Тим за социјално укључивање и смањење сиромаштва Владе Републике Србије, у сарадњи са Министарством просвете, науке и технолошког развоја, припремио је Анализу правног оквира и актуелног статуса и праксе педагошких асистената. Иницијатива је покренута како би се ојачала системска подршка социјалном укључивању кроз изградњу образовних потенцијала и побољшање оквира деловања педагошких асистената.
Циљ анализе је да испита однос између свакодневне праксе педагошких асистената и њихове улоге и деловања прописане законом. Анализа добијених података помоћи ће у дефинисању препорука за допуну и усклађивање правне регулативе, унапређење система подршке за ученике и унапређење статуса и положаја педагошких асистената.
Анализа садржи податке о профилу, компетенцијама и радном статусу ангажованих педагошких асистената, анализу правног оквира, праксе и делокруга њиховог рада, пројекцију потреба за педагошким асистентима, као и препоруке за унапређивање положаја и деловања педагошких асистената.
ОВДЕ преузмите Анализу правног оквира и актуелног статуса и праксе педагошких асистената.
Законом о основама система образовања и васпитања педагошки асистенти су уведени у систем образовања са циљем да: пруже помоћ и додатну подршку деци и ученицима у складу са њиховим потребама и помогну наставницима, васпитачима и стручним сарадницима да унапреде свој рад са децом и ученицима којима је потребна додатна образовна подршка. У свом раду педагошки асистенти сарађују са родитељима, односно старатељима, а заједно са директором сарађују и са надлежним установама, организацијама, удружењима и јединицом локалне самоуправе.
Улога педагошког асистента се, од периода некадашњих ромских до данашњих педагошких асистената, значајно развијала кроз обуке и кроз практичан свакодневни рад са децом у установама и у складу са потребама и променљивом ситуацијом на терену. Паралелно са еволуцијом статуса педагошких асистената повећавао се списак њихових задужења, али и ефекти њиховог рада. Подаци добијени током консултативних састанака и анализом резултата спроведених истраживања показују да су педагошки асистенти данас значајан вид подршке деци, ученицима, њиховим породицама, васпитачима, наставницима и установама у целини. Установе које данас имају педагошког асистента ову системску меру високо вреднују.
Сва досадашња истраживања показују да би инклузивно образовање деце ромске националности тешко било могуће без подршке (ромских) педагошких асистената и да они представљају један од централних стубова социјалне инклузије ромске националне заједнице у Србији. Такође, допринос који су педагошки асистенти, током више од деценије деловања, остварили у правцу повеćања доступности образовања, спречавања напуштања образовног система, подстицања једнаког квалитета образовања за сву децу, побољшања школског успеха и постигнућа деце, као и указивања на штетност дискриминације и сегрегације, потврђује да су педагошки асистенти данас важан ресурс практичних знања, искустава и вештина.
Педагошки асистенти имају велику улогу у подизању инклузивне културе и праксе унутар установа, доступности и повећању квалитета образовања и образовних исхода, подстицању социјалне кохезије унутар установе и на нивоу локалне заједнице, развоју демократских вредности унутар и ван установе (као што су прихватање и разумевање различитости, толеранције и ненасиља). Педагошки асистенти су подршка и детету, али и установи – они помажу сензибилизацији колектива за потребе деце из осетљивих друштвених група.
Један од најзначајнијих доприноса рада педагошких асистената је тај што су показали да инклузивно образовање није намењено само „инклузивној деци“ (при чему се мисли на децу сметњама у развоју и децу из социјално угрожених група), већ свој деци – тиме се, наспрам друштва искључености, континуирано промовишу инклузивно друштво, тј. друштво једнаких шанси за сву децу.
Оставите коментар