У Европској унији ступио је на снагу нови закон о заштити потрошача којим се јачају права 507 милиона потрошача без обзира да ли купују преко интернета или у продавницама широм Европе. Од новог закона користи ће имати и привреда која добија једноставнија и предвидива правила и самим тим подстицај да шири пословање преко граница. Поред осталог, новим законом продужен је рок у којем потрошач може да се предомисли и одустане од “онлајн” куповине, забрањују се доплате за коришћење кредитних картица, као и разни скривени трошкови. Нови закон о заштити потрошача добила је, истог дана када ЕУ, и Србија.
Европска комисија је како би обезбедила да се нова правила поштују јединствено широм ЕУ објавила и смернице за националне власти.
“Европа је ставила тачку на преваре потрошача у ‘онлајн’ трговини. Нема више скривених трошкова, нема екстра трошкова када се плаћа кредитном картицом, нема више трговаца који вас убеђују да не можете да вратите производ купљен преко интернета”, истакла је потпредседница Европске комисије и европска комесарка за правду Вивијан Рединг (Viviane).
Комесарка је рекла и да ће Европска комисија строго контролисати да ли чланице поштују нови закон и дају потрошачима права која заслужују.
Новом Директивом о правима потрошача хармонизују се национални закони о заштити права потрошача што значи да ће сви европски потрошачи уживати иста права без обзира где у ЕУ купују.
Потрошачи захваљујући новом закону добијају већу транспарентност цена јер ће трговац морати да објави укупну цену производа или услуге без неких додатних трошкова. “Онлајн” купац неће морати да плати никакве додатне трошкове ако о њима није обавештен пре него што је робу поручио.
Новим законом уклања се неоправдана доплата за коришћење кредитних картица и продужује рок у којем купац може да се предомисли у вези куповине на 14 са 7 дана.
Потрошач ће новим законом бити заштићен од тзв. замки у куповини на интернету. То се односи на случајеве када трговац покушава да наплати потрошачу неку услугу рекламирану као бесплатну. Сваки купац у ЕУ убудуће ће морати експлицитно да потврди да разуме шта купује и плаћа.
Предвиђена је и боља заштита дигиталних садржаја, посебно информација о софтверу и хардверу неког производа.
Такође се забрањују “унапред чекиране кутије”, нпр. када се купују авио-карте а купцу се из “кутије” нуди и додатна услуга, попут путничког осигурања. До сада је потрошач морао да искључи ту опцију (“кутију”) ако не жели додатне услуге а захваљујући новој директиви “унапред чекиране кутије” су забрањене широм ЕУ.
Подаци Европске комисије показују да се 59% потрошача у ЕУ осећа сигурно када купују од компанија у својој земљи док се 36% осећа тако и када купује преко интернета из других чланица ЕУ.
Мало више од половине испитаника (53%) купило је нешто преко интернета у последњих годину дана док је 15% купило нешто “онлајн” из неке друге земље ЕУ.
Истовремено се 30% купаца пожалило да им је испорука производа купљеног преко интернета у својој земљи испоручена са закашњењем док 8% никада није добило оно што је поручило.
Подаци показују и да само 25% трговаца из ЕУ продаје преко границе а 40% их као главну препреку наводи различите националне прописе о заштити потрошача.
За потрошаче у Србији заштита као у ЕУ
Скупштина Србије 13. јуна усвојила је Закон о заштити потрошача захваљујући коме ће грађани за купљену робу на коју имају примедбе у року од шест месеци моћи да добију назад новац, поправку или нови произовод.
Рок за одговор потрошачима на рекламацију је скраћен са 15 на осам дана, а у случају трговине на даљину моћи ће да се предомисле без објашњења у року од две недеље.
Новим законом укидају се судске таксе за потрошачке спорове чији су износи мањи од 500.000 динара, тржишној инспекцији се дају већа овлашћења а рок за испоруку предвиђен је на максимално 30 дана.
Такође се законом даје могућност да удружења за заштиту потрошача покрећу поступак за заштиту колективних интереса потрошача, а предвиђена је и посебна заштита социјално угрожених.
Извор: EurActiv.rs
Оставите коментар