Република Србија овог јануара обележава годину дана откако је званично постала чланица Европске агенције за посебне потребе и инклузију у образовању.
Пријем у чланство је признање Србији за континуиран рад на повећању приступачности и једнакости у образовању, развоју сигурног и стимулативног физичког и друштвеног окружења и обезбеђивању једнаких могућности за сву децу, ученике/це, студенте/киње и одрасле у остваривању права на квалитетно образовање и додатну подршку.
Припрема за улазак трајала је од 2015. године, када су представници Министарства просвете, науке и технолошког развоја добили прилику да учествују у раду Агенције, да би у априлу 2017. Србија добила статус земље посматрача, а исте године добила и позив за улазак у Агенцију као пуноправна чланица.
На сајту Агенције доступне су информације о Србији као и преведене публикације на српском језику.
Србија је у овом тренутку укључена у четири пројекта Агенције:
- Преглед и анализа државне политике – Country Policy Review and Analysis (CPRA)
Преглед и анализа државних политика везаних за инклузију је пројекат у оквиру којег држава чланица попуњава податке о регулативи везаној за инклузију, укључујући стратегије, законе и подзаконске акте. Тим Републике Србије је завршио попуњавање података и у току је кодирање од стране експерта Агенције, након чега ће бити могуће упоредити политике у области инклузивног образовања на основу кодираних података са подацима о политикама других земаља чланица. На основу анализе биће могуће формулисати стратешке и развојне легислативне препоруке са циљем подршке инклузивној пракси. Више о пројекту сазнајте на адреси www.european-agency.org
- Подршка лидерима инклузивних школа – Supporting Inclusive School Leaders (SISL)
Подршка инклузивном руковођењу школама је пројекат који је тек започет у Агенцији. У првој фази се прикупљају подаци о праксама школског лидерства на основу које ће закључци и препоруке бити дате земљама чланицама, а циљна група су доносиоци одлука и директори и директорке школа. Више о пројекту на адреси www.european-agency.org/projects/SISL
- Променљива улога специјалиста у образовању – Changing Role of Specialist Provision (CROSP)
Промена улоге специјалне подршке је пројекат за подршку инклузивном образовању који земљама чланицама даје мишљења, смернице, сугестије и директну експертску подршку у процесу транзиције која има за циљ реорганизацију специјалистичке, дефектолошке подршке и транзиције сегрегаторних, специјалних школа како би оне у највећој могућој мери пружиле подршку редовним школама у укључивању ученика са разним тешкоћама и сметњама.
- Статистика Европске агенције о инклузивном образовању – European Agency Statistics on Inclusive Education (EASIE)
Ово је први пројекат у који се Република Србија укључила након приступања Агенцији. Наши аналитичари су у два наврата присуствовали раду вишедневне радионице везане за прикупљање и анализу података, а резултат је озваничен државни извештај везан за инклузивно образовање који ће бити представљен и на сајту Агенције. Више о кључним налазима у оквиру овог пројекта потражите на www.european-agency.org
Европска агенција за посебне потребе и инклузију у образовању независна је европска организација која делује као платформа за сарадњу министарстава образовања земаља чланица и обухвата 31 земљу. Основана је 1996. године, споразумом између министарстава образовања земаља чланица ЕУ, као платформа за сарадњу у обезбеђивању инклузивног образовања. Њена улога је у томе да помогне земљама чланицама да унапреде своју инклузивну образовну политику и праксу за све ученике и ученице.
Заједничка коначна визија земаља чланица Агенције за инклузивне образовне системе је да се свим ученицима/ама било ког узраста обезбеде смислене, висококвалитетне образовне могућности у њиховој локалној заједници, међу пријатељима/цама и вршњацима/кињама. Ова визија је жариште свих активности Агенције.
Више информација на www.mpn.gov.rs
Оставите коментар