TALIS истраживањем испитују се наставници основних и средњих државних и приватних школа, као и њихових директора, широм света. Прво TALIS истраживање спроведено је 2008. године у 24 земље, док је истраживањем из 2013. године обухваћено преко 30 земаља. Циљ TALIS истраживања је да се утврде услови у којима раде наставници како би се обезбедила ефикаснија настава и учење у школама. Упоређивање држава по разним параметрима које пружа TALIS истраживање, омогућиће да се размене примери добре образовне праксе и да се сагледа како се друге земље суочавају са сличним образовним изазовима.
У Србији, TALIS истраживање спроведено је током априла и маја 2013. године. На упитнике је одговорило укупно 3.857 наставника виших разреда основне школе и 186 директора из укупно 191 школе. Упитницима су постављена питања у вези са: особинама наставника, радним окружењем, управљањем школом, приликама за развој и усавршавање, награђивањем и повратним информацијама, педагошким праксама и уверењима и самоефикасношћу и задовољством послом.
Налази истраживања
Према подацима истраживања TALIS 2013, већина наставника – и поред тога што сматра да њихова професија није цењена у друштву, као и да нису довољно подржани у ономе што раде – ужива у свом послу.
Типичан наставник/ца у Србији веома је сличан типичном наставнику/ци из TALIS земаља, а карактерише га/је да је претежно женског пола (66%), просечне старости од 43 године, у 81% запослен с пуним радним временом и предаје у одељењу са 22 ученика у просеку. Разлике су најуочљивије у проценту наставника са дипломом високог образовања (83% у Србији наспрам 91% у TALIS земљама).
Типичан директор/ка у Србији ради у школи са 555 ученика и 45 наставника у просеку, просечне је старости од 49 године и у 55% је женског пола. Видна разлика у односу на TALIS земље јесте у уделу директора који су запослени пуно радно време без рада у настави (99% наспрам 62%), као и запослених пуно радно време са радом у настави (1% напсрам 35%).
Од времена које наставник проведе у учионици 82% се односи на држање наставе, 10% на одржавање реда унутар учионице и 8% на административне задатке.
Стручно усавршавање наставника и директора
Око 70% наставника у Србији, у претходних 12 месеци, учествовало је у неком од програма стручног усавршавања за наставнике, наспрам 90% колико износи просек за TALIS земље. Знатно више у односу на TALIS просек наставници из Србије учествују на образовним конференцијама и семинарима (60% наспрам 44%).
Када је реч о директорима, приметна је разлика у уделу директора/ки који су прошли обуку за школску администрацију (49% наспрам 85%), као и обуку за руководиоце (47% наспрам 78%).
Наставници из Србије сматрају да су им најпотребнији програми стручног усавршавања у раду са ученицима са инвалидитетом (35% наставника) и у употреби нових технологија на радном месту (21%).
Значај повратне информације
У поређењу са другим земљама, у Србији више наставника извештава да повратна информација коју су добили води ка позитивним променама у наставној пракси, методама подучавања и оцењивању ученика. Наставници који су добили повратну информацију о управљању одељењем извештавају о вишем нивоу задовољства послом. Са друге стране, повратна информација која је опажена као захтев да се обаве административни послови може узроковати незадовољство послом.
Добијена повратна информација након посматрања наставе у учионици (75%) и након анализе резултата њихових ученика на тесту (48%) у 70% је упућена од стране директора, а у 38% од стране других наставника.
Публикација о истраживању и резултат могу се пронаћи на адресама http://www.oecd.org/edu/school/talis-2013-results.htm и http://www.oecd-ilibrary.org/education/talis-2013-results_9789264196261-en.
Укратко представљене резултате за Србију потражите овде.
Оставите коментар