Vlada republike SrbijeВлада Републике Србије

Jezici

Објављени резултати TALIS истраживања

Објављено 04.07.2014.

talis_2013TALIS истраживањем испитују се наставници основних и средњих државних и приватних школа, као и њихових директора, широм света.  Прво TALIS истраживање спроведено је 2008. године у 24 земље, док је истраживањем из 2013. године обухваћено преко 30 земаља. Циљ TALIS истраживања је да се утврде услови у којима раде наставници како би се обезбедила ефикаснија настава и учење у школама. Упоређивање држава по разним параметрима које пружа TALIS истраживање, омогућиће да се размене примери добре образовне праксе и да се сагледа како се друге земље суочавају са сличним образовним изазовима.

У Србији, TALIS истраживање спроведено је током априла и маја 2013. године. На упитнике је одговорило укупно 3.857 наставника виших разреда основне школе и 186 директора из укупно 191 школе. Упитницима су постављена питања у вези са: особинама наставника, радним окружењем, управљањем школом, приликама за развој и усавршавање, награђивањем и повратним информацијама, педагошким праксама и уверењима и самоефикасношћу и задовољством послом.

Налази истраживања

Према подацима истраживања TALIS 2013, већина наставника – и поред тога што сматра да њихова професија није цењена у друштву, као  и да нису довољно подржани у ономе што раде – ужива у свом послу.

Типичан наставник/ца у Србији веома је сличан типичном наставнику/ци из TALIS земаља, а карактерише га/је да је претежно женског пола (66%), просечне старости од 43 године, у 81% запослен с пуним радним временом и предаје у одељењу са 22 ученика у просеку. Разлике су најуочљивије у проценту наставника са дипломом високог образовања (83% у Србији наспрам 91% у TALIS земљама).

Типичан директор/ка у Србији ради у школи са 555 ученика и 45 наставника у просеку, просечне је старости од 49 године и у 55% је женског пола. Видна разлика у односу на TALIS земље јесте у уделу директора који су запослени пуно радно време без рада у настави (99% наспрам 62%), као и запослених пуно радно време са радом у настави (1% напсрам 35%).

Од времена које наставник проведе у учионици 82% се односи на држање наставе, 10% на одржавање реда унутар учионице и 8% на административне задатке.

Стручно усавршавање наставника и директора

Око 70% наставника у Србији, у претходних 12 месеци, учествовало је у неком од програма стручног усавршавања за наставнике, наспрам 90% колико износи просек за TALIS земље.  Знатно више у односу на TALIS просек наставници из Србије учествују на образовним конференцијама и семинарима (60% наспрам 44%).

Када је реч о директорима, приметна је разлика у уделу директора/ки који су прошли обуку за школску администрацију (49% наспрам 85%), као и обуку за руководиоце (47% наспрам 78%).

Наставници из Србије сматрају да су им најпотребнији програми стручног усавршавања у раду са ученицима са инвалидитетом (35% наставника) и у употреби нових технологија на радном месту (21%).

Значај повратне информације

У поређењу са другим земљама, у Србији више наставника извештава да повратна информација коју су добили води ка позитивним променама у наставној пракси, методама подучавања и оцењивању ученика. Наставници који су добили повратну информацију о управљању одељењем извештавају о вишем нивоу задовољства послом. Са друге стране, повратна информација која је опажена као захтев да се обаве административни послови може узроковати незадовољство послом.

Добијена повратна информација након посматрања наставе у учионици (75%) и након анализе резултата њихових ученика на тесту (48%) у 70% је упућена од стране директора, а у 38% од стране других наставника.

Публикација о истраживању и резултат могу се пронаћи на адресама http://www.oecd.org/edu/school/talis-2013-results.htm и http://www.oecd-ilibrary.org/education/talis-2013-results_9789264196261-en.

Укратко представљене резултате за Србију потражите овде.

Коментари

 
0

 Подели

Оставите коментар

Унесите коментар


Име


e-mail


website


Повезане вести

Билтен о социјалном укључивању

Архив билтена о социјалном укључивању

Актуелности > <

Калкулатор социјалних давања

Блог > <

Актуелни документи > <

Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији
децембар, 2021 arrow right pdf [3 MB]
SILC у Републици Србији: Методолошки оквир и анализа изабраних показатеља сиромаштва и неједнакости
децембар, 2021 arrow right pdf [2 MB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај особа које живе са HIV
децембар, 2021 arrow right pdf [305 KB]
Е2Е: Утврђивање институционалног оквира за успостављање Националне стандардне класификације занимања у Србији
децембар, 2021 arrow right pdf [709 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај националних мањина
децембар, 2021 arrow right pdf [174 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај миграната и тражилаца азила
децембар, 2021 arrow right pdf [219 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај деце
децембар, 2021 arrow right pdf [439 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај младих
децембар, 2021 arrow right pdf [456 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај старије популације
децембар, 2021 arrow right pdf [307 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај ЛГБТИ особа
новембар, 2021 arrow right pdf [164 KB]