Пише: Тео Тараниш (Блог о социјалном укључивању)
Тим за социјално укључивање и смањење сиромаштва, као увек поуздан партнер, у сарадњи са Ерсте банком у Србији и СМАРТ колективом, 21. новембра ове године организовао је дебату која окупила младе предузетнике и промовисала њихове погледе и искуства у управљању бизнисом. Да ли се предузетник рађа или ствара? Који су разлози и изазови покретања сопственог посла? Како бити конкурентан и иновативан? Ова и нека друга питања послужила су да на дебати о предузетништву младих добијемо одговоре и чујемо мишљења оних који су у свет приватног предузетништва крочили како би остварили своје снове. Наравно да се у томе успело. Раширена је заразна енергија предузетништва!
„Предузетништво је једна од најбољих ствари коју могу учинити за себе. И не само за себе, већ и за друштво којем припадам“ – речи су Александра Шћепановића, који се заједно са братом Нинославом упустио у предузетничке воде отворивши хостел „Монтана“ на Копаонику. Они су у посао ушли са визијом да направе место за одмор које ће туристима понудити шири концепт услуга. Наиме, потрудили су се да госте привуку и храном коју сами спремају јер, како кажу, тек тада угођај постаје потпун. „Једино што смо могли да изгубимо било је да нам на крају остане викендица на Копаонику и зато смо кренули у посао“ – кажу Шћепановићи.
У основи, ситуација у друштву је таква да већина младих људи очекује да добије посао у државној управи или јавним предузећима и да на тај начин реши проблем. Међутим, капацитети наведених послодаваца су ограничени, а и посао се ту обично обезбеђује преко разних веза што за последицу има незадовољство и апатију младих. На другој страни, подаци и реалност говоре о великом броју незапослених младих људи, па чак и међу онима који имају високу школску спрему. Према подацима из Анкете о радној снази из 2011. године укупна стопа незапослености била је 23%, док је стопа незапослености младих била далеко већа (стопа незапослености младих између 15 и 19 година била је 62,2%, оних између 20 и 24 година 48,8% и младих између 25 и 29 година 35,6%). Ови подаци говоре о томе да стопа незапослености младих у Србији значајно надмашује стопе незапослености младих у земљама у окружењу, као и у ЕУ (за узраст од 15-24 године око 16%). На потребе ових људи за послом није у стању да одговори нејака и кризом погођена привреда.
Јасно је да се покретање сопственог посла намеће као логично решење. Али авај! Ни то није лако и једноставно како се може учинити у први мах. Млада предузетница Соња Илић каже да, ако сте довољно „луди“ да кренете у реализацију сопственог подухвата, чека вас питање пословне идеје, финансирања, високих пореза и доприноса на зараде запослених (који су апострофирани као највећи проблем), ограничено знање у неким сегментима посла, свеприсутна економска криза. Ипак, она већ четири године успешно води предузеће „Match and art“ које одолева изазовима на тржишту.
(…)
Оставите коментар