Vlada republike SrbijeВлада Републике Србије

Jezici

Објављена Анализа правног оквира и статуса и праксе педагошких асистената

Објављено 26.11.2015.

Analiza pravnog okvira i aktuelnog statusa i prakse pedagoških asistenataТим за социјално укључивање и смањење сиромаштва Владе Републике Србије, у сарадњи са Министарством просвете, науке и технолошког развоја, припремио је Анализу правног оквира и актуелног статуса и праксе педагошких асистената. Иницијатива је покренута како би се ојачала системска подршка социјалном укључивању кроз изградњу образовних потенцијала и побољшање оквира деловања педагошких асистената.

Циљ анализе је да испита однос између свакодневне праксе педагошких асистената и њихове улоге и деловања прописане законом. Анализа добијених података помоћи ће у дефинисању препорука за допуну и усклађивање правне регулативе, унапређење система подршке за ученике и унапређење статуса и положаја педагошких асистената.

Анализа садржи податке о профилу, компетенцијама и радном статусу ангажованих педагошких асистената, анализу правног оквира, праксе и делокруга њиховог рада, пројекцију потреба за педагошким асистентима, као и препоруке за унапређивање положаја и деловања педагошких асистената.

ОВДЕ преузмите Анализу правног оквира и актуелног статуса и праксе педагошких асистената.

Законом о основама система образовања и васпитања педагошки асистенти су уведени у систем образовања са циљем да: пруже помоћ и додатну подршку деци и ученицима у складу са њиховим потребама и помогну наставницима, васпитачима и стручним сарадницима да унапреде свој рад са децом и ученицима којима је потребна додатна образовна подршка. У свом раду педагошки асистенти сарађују са родитељима, односно старатељима, а заједно са директором сарађују и са надлежним установама, организацијама, удружењима и јединицом локалне самоуправе.

Улога педагошког асистента се, од периода некадашњих ромских до данашњих педагошких асистената, значајно развијала кроз обуке и кроз практичан свакодневни рад са децом у установама и у складу са потребама и променљивом ситуацијом на терену. Паралелно са еволуцијом статуса педагошких асистената повећавао се списак њихових задужења, али и ефекти њиховог рада. Подаци добијени током консултативних састанака и анализом резултата спроведених истраживања показују да су педагошки асистенти данас значајан вид подршке деци, ученицима, њиховим породицама, васпитачима, наставницима и установама у целини. Установе које данас имају педагошког асистента ову системску меру високо вреднују.

Сва досадашња истраживања показују да би инклузивно образовање деце ромске националности тешко било могуће без подршке (ромских) педагошких асистената и да они представљају један од централних стубова социјалне инклузије ромске националне заједнице у Србији. Такође, допринос који су педагошки асистенти, током више од деценије деловања, остварили у правцу повеćања доступности образовања, спречавања напуштања образовног система, подстицања једнаког квалитета образовања за сву децу, побољшања школског успеха и постигнућа деце, као и указивања на штетност дискриминације и сегрегације, потврђује да су педагошки асистенти данас важан ресурс практичних знања, искустава и вештина.

Педагошки асистенти имају велику улогу у подизању инклузивне културе и праксе унутар установа, доступности и повећању квалитета образовања и образовних исхода, подстицању социјалне кохезије унутар установе и на нивоу локалне заједнице, развоју демократских вредности унутар и ван установе (као што су прихватање и разумевање различитости, толеранције и ненасиља). Педагошки асистенти су подршка и детету, али и установи – они помажу сензибилизацији колектива за потребе деце из осетљивих друштвених група.

Један од најзначајнијих доприноса рада педагошких асистената је тај што су показали да инклузивно образовање није намењено само „инклузивној деци“ (при чему се мисли на децу сметњама у развоју и децу из социјално угрожених група), већ свој деци – тиме се, наспрам друштва искључености, континуирано промовишу инклузивно друштво, тј. друштво једнаких шанси за сву децу.

Коментари

 
0

 Подели

Оставите коментар

Унесите коментар


Име


e-mail


website


Повезане вести

Билтен о социјалном укључивању

Архив билтена о социјалном укључивању

Актуелности > <

Калкулатор социјалних давања

Блог > <

Актуелни документи > <

Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији
децембар, 2021 arrow right pdf [3 MB]
SILC у Републици Србији: Методолошки оквир и анализа изабраних показатеља сиромаштва и неједнакости
децембар, 2021 arrow right pdf [2 MB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај особа које живе са HIV
децембар, 2021 arrow right pdf [305 KB]
Е2Е: Утврђивање институционалног оквира за успостављање Националне стандардне класификације занимања у Србији
децембар, 2021 arrow right pdf [709 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај националних мањина
децембар, 2021 arrow right pdf [174 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај миграната и тражилаца азила
децембар, 2021 arrow right pdf [219 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај деце
децембар, 2021 arrow right pdf [439 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај младих
децембар, 2021 arrow right pdf [456 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај старије популације
децембар, 2021 arrow right pdf [307 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај ЛГБТИ особа
новембар, 2021 arrow right pdf [164 KB]