Пише: Ирина Дукић (Блог о социјалном укључивању)
1.
Некада је у биоскоп ишла публика која је припадала свим генерацијама. Филмски репертоар 70-их и 80-их година нудио је разноврсне филмове – од америчких акционих, преко француских криминалистичких до италијанских комедија. Стицајем срећних оклоности, тих деценија светска продукција нудила је филмове који су задовољавали укус и потребе млађе и старије генерације. Али, битно је и то да су места у којима је та разноврсна публика гледала филмове била посебне врсте. Биоскоп је тада био институција, односно једно од култних места за излазак. Тако су изгледале и биоскопске дворане – са пространим холовима у којима је публика пре и после пројекције размењивала мишљење о филму. Дакле, то је било и место од друштвеног значаја.
2.
Нажалост, пре 20-ак година све се променило. Публика средње и старије генерације више нема готово никакав избор. Из читавог града Београда ишчезле су биоскопске дворане – “Козара”, “Звезда”, “Јадран”, “20. октобар”… Класични биоскопи преко ноћи су на сумњив начин продати неким сумњивим људима, а ти простори више никада нису поново заживели као биоскопи. Осим познате иницијативе младих филмских радника да се преиспита приватизација биоскопа “Звезда”, која се као и бројне друге акције завршила игнорисањем институција културе. Мало по мало почела је да се мења и понуда филмског репертоара.
3.
Биоскопи већ дуго постоје само као мултиплекси у великим шопинг моловима. А у тим дворанама приказује се репертоар који је искључиво намењен млађој популацији. Од акционих и Sci-Fi америчких великих продукција до филмских бајки за децу. Дакле средња и старија генерација публике, која махом не одлази у шопинг молове, нема више где да гледа филмове, а још мање филмове које жели да види. Отуда се та генерација гледалаца која је чинила солидан проценат филмске публике нашла у ситуацији ускраћеног филмског садржаја. Једино им преостаје да прате телевизијски програм. Међутим и тамо се приказују петпарачке турске и мексичке серије и акциони амерички филмови. А ретки филмови који поседују синематичке вредности за које би та публика могла имати интересовање, скоро по правилу програмирани су у поноћним терминима, када најчешће старије генерације већ спавају. Дакле, с тим у вези, шта може да ради изгубљена биоскопска генерација?
(…)
Оставите коментар