Пишу: Бојана Митрићески Анђелковић и Слађана Јовић (Блог о социјалном укључивању)
Људи већ деценијама путују у васиону, подижући своје менталне и физичке границе да би истражили тај огроман, непознат простор. Међутим, ниједан професионални астронаут не може да напусти Земљу без озбиљног тренинга. Астронаути морају да имају мноштво вештина и способности, велико знање и да буду у врхунској физичкој кондицији. За лет у васиону треба годинама вежбати, а први кораци у изградњи тих кључних вештина почињу овде – на Земљи, и то најчешће у младости.
Почетком ове године ученици/е наше школе су се прикључили међународном пројекту Mission X: тренирајте као астронаут.
Mission X: тренирајте као астронаут је бесплатан образовни програм који су развили научници који се баве васионом и стручњаци за кондицију који раде са астронаутима у свемирским агенцијама широм света. Пројекат Mission X користи интересовање за истраживање свемира да би инспирисао ученике/це да уче о природним наукама, исхрани, вежбању и васиони. Намењен је ученицима/ама од 8 до 12 година, али се активности могу прилагодити тако да одговарају и другим узрастима. Програм се може предавати у оквиру наставног плана или кроз тематске дане, домаће задатке, клубове, односно комбинацију свих тих активности.
Сваке године од јануара до маја у школама широм света одржава се Међународни изазов за Mission X. Током изазова земље из свих делова света подстичу своје ученике/це да изврше потребне активности.
У програму Mission X ученици/це имају задатак да тренирају као астронаути, извршавајући физичке и научне активности:
- Физичке активности су мисије практичног тренинга у циљу јачања снаге, издржљивости, координације, баланса, просторне оријентације и још много тога.
- Научне активности су истраживања у учионицама која се усредсређују на природне предмете (STEM) и омогућавају ученицима/ама да у пракси вежбају научно и критичко размишљање, вештине тимског рада и друго.
Свака земља има тимове који извршавају активности и прате своје бодове. Током мисије сваки тим поставља своје извршене активности на веб-локацији www.stem.org.uk/missionx/challenge да би освојио бодове. Идеја је да сви достављени бодови помогну маскотама Mission X, које се зову Луна и Лео, да стигну на Месец. У изазову под називом „Одлазак на Месец“ тимови са свих страна света извршавају активности и шаљу их путем интернета да би освојили бодове и што пре стигли до циља – Месеца. Сви сакупљени бодови помажу маскотама Mission X да кроз освојене бодове који се прерачунавају у кораке, пређу пут од Земље до Месеца. Сви учесници имају исти циљ, а то је да маскоте стигну до Месеца.
Код физичких активности користе се исти делови тела/системи које користе и астронаути у својим тренинзима и у мисијама у васиони. Неке од физичких активности су: успон на планину, скок на Месец, кретање у васиони, брзина светлости, тренинг снаге за посаду, шетња васионом и др. Активности могу да примењују ученици/це појединачно или у групама. Свака активност обухвата мисију члана посаде, кратак преглед мисије, доделу мисије и циљ мисије, терминологију и пропратне чињенице. За успешно извршавање свих активности дате су и смернице за безбедност! Физичке активности се могу вежбати дуже време – истовремено или једном недељно.
Научне активности покривају одређене принципе и теме које астронаути морају да разумеју да би остали здрави у васиони. Активности могу да примењују ученици појединачно или их заједно са наставницима могу радити у групама. Свака активност садржи циљеве лекције, основне информације и детаљна упутства за наставнике, као и радне листове за ученике. За успешно извршавање свих активности дате су и смернице за безбедност! Научне активности се могу вежбати дуже време – истовремено или једна недељно, а неке од њих су укус у васиони, енергија астронаута, станица за хидратацију, кутија са микробама, бубе у васиони, роботичка рука, мање масноћа, бионичка рука и др.
У оквиру овогодишње мисије радили смо физичке вежбе у циљу развоја телесне равнотеже и просторне оријентације и покретали практично решавање проблема на терену које је мисија поставила за дате услове, на пример: како бити у доброј кондицији, како сарађивати у тиму – подела послова, кретање без гравитације, кретање по мраку и слично. Симулацију скока по површини Месеца вежбали смо на трамболини кроз усклађене покрете руку и ногу. Успон на планину смо успешно реализовали пешачењем до оближњег брда брзим ходом. Рад у групи је пријао свима, а рад на отвореном је оснажио ученике/це кроз физичку активност. Кретање по простору употребом руку и ногу истовремено (четвороножно) била је изузетно забавна активност, која је покренула развој координације, оријентације у простору, али и отворила питања: шта је гравитација и како би било да је нема? Направили смо експеримент о могућностима за исхрану, испитујући укусе у необичним околностима, на пример шта све можемо замрзнути, како да чувамо храну, можемо ли нешто да печемо или скувамо у безтежинском простору и како је могуће јести без гравитације. Заједнички рад је подстицајно утицао на ученике/це са потешкоћама и сви су се трудили да дају свој допринос кроз слике, текстове или прикупљени видео материјал.
Међу најбољим резултатима имали смо у прескакању вијаче, скоку на једну ногу, пленку издржаја и др.
Можемо закључити да се код ученика са потешкоћама у учењу могу јавити проблеми комуникације и контроле импулса што доводи до проблема са дисциплином. Настава која је активна и померена изван класичних методичких оквира заокупља њихову пажњу и они тада нису повучени, стидљиви или агресивни. Планирање групних активности укључује сарадњу свих ученика/ца, подиже ниво њихових комуникационих компетенција и све ученике/це оснажује да креирају позитивну атмосферу за продуктиван рад. Комбиновање индивидуалног и групног рада додатно помаже свим ученицима да испоље своје квалитете, а код ученика са слабијим успехом развија истраживачки дух, подстиче радозналост и даје могућност да свако одабере део којим кроз рад доприноси најбољем резултату групе. Физичка активност покреће опажања, процењује се и закључује колико је потребно труда, снаге или понављања да би резултат био одговарајући. Оваква настава окупља ученике/це да подрже једни друге током испитивања, да сакупљају искуства учећи кроз искуства других и непосредно. Свако учи на свој начин.
Креће нам нова школска година. Настављамо мисију!
Текст конкурса о пројекту и о могућностима учешћа можете пронаћи на сајту: www.stem.org.uk/missionx
———-
Текст „Мисија X: Тренирај као астронаут” изворно је објављен на Блогу о социјалном укључивању. Остале блогове Бојане Митрићески Анђелковић и Слађане Јовић можете прочитати овде.
Уколико желите да прочитате и текстове других аутора/ки Блога о социјалном укључивању, кликните на линк.
Оставите коментар