„Посете средњим школама су на мене оставиле посебан утисак. Могла сам да својим очима видим све оно о чему смо разговарали са наставницима. Осим смерова које сам могла да бирам, упознала сам и нове другаре са којима сам наставила да се дружим и после обука и предавања. Чујемо се телефоном и разговарамо о свим нашим заједничким посетама. За себе сам одабрала занимање пекар. Уживала сам у мешењу теста и открила да могу баш ту да дам максимум. Док правим пецива, осећам се лепо и успешно. Посебно ми се допао начин како су наставници разговарали са нама”, речи су У.Ј, ученице осмог разреда која похађа школу према индивидуалном плану – ИОП 2.
Када је дошла у Сервис за пружање подршке инклузивном образовању, У.Ј. је попут многе друге деце била прилично збуњена и несигурна када је реч о опредељењима и избором будућег занимања. Мултидисциплинарни тим је у разговору са њом на почетку школске године, када је уписала осми разред, установио да би јој било потребно мало више самопоуздања, али и да није сигурна шта би она заиста воли да ради. Свакако, У.Ј. није била једина која је лутала у својим жељама. Тек после похађања неколико стручних предавања и радионица практичног рада, као и многи други полазници, У.Ј. је почела да показује своје афинитете.
Мултидисциплинарни тим, који иза себе има готово годину дана рада и то у изазовним околностима Ковид-19 епидемије, потврдио је своју сврху и значај. Упркос промењеном концепту система школовања, који је у једном тренутку готово у потпуности прешао у дигитални свет, чланице Мултидисциплинарног тима успеле су да буду доступне родитељима и деци са сметњама у развоју. То је посебно било важно у изазовном тренутку када се излази из познатих оквира. Избор који се налази пред децом завршних разреда – да ли да одаберу своје будуће занимање или наставе школовање, није заобишао ни кориснике/це Сервиса за пружање подршке инклузивном образовању.
Ослањајући се на дугогодишње професионално искуство у раду са децом и родитељима, Мултидисциплинарни тим се посебно припремао за пакет подршке који је понудио деци са сметњама у развоју и њиховим родитељима. Без праве и циљане подршке деца врло лако одустају од даљег школовања и препушају се тренутним тешкоћама, остајајући тако у систему социјалне заштите, без искорака у свет запошљавања. Деца су добила шансу да покажу своја интересовања, јер им је индивидуални приступ помогао да препознају шта је то што воле, да спознају јаке стране своје личности и буду себи подршка при одабиру будућег занимања.
„Имати подршку у тренуцима када ваше дете пролази кроз тежак период у свом одрастању, када прелази из једне у другу школу, када мења средину и друштво, када мора сагледати своја интересовања и склоности, за нас родитеље је од великог значаја”, каже мајка У.Ј, исказујући задовољство пруженом подршком. Она је посебно изразила очекивање да Мултидисциплинарни тим буде ослонац њеном детету и током средњошколских дана и да се подршка њеној породици настави и у наредном периоду.
Поред ученика/ца завршних разреда основних школа који су у процесу транзиције и њихових породица, Сервис за пружање подршке инклузивном образовању се у протеклом периоду бавио и пружањем подршке ученицима и ученицама средњих школа који наставу или одређене предмете похађају по индивидуалном плану, јер је то група деце која је у веома високом ризику од напуштања школовања.
„Наш став је да свим ученицима треба пружити психолошку подршку, како би им се ојачало самопоуздање и како би се оснажили и мотивисали да заврше средњу школу. Дугорочно гледано, средњошколско образовање повећава и шансе за запошљавање, па се тако смањује ризик од социјалне искључености. У сарадњи са пиротском филијалом националне службе за запошљавање желимо да сву децу и њихове родитеље на време информишемо о могућностима запошљавања, дефицитарним занимањима, субвенцијама приликом запошљавања. На тај начин настојимо да им олакшамо пут до посла како би они постали равноправни чланови наше заједнице”, каже Неда Митровић, психолошкиња и чланица тима.
Мото Мултидисциплинарног тима је волети, разумети и помоћи. Овај тим тежи друштву у којем ће сва деца бити подједнако подржана, са једнаким условима за образовање и запошљавање, како би постали равноправни чланови друштва и заједнице у којој живе.
***
Ова успешна прича настала је у оквиру пројекта „Сервис за пружање подршке инклузивном образовању“, који спроводи Град Пирот у сарадњи са Удружењем грађана „Визија“ Пирот и Удружењем за помоћ ментално недовољно развијеним лицима Пирот у оквиру Програма локалних иницијатива за социјално укључивање и смањење сиромаштва – Подршка развоју иновативних модела за социјално укључивање LIP 2 којим координира Тим за социјално укључивање и смањење сиромаштва Владе Републике Србије (SIPRU) уз подршку Влада Швајцарске.
Оставите коментар