састаје, као што није реално ни да донесе одлуку у кратком року, а што би било неопходно да би дете могло уопште да користи наведену подршку …
6. За поједине облике додатне подршке, нарочито оне материјалне природе (бесплатни оброци, бесплатна ужина, бесплатна екскурзија), треба имати у виду да могу да изазову додатну тражњу за изласком на комисију ако би се испоставило да је мишљење ИРК-а значајно за обезбеђење тих права.
7. За поједине облике додатне подршке, ако уопште буду задржани имајући у виду коментар у оквиру претходне тачке, треба нагласити да их треба обезбедити само за сиромашну децу, а не и за децу са инвалидитетом која нису сиромашна (на пример, обезбеђивање средстава за финансирање трошкова рекреативне наставе, екскурзија, културних, спортских и другх активности које организује предшколска установа односно школа за дете и, по потреби, за пратиоца; (под редним бројем 13).
8. Подршка и информисање хранитеља су обезбеђени кроз припрему за хранитељство и не треба да буде део мишљења комисија (под редним бројем 16 и 17).
9. За поједине облике додатне подршке се не сматра да треба да их препоруче комисије, као на пример, обезбеђивање специфичне исхране, прилагођене потребама детета у предшколској установи или школи (под редним бројем 21).
10. Кроз цео Правилник, а посебно у оквиру тачке 4 треба водити рачуна да се деца упућују на комисије у ранијем узрасту и да је потребно на више места да се посебно помену предшколске установе
Током дискусије изражена је и сумња да ли су одређене врсте подршке које комисије укључују у ИПП заиста реално потребне, односно делотворне (на пример рад са дефектологом или логопедом за децу старијег узраста, сензорне собе и сл…), што је поново отворило питање едукације комисија и/или упутстава за рад комисија.
Најзад, кроз заједнички рад и разјашњење врста и типова додатне подршке, али и улоге комисија, закључено је да није могуће да мишљење ИРК-ова по свим елементима буде правно обавезујуће и да има снагу решења.
Додатне препоруке
Национални ниво
- Јасно дефинисање и систематско укључивање педијатара у процес инклузије,
- Нужност промене Закона о финансијској подршци породицама са децом који није усклађен са концептом инклузије
- Изналажење привременог решења за пружање финансијске подршке и предшколским установама које немају формиране развојне групе, већ имају децу са сметњама у развоју која су инклузивно укључена у предшколско образовање
- Нужност додатног разматрања стандарда за личне пратиоце, да ли се за сву децу улога личног пратиоца завршава на вратима школе и да ли то значи да је (једном малом броју деце) потребна нека друга врсте подршке која ће се пружати и у просторијама школе (иновативе услуге социјалне заштите)
- Поспешивање функционисања контролних механизама који би требало да спрече упис у »специјалне» школе без одговарајућег мишљења ИРК-а
- Неопходност додатних едукација за запослене у образовном систему, али и за чланове ИРК-а
Локални ниво
- Уколико су започеле процес додељивања бесплатних уџбеника и немају средстава за покриће свих потреба истовремено, ЛС би требало да размотре могућност да у првој фази дају приоритет рањивим групама
- Доношење одговарајућих одлука које ће да омогуће да поједина права прате децу када се уместо у «специјалне» упишу или преместе у редовне школе (бесплатни оброк, превоз, уџбеници..)
- У мањим ЛС добро је решење да исти појединци буду и чланови ИРК-а и Комисије за посебу негу детета.
- Потребно је да ЛС могу да одобре трошкове превоза и уколико се школа налази у другој градској општини
- За београдске општине због њихове специфичности потребно је да се организује посебан скуп
Евалуација учесника
1. Оцена скупа
Сви учесници су скуп оценили високим оценама – просек 4.8, и то:
- Оцена садржаја скупа: 4.8
- Оцена квалитета реализације: 4.9
- Примењивост стеченог знања: 4.7
2. Учесници су оценили шта им је било најкорисније на скупу кроз следеће коментаре:
- отвореност, осетљивост и способност водитеља; било је занимљиво све време и нимало досадно
- учешће представника Министарства просвете науке и технолошког развоја и Министарства рада, запошљавања и социјалне политике
- могућност директног учешћа у анализи важних аспеката рада ИРК и предлогу за измене Правилника
- размена искустава кроз непосредну комуникацију и сагледавање шта може боље да се уради
3. Учесници су оценили шта им је било најмање корисно кроз следеће коментаре:
- одсуство представника Министарства здравља
4. Коментар као препорука
- организовати сличан скуп за београдске општине
- чешћа сарадња међу ИРК, мреже инсклузивног образовања…
- укључивање осталих сталних чланова ИРК да присуствују оваквим скуповима
- организовање скупова размене искустава у одређеним (редовним) временским интервалима
Оставите коментар