Дигиталне дестинације и производи који настају на принципима доступности информација могу моделовати интеракције какве нису биле познате у offline окружењима. Пример за такву праксу је lonac.pro, регионална online и offline заједница организована око дигиталне платформе на којој млади људи могу пронаћи прилике за развој у областима друштвеног активизма и предузетништва.
Млади у Србији који излазе на тржиште рада суочавају се са низом препрека, попут недостатка почетног капитала, искуства и доказаног успеха. Контекст на тржишту рада је такав да је чак 35% младих незапослено, а предузетништво нема позитивну конотацију у односу на остале облике запошљавања. У културолошком смислу, предузетништво се сматра искораком из колективистичке културе која представља наслеђе социјалистичке идеолошке прошлости и још увек представља важан елемент начина живота у економски неизвесном контексту, што је, на пример, евидентно у становању које се и даље предоминантно одвија у вишегенерацијским заједницама.
Политичке, економске и културолошке прилике, које се у региону не разликују значајно од оних у Србији, инспирисале су регионалну непрофитну корпорацију Фондацију Мозаик да 2018. године покрене lonac.pro, дигиталну заједницу која за циљ има повезивање и предузетнички развој младих у региону. Према речима Емилије Сеочанац, community менаџерке lonac.pro заједнице, реч је о заједници која отвара прилике за нова повезивања и реализацију идеја. Било да је у питању једна клупа у локалној заједници или покретање иновативног стартапа који планира излазак на светско тржиште – лонац је скуп чланова и чланица који желе нешто да промене и тиме допринесу развоју својих заједница.
Намењен предузетним младим људима од 17 до 35 година који су активни или желе да се активирају на пољу предузетништва и друштвеног активизма, лонац у себи окупља и менторе који су ту да подрже младе у реализацији њихових идеја. У lonac.pro заједницу млада особа може доћи по инспирацију, партнере за реализацију своје идеје, подршку у развоју у раду са менторима, одговоре на питања, а врло често постоје прилике за приступ и финансијским средствима.
Једна таква млада особа је и Армин Маглић из Јелаха, Босне и Херцеговине, оснивач социјалног предузећа „Играј, учи, расти“ које од 2016. године производи едукативне играчке, које за циљ имају подстицање когнитивног, графомоторичког, социјалног и емоционалног развоја деце. Армин, омладински радник са озбиљним активистичким стажом, истиче емпатију као основу развоја својих производа. На свој предузетнички корак Армин се одлучио на позив Startup студија Фондације Мозаик, која га је контактирала као лидера у омладинском развоју. Ипак, пут ка овој тачки успеха, са развијеном online продајом и преко 30.000 деце које се играло и игра њиховим играчкама, није био једнодимензионалан. „Мени је било незамисливо да ћу ја правити нешто што ће се продавати у маркетима и налазити у домовима људи”, описује пресудну улогу лонца као покретача у овом предузетничком подухвату Армин. Рад са децом, деликатно преговарање са установама као што су вртићи и, пре свега, стицање поверења родитеља, представљало је изазове којима је требало приступити мултидисциплинарно. Армин истиче да је познавање заједница чије потребе и проблеме предузеће жели да уважи и реши, увек на првом месту. У лонцу, поред финансијских средстава која су била неопходна у почетку, Армин и његов тим могу да пронађу подршку, бизнис савет као и да тестирају своје нове производе. Иако погођени кризом изазваном коронавирусом, тим „Играј, учи, расти” је, управо као резултат консултативног процеса са њиховим различитим интересним заједницама, одлучио да ове године почне са производњом едукативних картица на ћириличном писму.
Како би био средина и заједница у којој млади људи могу започети промишљање и реализацију својих иницијатива социјалног укључивања, lonac.pro се води инклузивним методологијама и принципима. Приступ платформи је бесплатан и њен садржај се не монетизује. Следећи развојни циљ је да платформа постане самоодржива, попут Reddit или Quora заједница, као и да интеракције на њој буду присутне и без великих интервенција менаџерки заједнице. Данас, заједница већ функционише у сталном ослушкивању интересовања и потреба чланова и чланица.
Генералне теме које групишу садржај у лонцу, као што су позиви за бизнисе, погурајмо мале бизнисе, иновације и патенти или различите искуствене приче и интервјуи с активним и предузетним младим људима, привлаче велики број људи, јер су организоване као резултат континуираног испитивања њихових потреба.
У лонцу се стално развијају нове функционалности, ослушкују потребе чланова и чланица заједнице и покушавају створити иновативна решења њихових изазова. Тако ће ускоро бити лансиране две нове функционалности. Internship модул кроз који ће млади моћи олакшано да се пријаве на различите позиве за волонтирање, праксу и прва радна искуства, један је од њих. Посебно је занимљив и „TimeBank“, односно банка у коју чланови и чланице могу уложити своје време као једину валуту, а захваљујући којој ће размењивати вештине и знања, с осталим члановима. Слична TimeBank-у је и тренутна иницијатива у лонцу – Међугенерацијска солидарност, с фокусом на то да млади и старији помажу једни другима својим знањем и конкретним вештинама.
Данас lonac.pro заједницу чини скоро 40.000 чланова и чланица. За овакав успех након непуне две године, како наводи Емилија, заслужна је на неки начин и криза изазвана коронавирусом. У ситуацији када је свакодневни живот „паузиран”, млади људи окренули су се алтернативним начинима учења и развоја, а предузетништво, као један од видова самозапошљавања, истакло се као ризик вредан пажње. Иако је лонац временом растао у заједницу која је данас, Емилија истиче да су број чланова и чланица, као и број квалитетних интеракција и садржаја, знатно порасли током 2020. године.
Артикулишући генерални став и мото лонац тима, Емилија наводи да ће подршке за добру идеју увек бити и истиче да је дефинисање препрека први корак у настојању да се решавају проблеми и уважавају потребе конкретних заједница. Оно што посебно завређује пажњу у лонцу је екосистемски приступ решавању ових питања јер ова заједница генерише колективно изграђене професионалне прилике за младе људе. У том смислу, њена мисија није једнодимензионално решавање краткорочног и врло видљивог друштвеног проблема незапослености појединачних младих људи, већ неговање савремених модела размене постојећих ресурса знања, експертиза и финансија у циљу креирања пословне и друштвене средине која ће оснажити генерисање нових прилика за многе.
Након ближег упознавања са lonac.pro заједницом, постаје јасно да заједнице окупљене око дигиталних платформи могу представљати алтернативне изворе подршке за теме и иницијативе које не представљају приоритете или су чак и невидљиве на плану развоја у друштву. У друштвима региона у којима постоји висок степен бољки економија у недовршеним транзицијама, уз традиционално одсуство предузимљивости, овакви портали и заједнице представљају неопходне комуникацијске структуре, а посебно су значајне јер укључују и оне најрањивије у једном друштву.
Ево како се можете придружити lonac.pro заједници:
- Како да се региструјеш у лонцу? (ВИДЕО)
- Региструј се и придружи се заједници
- Lonac.pro – Facebook група
Оставите коментар