Vlada republike SrbijeВлада Републике Србије

Jezici

Инвестирање у предшколско образовање је исплативо, а универзалан обухват деце могућ, поручује UNICEF

Објављено 18.12.2012.

romani_girlРезултати студије Улагање у образовање у раном детињству у  Србији – Модели финансирања универзалног обухвата предшколским образовањем, представљене јавности од стране UNICEF-а у септембру 2012. пружају доказе да је увођење универзалног обухвата предшколским образовањем кроз 3 до 4-часовне програме финансијски могуће и исплативо.

У Србији стопа обухвата деце узраста 3 -5,5 година  предшколским програмима има растући тренд; данас је око 25% виша него што је била 2005. „Ипак, више од половине деце у Србији нема приступ предшколским програмима. То су у највећој мери баш деца којој су ови програми најпотребнији – деца из сеоских средина, сиромашна, ромска деца. А добити од снажног подстицања развоја у раном детињству  далеко су највеће управо међу групама које су најускраћеније”, истакла је  Јудита Рајхенберг, директорка UNICEF-а у Србији.

Студија, настала као плод сарадње UNICEF-а и Министарства просвете, науке и технолошког развоја,  показала је да:

  • Услуге предшколског образовања не користе они којима је оно најпотребније.  Веће стопе уписа бележе се код имућнијих, боље образованих, градских породица, а стопе су значајно ниже код сиромашне, ромске и деце на селу.
  •  Текућа мрежа предшколских установа није адекватна у смислу географског обухвата и физичких капацитета. Често предшколских установа нема тамо где су најпотребније – у неразвијеним сеоским подручјима.
  • Локална самоуправа покрива 80% цене предшколског образовања.Будући да већина људи који имају користи од ових расхода припада вишим социо-економским групама, то доводи у питање принципе социјалне правде и равномерне дистрибуције расположивих средстава.

Да би се постигао универзални обухват деце од 3 до 5,5 година предшколским образовањем, неопходно је:

  • Поставити предшколско образовање као стратешки интерес и обавезу државе. У светлу његовог значаја, свеукупних користи по државу и високе стопе повраћаја инвестиције, предшколско образовање не може да буде само обавеза општина и дужност родитеља.
  • Креатори политика треба да поново преиспитају одговорност локалних самоуправа да финансирају предшколско образовање. Републичка влада треба да интервенише и пружи подршку неразвијеним општинама да постигну више стопе обухвата предшколским образовањем, са могућношћу проширења подршке на све општине у будућности.
  • Развој мреже предшколског образовања првенствено базирати на едукативној функцији предшколског образовања. Ово ширење треба да испита могућност коришћења постојећих просторија у општинама и успостављања партнерских односа са донаторима, приватним сектором и другим заинтересованима у циљу проширења физичких капацитета.
  • Демографске трендове додатно анализирати. Негативни демографски трендови су допринели повећању стопе обухвата предшколским образовањем у земљи, али сами нису били довољни да се повећа обухват то жељених националних циљних вредности. Зато ове трендове треба додатно анализирати да се утврди колико ће се даље  смањивање броја деце у основним школама ослободити капацитете који  се могу користити за предшколске програме.

Резултати студје пружају доказе да је увођење универзалног обухвата предшколским  образовањем кроз 3 до 4-часовне програме финансијски могуће и исплативо.  Конкретно:

  • Универзалност у доступности и обухвату за сву децу узраста од 3-5,5 година је исплатива мера од које би имали користи и српска држава и сви њени грађани, а обезбедило би и највеће шансе да се допре и до најугроженијих.

Ови 3-4-часовни програми би требало да буду бесплатни и на располагању свој деци узраста од 3-5,5 година. Постепено увођење ових програма, прво за децу узраста 4-5,5 година, а потом и за трогодишњаке, смањило би притисак и на физичке капацитете за предшколско, а и на додатно потребна средства

  • 3-4-часовни програми су најекономичнији начин да се пружи предшколско образовање.

Будући да у развојним исходима нема стварне разлике између целодневних и краћих програма, а како краћи значајно мање коштају, 3-4-часовни програми имају најбољи однос цене и користи.

  • Упис све деце која су тренутно изван система предшколског образовања у 3-4-часовне програме изискивао би улагање од највише 46 милиона ЕУР. 

Цена бесплатних 3-4-часовних програма за сву децу узраста 3-5,5 година износи отприлике 60% средстава које се из локалних буџета тренутно издвајају за предшколско образовање.

Допринос родитеља у подели трошкова треба да се задржи за децу која користе целодневне програме. Министарство просвете, науке и технолошког развоја треба да предложи национални скуп критеријума за смањење овог износа за целодневне програме, на основу критеријума равноправности. Постоји и простор за повећање доприноса за целодневни програм који сносе родитељи, на основу њиховог имовинског стања.

————————————

Целокупни текст  техничког извештаја и сажетак у виду брошуре под насловом „Улагање у рано образовање деце у Србији — Модели финансирања универзалног обухвата предшколским образовањем у Србији” који се налази на адреси www.unicef.org/serbia

За додатне информације, молимо да се обратите:

Јадранки Милановић, саветници за односе са јавношћу, Тел. 063-336-283; e-mail: jmilanovic@unicef.org

Александри Јовић,  специјалисти за социјалну политику,  Тел 063-348-104; e-mail: ajovic@unicef.org

Коментари

 
0

 Подели

Оставите коментар

Унесите коментар


Име


e-mail


website


Повезане вести

Билтен о социјалном укључивању

Архив билтена о социјалном укључивању

Актуелности > <

Калкулатор социјалних давања

Блог > <

Актуелни документи > <

Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији
децембар, 2021 arrow right pdf [3 MB]
SILC у Републици Србији: Методолошки оквир и анализа изабраних показатеља сиромаштва и неједнакости
децембар, 2021 arrow right pdf [2 MB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај особа које живе са HIV
децембар, 2021 arrow right pdf [305 KB]
Е2Е: Утврђивање институционалног оквира за успостављање Националне стандардне класификације занимања у Србији
децембар, 2021 arrow right pdf [709 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај националних мањина
децембар, 2021 arrow right pdf [174 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај миграната и тражилаца азила
децембар, 2021 arrow right pdf [219 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај деце
децембар, 2021 arrow right pdf [439 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај младих
децембар, 2021 arrow right pdf [456 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај старије популације
децембар, 2021 arrow right pdf [307 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај ЛГБТИ особа
новембар, 2021 arrow right pdf [164 KB]