Тим за социјално укључивање и смањење сиромаштва Владе Републике Србије припремио је трећи по реду Извештај о дигиталној укључености у Републици Србији за период од 2018. до 2021. године. Ову област важно је пратити поготово у контексту пандемије јер дигитална укљученост има за циљ смањење јаза између оних којима су ИКТ лако доступне и једноставне за коришћење, са једне стране, и са друге, осетљивих друштвених група и појединаца чије се препреке за пуно учешће у дигиталном окружењу временом само повећавају.
Од последњег извештајног периода, велики преокрет у области дигиталне укључености догодио се када се Република Србија 2020. године суочила са пандемијом COVID-19, која је на глобалном нивоу приморала милијарде људи да се пребаце на дигитални екосистем као главно средство за приступ информацијама, а у великој мери убрзала је дигитализацију и у Републици Србији.
Дигитална укљученост постала је важнија него икада. Резултати овог истраживања доводе до закључка да се приликом примене дигиталних решења, у време пандемије, није се довољно мислило на дигиталну укљученост и потребе осетљивих група, али је то до извесне мере кориговано након скретања пажње од стране појединих актера
У односу на претходни Извештај приметна је значајна разлика односно напредак у погледу коришћења интернета и рачунара, као и благо смањење јаза између градских и руралних средина у погледу заступљености рачунара.
У време пандемије коронавируса област образовања је претрпела највеће промене, јер је са проглашењем ванредног стања у Србији 15. марта 2020. привремено обустављена непосредна настава. Рањиве групе, које су дошле у неповољан положај дигиталне искључености добиле су одређене врсте подршке попут пакета помоћи, ИТ опреме и таблета, како би се смањио дигитални јаз и омогућило веће укључивање у периоду кризе изазване пандемијом.
И у области здравства су одређене рањиве групе биле изостављене у време кризе када је наступила пандемија, попут оних који нису имали приступ дигиталним сервисима, и тиме били онемогућени да примају важне информације које стижу онлајн.
Пандемија коронавируса је утицала и на пружање услуга социјалне заштите, тако да су постојали одређени периоди застоја, али су се, нарочито на локалном нивоу, појавиле и бројне иновативне праксе у дигиталном пружању услуга, али и солидарне помоћи, док су организације цивилног друштва, независна тела и други актери имали позитиван утицај на веће остваривање права и услуга за социјално угрожене и рањиве групе грађана.
У области јавних дигиталних услуга напредак је био велики, пре свега због пандемије коронавируса, која је драстично утицала на развој еУправе. У области родне равноправности приметна је родна сегрегација у ИКТ образовању и на тржишту рада, на чему је потребно додатно радити.
Извештај је сачињен на основу јавних података надлежних министарстава и мапира постојеће иницијативе које доприносе унапређењу дигиталне укључености и обухвата: преглед законског, стратешког и институционалног оквира у овој области, анализу тренутног стања, као и преглед реализованих мера и програма. Извештај даје препоруке и предлоге мера за унапређивање у области дигиталног укључивања за наредни период.
Оставите коментар