Резултати студије Улагање у образовање у раном детињству у Србији – Модели финансирања универзалног обухвата предшколским образовањем, представљене јавности од стране UNICEF-а у септембру 2012. пружају доказе да је увођење универзалног обухвата предшколским образовањем кроз 3 до 4-часовне програме финансијски могуће и исплативо.
У Србији стопа обухвата деце узраста 3 -5,5 година предшколским програмима има растући тренд; данас је око 25% виша него што је била 2005. „Ипак, више од половине деце у Србији нема приступ предшколским програмима. То су у највећој мери баш деца којој су ови програми најпотребнији – деца из сеоских средина, сиромашна, ромска деца. А добити од снажног подстицања развоја у раном детињству далеко су највеће управо међу групама које су најускраћеније”, истакла је Јудита Рајхенберг, директорка UNICEF-а у Србији.
Студија, настала као плод сарадње UNICEF-а и Министарства просвете, науке и технолошког развоја, показала је да:
- Услуге предшколског образовања не користе они којима је оно најпотребније. Веће стопе уписа бележе се код имућнијих, боље образованих, градских породица, а стопе су значајно ниже код сиромашне, ромске и деце на селу.
- Текућа мрежа предшколских установа није адекватна у смислу географског обухвата и физичких капацитета. Често предшколских установа нема тамо где су најпотребније – у неразвијеним сеоским подручјима.
- Локална самоуправа покрива 80% цене предшколског образовања.Будући да већина људи који имају користи од ових расхода припада вишим социо-економским групама, то доводи у питање принципе социјалне правде и равномерне дистрибуције расположивих средстава.
Да би се постигао универзални обухват деце од 3 до 5,5 година предшколским образовањем, неопходно је:
- Поставити предшколско образовање као стратешки интерес и обавезу државе. У светлу његовог значаја, свеукупних користи по државу и високе стопе повраћаја инвестиције, предшколско образовање не може да буде само обавеза општина и дужност родитеља.
- Креатори политика треба да поново преиспитају одговорност локалних самоуправа да финансирају предшколско образовање. Републичка влада треба да интервенише и пружи подршку неразвијеним општинама да постигну више стопе обухвата предшколским образовањем, са могућношћу проширења подршке на све општине у будућности.
- Развој мреже предшколског образовања првенствено базирати на едукативној функцији предшколског образовања. Ово ширење треба да испита могућност коришћења постојећих просторија у општинама и успостављања партнерских односа са донаторима, приватним сектором и другим заинтересованима у циљу проширења физичких капацитета.
- Демографске трендове додатно анализирати. Негативни демографски трендови су допринели повећању стопе обухвата предшколским образовањем у земљи, али сами нису били довољни да се повећа обухват то жељених националних циљних вредности. Зато ове трендове треба додатно анализирати да се утврди колико ће се даље смањивање броја деце у основним школама ослободити капацитете који се могу користити за предшколске програме.
Резултати студје пружају доказе да је увођење универзалног обухвата предшколским образовањем кроз 3 до 4-часовне програме финансијски могуће и исплативо. Конкретно:
- Универзалност у доступности и обухвату за сву децу узраста од 3-5,5 година је исплатива мера од које би имали користи и српска држава и сви њени грађани, а обезбедило би и највеће шансе да се допре и до најугроженијих.
Ови 3-4-часовни програми би требало да буду бесплатни и на располагању свој деци узраста од 3-5,5 година. Постепено увођење ових програма, прво за децу узраста 4-5,5 година, а потом и за трогодишњаке, смањило би притисак и на физичке капацитете за предшколско, а и на додатно потребна средства
- 3-4-часовни програми су најекономичнији начин да се пружи предшколско образовање.
Будући да у развојним исходима нема стварне разлике између целодневних и краћих програма, а како краћи значајно мање коштају, 3-4-часовни програми имају најбољи однос цене и користи.
- Упис све деце која су тренутно изван система предшколског образовања у 3-4-часовне програме изискивао би улагање од највише 46 милиона ЕУР.
Цена бесплатних 3-4-часовних програма за сву децу узраста 3-5,5 година износи отприлике 60% средстава које се из локалних буџета тренутно издвајају за предшколско образовање.
Допринос родитеља у подели трошкова треба да се задржи за децу која користе целодневне програме. Министарство просвете, науке и технолошког развоја треба да предложи национални скуп критеријума за смањење овог износа за целодневне програме, на основу критеријума равноправности. Постоји и простор за повећање доприноса за целодневни програм који сносе родитељи, на основу њиховог имовинског стања.
————————————
Целокупни текст техничког извештаја и сажетак у виду брошуре под насловом „Улагање у рано образовање деце у Србији — Модели финансирања универзалног обухвата предшколским образовањем у Србији” који се налази на адреси www.unicef.org/serbia
За додатне информације, молимо да се обратите:
Јадранки Милановић, саветници за односе са јавношћу, Тел. 063-336-283; e-mail: jmilanovic@unicef.org
Александри Јовић, специјалисти за социјалну политику, Тел 063-348-104; e-mail: ajovic@unicef.org
Оставите коментар