Vlada republike SrbijeВлада Републике Србије

Jezici

Зашто у STEAM-у постоји „А”?

Објављено 31.05.2021.

SIPRU Blog o socijalnom uključivanjuПишу: Бојана Митрићески Анђелковић и Слађана Јовић (Блог о социјалном укључивању)

Шта је STEM? Реч је акроним енглеских речи које означавају науку, технологију, инжењерство и математику (STEM – science, technology, engineereing, maths). STEM је јединствени модел учења који интегрише ове области у један систем, а темељи се на развоју креативних потенцијала код ученика и ученица. Решавање комплексних задатака према овом моделу, засновано је на интеракцијама из стварног окружења. Учествујући у разним пројектним задацима, ученици/е развијају критичко мишљење и на креативан начин проналазе решења за проблеме из свог окружења, попут правих научника и научница. STEM је заправо синоним за мултидисциплинарни приступ учењу, који омогућава овладавање вештинама које су потребне за живот у савременом свету. Уколико акрониму додамо и слово А добијемо STEAM. А представља различите врсте уметности (art), попут музике, филма, вајарства, сликања и др.

Много је разлога због којих уметничко образовање треба да постоји у оквиру STEM модела. Добар пример је компанија „Лего“ која је вођена овим принципом израдила комплет производа за учионице који интегришу STEAM дисциплине, захваљујући којем ученици/це развијју уметничке вештине кроз дизајнирање робота, а касније и програмирање. И ми смо желели да то применимо у настави са нашим ученицима и ученицама.

У креирању материјала за рад на часу се водимо потребама ученика/ца и пратимо план наставе. Ученици који имају потешкоће у учењу углавном имају подршку у породици током рада. Важно је да родитељи пруже информације како је најбоље сарађивати са дететом, како би се лакше прилагодило групи.

Након што се ученици/е поделе у четири групе, свака група добија картице са сликама хемијских елемената. Њихов задатак је да групишу елементе које су добили и да своја запажања образложе. Након договора на нивоу групе, ученици/е групишу елементе на начин како су одабрали. То могу бити особине – боја, припадност групи периодног система елемената, припадност периоди, примена у свакодневном животу и томе слично. Ученици/е прате излагања других група након извршених подела и постављају питања на нивоу групе. Након тога добијају задатак да своје елементе прикажу на начин на који их виде у свакодневном животу. На пример, калцијум улази у састав костију, гвожђе улази у састав крви, фосфор и сумпор се могу наћи у костима и коси.

Приказивање елемената се врши израдом маске која приказује нешто карактеристично за дати елемент. Одређена група ученика/ца приказује професију која користи одређен елемент у свом раду. Примера ради, гвожђе и крв користе лекари током рада, па тако ученик/ца израђује маску лекара. Калцијум који гради зубе користе стоматолози, кисеоник користе рониоци и пилоти и према томе ученици/е креирају маске са њиховим професионалним симболима. Овом радионицом смо повезали хемијске елементе са њиховом практичном применом у свакодневном животу и посебно сагледали њихову професионалну применљивост, чиме смо савладали и упознали се са могућностима, обавезама и предностима појединих занимања. Све то сагледавали смо на креативан начин и охрабрили ученике/це да посматрају свет из уметничке перспективе.

За ученике старијих разреда изазов је био открити њихове сколоности ка будућим занимањима и оснажити их да наставе школовање према својим интересовањима и могућностима. Радионице професионалне оријентације кроз коју пролазе овде је имплементирана у настави тако да ученици/е могу да препознају значај будућег занимања, како би се и сами определили и одабрали оно којем су највише склони.

Ученицима/ама са тешкоћама су приликом рада на маскама помогли родитељи, а током рада на организацији расподеле и приказивања хемијских елемената, подршку су пружили вршњаци и вршњакиње у групи. Овакав  приступ образовању деци омогућава да буду радознали ученици/е који траже креативна решења за проблеме из стварног света. STEAM им помаже да развију  вештине неопходне за успех у даљем образовању, у каријери и где год их живот одведе. Овај приступ учењу сигурно није лак задатак, међутим, бенефити за ученике/це и целокупну школску заједницу су огромне. Ученици/е и наставници/е ангажовани у STEAM-у повезују градиво са стварним животом, тако да школа није место где идете да учите, већ постаје свеобухватно искуство учења. Увек учимо, увек растемо, увек експериментишемо.

———-

Текст „Зашто у STEAM-у постоји ‘А’?” изворно је објављен на Блогу о социјалном укључивању. Остале блогове Бојане Митрићески Анђелковић и Слађане Јовић можете прочитати овде.

Уколико желите да прочитате и текстове других аутора/ки Блога о социјалном укључивању, кликните на линк.

Коментари

 
0

 Подели

Оставите коментар

Унесите коментар


Име


e-mail


website


Повезане вести

Билтен о социјалном укључивању

Архив билтена о социјалном укључивању

Актуелности > <

Калкулатор социјалних давања

Блог > <

Актуелни документи > <

Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији
децембар, 2021 arrow right pdf [3 MB]
SILC у Републици Србији: Методолошки оквир и анализа изабраних показатеља сиромаштва и неједнакости
децембар, 2021 arrow right pdf [2 MB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај особа које живе са HIV
децембар, 2021 arrow right pdf [305 KB]
Е2Е: Утврђивање институционалног оквира за успостављање Националне стандардне класификације занимања у Србији
децембар, 2021 arrow right pdf [709 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај националних мањина
децембар, 2021 arrow right pdf [174 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај миграната и тражилаца азила
децембар, 2021 arrow right pdf [219 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај деце
децембар, 2021 arrow right pdf [439 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај младих
децембар, 2021 arrow right pdf [456 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај старије популације
децембар, 2021 arrow right pdf [307 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај ЛГБТИ особа
новембар, 2021 arrow right pdf [164 KB]