У циљу припреме за процес економског и фискалног надзора унутар Европској унији, Република Србија, као држава кандидат за пријем у чланство ЕУ, у претприступном периоду израђује документ под називом Програм економских реформи („Economic Reform Programme“ – ERP). У ширем контексту, економско управљање („economic governance“) подразумева дефинисање и приоритизацију структурних реформи, у циљу отклањања препрека привредном расту и развоју, као и повећању конкурентности националне економије.
ERP је преносни („rolling“) програм тако да сваки нови циклус његове израде треба да, у извесној мери представља континуитет у области приоритета. Циклус почиње у јуну сваке године издавањем детаљних смерница од стране Европске комисије за Западни Балкан и Турску, а завршава се у мају наредне године усвајањем заједничких закључака на састанку Савета ЕУ за економска и финансијска питања у Бриселу. У току је шести циклус израде документа ERP–а за период 2020 – 2022. године.
ERP се састоји из дела посвећеног макро-економској ситуацији и монетарној политици и дела о приоритетним структурним реформама. Израду првог дела документа координирају Министарство финансија и Народна банка Србије, а за координацију дела о приоритетним структурним реформама задужени су Министарство финансија и Републички секретаријат за јавне политике. У изради документа активно учествује чланови Радне групе за израду и праћење спровођења ERP основане одлуком министра финансија.
Структурне реформе, у оквиру поглавља 5. ERP 2020-2022, у складу са смерницама Европске комисије, организоване су у осам кључних области: реформа тржишта енергије и транспорта; пољопривреда, индустрија и услуге; пословни амбијент и борба против сиве економије; истраживање, развој и иновације и дигитална економија; трговинске реформе; образовање и вештине; запошљавање и тржиште рада и социјална заштита и укључивање, а приказане су у 22 приоритетне структурне реформе.
Нацрт V Поглавља документа ERP 2020-2022. ставља се на увид јавности путем веб-сајта Министарста финансија и Републичког секретаријата за јавне политике од 6. до 20. децембра 2019. године. Део документа посвећен макро-економској ситуацији и монетарној политици биће сачињен на основу Ревидиране Фискалне стратегије за 2020. годину са пројекцијама за 2021. и 2022. годину која се може преузети на следећем линку: Ревидирана Фискална стратегија за 2020. годину са пројекцијама за 2021. и 2022. годину
Након финализације текста читавог документа ERP 2020-2022. у наредном периоду и потом усвајања од стране Владе Републике Србије, документ ће бити достављен ЕК крајем јануара 2020. године.
ERP ће затим бити размотрен са представницима ЕУ, тачније са министрима финансија и привреде, представницима централних банака држава чланица ЕУ и надлежним европским институцијама током маја 2020. године, у оквиру економског дијалога, на састанку Савета ЕУ за економска и финансијска питања (ECOFIN Council) на коме ће бити усвојене и нове заједничке препоруке учесницима у процесу (Западни Балкан и Турска).
У циљу обезбеђивања што ширих консултација приликом избора приоритетних структурних реформи, обављене су интензивне интересорне консултације преко ERP координатора у ресорним министарствима, као и са организацијама цивилног друштва о којима се сачињава посебан анекс документа ERP.
Сви заинтересовани треба да своје коментаре и сугестије на Нацрт Програма економских реформи 2020-2022. доставе на електронску адресу erp@mfin.gov.rs до 20. децембра 2019. године.
Последњи документ ERP 2019-2021 као и Препоруке ЕКОФИН Савета из маја 2019. године, могу се наћи на следећим интернет страницама:
- Програм економских реформи (ERP) 2019-2021
- Препоруке Савета ЕУ за економска и финансијска питања
- Нацрт Програма економских реформи (ERP) 2020-2022
Извор: mfin.gov.rs
Оставите коментар