Vlada republike SrbijeВлада Републике Србије

Jezici

Информација о најважнијим одредбама Закона о планском систему

Објављено 06.02.2019.

RSJP_planiranje_javne_politikeРепублички секретаријат је припремио информацију о најважнијим одредбама Закона о планском систему, коју у целости преносимо у наставку.

Народна скупштина је 19. априла 2018. године усвојила Закон о планском систему Републике Србије (Службени гласник РС бр. 30/18). Закон је ступио на снагу 28. априла 2018. године и примењује се од 29. октобра 2018. године. Мотив за доношење овог Закона је потреба да се успостави ефикасан, транспарентан, координисан и реалистичан систем планирања Републике Србије, аутономне покрајине и јединица локалне самоуправе, који покрива све кључне аспекте социјалне и економске развојне политике и регионалног и просторног развоја, уз оптимално коришћење буџетских средстава, обезбеђење одрживог раста и развоја Републике Србије.

Имајући у виду напред наведено, користимо прилику да укажемо на најважније одредбе Закона о планском систему Републике Србије, како следи:

  • Обавеза спровођења ex-ante анализе ефеката: Документи јавних политика израђују се у складу са резултатима ex-ante анализе ефеката и ex-post анализе ефеката важећих докумената јавних политика и прописа у тој области (члан 31. Закона о планском систему Републике Србије);
  • Обавеза објаве отпочињања рада на документу јавне политике: Орган државне управе је дужан да обавести јавност о почетку израде документа јавне политике објављивањем обавештења на својој интернет страници и на порталу е-Управа, седам радних дана од дана почетка израде тог документа (члан 32. Закона о планском систему Републике Србије);
  • Обавеза представљања налаза спроведене анализе ефеката: Орган државне управе представља налазе и податке о обиму и методама спроведене ex-ante анализе ефеката јавне политике и резултатима ex-post анализе ефеката већ спроведених јавних политика у оквиру самог документа јавне политике, како би надлежни доносилац имао релевантне податке за доношење одлуке по том питању и како би јавност била упозната са разлозима доношења тог документа. Орган државне управе је дужан да налазе спроведене анализе ефеката, заједно са предлогом документа јавне политике, објави на својој интернет страници у интегралном облику најкасније на дан отпочињања јавне расправе (члан 33. Закона о планском систему Републике Србије);
  • Обавеза спровођења консултација у свим фазама израде документа јавних политика: Орган државне управе је дужан да омогући учешће свих заинтересованих страна и циљних група у процесу консултација, које спроводи током израде документа јавних политика. У зависности од обухвата документа јавне политике у процес консултација се укључују заинтересоване стране и циљне групе из реда грађана и привредних субјеката, удружења грађана или привредних субјеката и других организација цивилног друштва, научно-истраживачких, струковних и других организација, као и представници државних органа, локалних власти и осталих учесника у планском систему који спроводе или у односу на које се спроводи та политика. Орган државне управе је дужан да информације о резултатима спроведених консултација објави на својој интернет страници најкасније у року од 15 дана од дана завршетка консултација (члан 34. Закона о планском систему Републике Србије);
  • Контрола спровођења ex-ante анализе ефеката за органе државне управе: Орган државне управе дужан је да, у оквиру предлога документа јавне политике који доставља Влади на усвајање, достави налазе спроведене анализе ефеката документа јавне политике, као и мишљење органа државне управе надлежног за координацију јавних политика о потпуности и квалитету спроведене анализе ефеката, у роковима утврђеним пословником Владе. Орган државне управе је дужан да уз предлог документа јавне политике достави и процену финансијских ефеката на буџет, у складу са законом који уређује буџетски систем (члан 37. Закона о планском систему Републике Србије);
  • Сходна примена обавезе спровођења анализе ефеката на прописе: Органи државне управе су дужни да приликом израде нацрта закона, као и предлога прописа који усваја Влада а којима се битно мења начин остваривања права, обавеза и правних интереса физичких и правних лица:
  1. спроведу ex-ante анализу ефеката, уз сходну примену члана 31. Закона о планском систему Републике Србије (Обавеза спровођења ex-ante анализе ефеката) и доставе је на мишљење РСЈП у складу са чланом 41. став 3 истог закона;
  2. представе налаз спроведене анализе ефеката прописа из тачке 1) овог става, на својој интернет страници;
  3. спроведу консултације. (члан 41. Закон о планском систему Републике Србије);
  • Извештавање о резултатима спровођења докумената јавних политика и средњорочних планова: Орган државне управе, преко органа државне управе надлежног за координацију јавних политика, извештава Владу о резултатима спровођења у Законом прописаном року у зависности од врсте документа јавне политике (члан 43. Закона о планском систему Републике Србије).
  • Јединствени информациони систем: Информациони систем за планирање, праћење спровођења, координацију јавних политика и извештавање јесте јединствени електронски систем у који учесници у планском систему уносе садржај својих докумената јавних политика и средњорочне планове и врше извештавање у складу са Законом о планском систему Републике Србије. Јединствени информациони систем води Влада преко Републичког секретаријата за јавне политике. Јединствени информациони систем се води тако да се обезбеди веза између садржаја јавних политика, средњорочних планова корисника буџетских средстава надлежних за спровођење мера јавних политика и њихових финансијских планова. Кроз Јединствени информациони систем обезбеђује се благовремено извештавање о оствареним циљевима и праћење остварених вредности показатеља учинка. (члан 47. Закона о планском систему)
  • Указујемо на то да неповезивање процеса планирања јавних политика и израде прописа у јединствен процес резултира неефикасношћу планског система и регулаторног оквира за пословање и живот грађана. Због тога се Законом прописује обавеза спровођења анализе ефеката јавних политика приликом израде свих докумената јавних политика и повезивање тог процеса са процесом анализе ефеката прописа, када се мере јавних политика спроводе путем прописа. Такав систем обезбеђује усклађивање правног оквира за пословање и живот грађана у Србији са визијом развоја садржаном у највишим планским актима државе и мерама дефинисаним у документима јавних политика. Другим речима, обезбеђује се ефикасан плански систем и повољан регулаторни оквир за развој друштва

Републички секретаријат за јавне политике пружа методолошку подршку органима државне управе приликом усаглашавања докумената јавних политика и прописа са Законом о планском систему РС. Републички секретаријат за јавне политике је организовао обуке органима државне управе за коришћење, администрирање и обучавање других корисника за рад у Јединственом информационом систему за планирање и праћење спровођења јавних политика, као и за израду ex-ante анализе ефеката током 2018. године које су планиране и за 2019. годину.

Извор: Републички секретаријат за јавне политике, преузето са www.civilnodrustvo.gov.rs

Коментари

 
0

 Подели

Оставите коментар

Унесите коментар


Име


e-mail


website


Повезане вести

Билтен о социјалном укључивању

Архив билтена о социјалном укључивању

Актуелности > <

Калкулатор социјалних давања

Блог > <

Актуелни документи > <

Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији
децембар, 2021 arrow right pdf [3 MB]
SILC у Републици Србији: Методолошки оквир и анализа изабраних показатеља сиромаштва и неједнакости
децембар, 2021 arrow right pdf [2 MB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај особа које живе са HIV
децембар, 2021 arrow right pdf [305 KB]
Е2Е: Утврђивање институционалног оквира за успостављање Националне стандардне класификације занимања у Србији
децембар, 2021 arrow right pdf [709 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај националних мањина
децембар, 2021 arrow right pdf [174 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај миграната и тражилаца азила
децембар, 2021 arrow right pdf [219 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај деце
децембар, 2021 arrow right pdf [439 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај младих
децембар, 2021 arrow right pdf [456 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај старије популације
децембар, 2021 arrow right pdf [307 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај ЛГБТИ особа
новембар, 2021 arrow right pdf [164 KB]