Vlada republike SrbijeВлада Републике Србије

Jezici

Корак по корак до прилагођеног завршног испита

Објављено 21.05.2015.

zi_fiПише: Драгана Малиџан Винкић (Блог о социјалном укључивању)

Како се ближи крај школске године важно је да се наставници упознају са начинима прилагођавања услова израде теста за завршни испит (ЗИ) и самог садржаја теста за ученике који имају одређене тешкоће или се образују по ИОП-у. Колико сам имала прилике да разговарам са колегама из других школа велике су недоумице око тога шта све може да се прилагоди и како да се прилагоди ЗИ.

Овај текст је у односу на све био највећи изазов јер обухвата па све што је везано за прилагођавање завршног испита.

Прво и основно је да се прилагођавање ЗИ врши за ученике са којим су рађене следеће врсте ИОП-а (у складу са Правилником о ближим условима за утврђивањем права на ИОП):

  1. за ученике који су радили по прилагођеном програму у коме се прецизно планира циљ пружања подршке која се односи на прилагођавање и обогаћивање простора и услова у којима се учи, прилагођавање метода рада, уџбеника и наставних средстава током образовно-васпитног процеса; активности и њихов распоред као и лица која пружају подршку;
  2. за ученике који су радили по измењеном програму у коме се прецизно планира прилагођавање општих исхода образовања и васпитања, прилагођавање посебних стандарда постигнућа ученика у односу на прописане и прилагођавање садржаја за један, више или за све предмете.

Прилагођавање услова и садржаја завршног испита ученицима са сметњама у развоју врши се према индивидуалном образовном плану. (Правилник о изменама Правилника о програму завршног испита у основном образовању и васпитању, Сл. гласник РС – Просветни гласник, бр. 12/2014)

Шта све може да се прилагоди од услова и садржаја детаљно се може наћи у Прилогу 2, Смернице за полагање завршног испита на крају обавезног образовања за ученике којима је потребна додатна образовна подршка на овом линку.

У тексту ћу издвојити скраћену верзију:

1. Прилагођавање простора и услова за полагање завршног испита

У зависности од моторичких и чулних могућности, степена и врсте инвалидитета и образовних потреба ученика, услови за полагање завршног испита могу бити прилагођавани на следећи начин:

  • посебна просторија у школи за полагање завршног испита, уколико је то у интересу ученика
  • одређивање сталног пратиоца током испита у школи, уколико је то у интересу ученика
  • полагање завршног испита у кућним условима, уколико то захтева природа болести, односно инвалидитета
  • полагање завршног испита у болничким условима, уколико то захтева природа болести, односно инвалидитета
  • време за полагање завршног испита може бити продужено или распоређено на краће интервале за рад, уколико је то у интересу ученика.

2. Прилагођавање садржаја завршног испита:

За ученике са сметњама вида, Завод за вредновање квалитета образовања и васпитања ће обезбедити тестове на Брајевом писму, са увећаним форматом слова и слика. Ови тестови ће бити достављени у исто време када и тестови за остале ученике. Чланови тима припремају ученике за завршни испит. Ако су у школи, за одређеног ученика, осмишљени и коришћени неки други начини испитивања, исте треба користити и на завршном испиту за тог ученика, нпр. пратилац који ће читати питања или/и уписивати одговоре.

За ученике са сметњама вида који су учили по ИОП-у са измењеним програмом са прилагођеним образовним стандардима школски тимови припремају тестове. Ако школа има услове и ако је то у интересу ученика, тестови се могу припремити на Брајевом писму, у увећаном формату или на неки други начин.

За ученике са сметњама слуха потребно је обезбедити лице које ће уз употребу знаковног језика помоћи ученику у разумевању захтева из тестова. Чланови тима припремају ученике за завршни испит.

За ученике са сметњама слуха који су учили по ИОП-у са измењеним програмом, школски тимови припремају тестове. У припреми тестова, руководе се циљевима и исходима ИОП-а, као и задацима из збирке за полагање завршног испита и одређују врсту подршке током полагања. Тестове потписују чланови ИОП тима. Као и за остале ученике, и ови тестови треба да имају 25% задатака који су за ученика непознати и 25% задатака са делимично измењеним подацима. Чланови тима припремају ученике за завршни испит.

(…)

Текст “ Корак по корак до прилагођеног завршног испита” Драгане Малиџан Винкић у целини можете прочитати на Блогу о социјалном укључивању.

Коментари

 
0

 Подели

Оставите коментар

Унесите коментар


Име


e-mail


website


Повезане вести

Билтен о социјалном укључивању

Архив билтена о социјалном укључивању

Актуелности > <

Калкулатор социјалних давања

Блог > <

Актуелни документи > <

Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији
децембар, 2021 arrow right pdf [3 MB]
SILC у Републици Србији: Методолошки оквир и анализа изабраних показатеља сиромаштва и неједнакости
децембар, 2021 arrow right pdf [2 MB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај особа које живе са HIV
децембар, 2021 arrow right pdf [305 KB]
Е2Е: Утврђивање институционалног оквира за успостављање Националне стандардне класификације занимања у Србији
децембар, 2021 arrow right pdf [709 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај националних мањина
децембар, 2021 arrow right pdf [174 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај миграната и тражилаца азила
децембар, 2021 arrow right pdf [219 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај деце
децембар, 2021 arrow right pdf [439 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај младих
децембар, 2021 arrow right pdf [456 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај старије популације
децембар, 2021 arrow right pdf [307 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај ЛГБТИ особа
новембар, 2021 arrow right pdf [164 KB]